نگاهی به سخنان دیروز خامنه‌ای و روحانی – ۷تیر۱۳۹۷

نگاهی به سخنان دیروز خامنه‌ای و روحانی – ۷تیر۱۳۹۷


گفتگو با اسدالله مثنی


پیام و معنی سخنرانیهای خامنه‌ای و روحانی


 

همون طور که شنیدیم، دیروز هم خامنه‌ای و هم روحانی به صحنه اومدند و سخنرانی کردند. موضوع گفتگوی امروز ما با اسدالله مثنی به همین موضوع یعنی بررسی حرفهای ولی‌فقیه و بالاترین مقام اجرایی نظام اختصاص دارد

 

س: در گرما گرم قیام تیرماه و اعتصاب بازار تهران که رژیم را تکان داد انتظار می‌رفت که خامنه‌ای و روحانی راجع به این موضوع صحبت کنند، اما در این باره حرفی نزدند، پس اینا اصلا برای چی در یک روز با هم به صحنه اومده بودند و حرف اصلی اینها در سخنرانی‌هاشون چی بود؟

ج: خب اینها حرفهای زیادی زدند، ولی حرفهاشون به نظر من تماماً متأثر از قیام بود و تلویحاً راجع به قیام و انفجار اجتماعی در تقدیر صحبت کردند و باصطلاح راهکارهایی که دادند راجع به قیام بود. مثلاً این که خامنه‌ای گفت:‌

در مقابل دشمن و بدخواه و توطئه‌گر و دروغ‌گو و تهمت‌زن باید با صلابت و قاطعیّت عمل کنیم؛

منظورش قیام کنندگان بود.

یا این که گفت:

در مقابلِ افکار عمومی نمیشود این‌جوری ظاهر شد. در مقابل افکار عمومی بایستی با تواضع، با دلسوزی، با محبّت وارد شد و با افکار عمومی تفاهم کرد؛ این خیلی چیز مهمّی است، تا بتوانیم اعتماد افکار عمومی را جلب کنیم.

در واقع تلاش می‌کرد بن‌بست رژیم در سرکوب وتناقضی که با آن مواجه هست حل بکنه؛ چطور؟ آنجا که گفت:

یکی از مهم‌ترین کارهای شما این است؛ یعنی یک تیم قوی رسانه‌ای هنرمند را به کار بگیرید، بنشینند طرّاحی کنند -نه برای یک روز و دو روز و یک ماه؛ به‌طور مستمر

روحانی هم در واقع به بحران اصلی رزیم و شرایطی که بر اساس اون این قیامها شکل گرفته اشاره کرد و سه تابلو یا سه فرض رو که پیش روی رژیم هست در برابر آمریکا و رابطه با آمریکا رو مطرح کرد و سعی کرد با کمرنگ نشون دادن بحرانها وانمود بکنه که رژیم قادره از شرایط کنونی جان سالم در ببره.

 

س: منظور خامنه‌ای از هنرمندانه که چند بار هم تکرار کرد، چی بود؟

ج: خود خامنه‌ای خیلی روشن توضیح داد که منظورش چیه؟ بخصوص اونجا که گفت: امروز در دنیا با پروپاگاندا و تبلیغات سیاه رو سفید جلوه می‌دن، به قوة قضاییة خودش می‌گفت شما هم باید با تبلیغات هنرمندانه و به کار گرفتن یکتیم قوی همین کار رو بکنید.

 

س: خب رژیم که همة این کارهای باصطلاح هنرمندانه رو به قول معروف تا دینش کرده، پس وقتی دوباره خامنه‌ای از تبلیغات هنرمندانه صحبت می‌کنه، منظورش چیه؟

ج: بله واقعاً به قول شما رژیم همة این کارها رو تا دینش کرده و رذیلانه‌ترین و کثیف‌ترین شیوه‌ها رو برای سیاه جلوه دادن سفید و سفید جلوه دادن سیاه به کار گرفته و با دجالگری مافوق تصور هر کاری که می‌تونسته برای شیطان سازی دشمن اصلی خودش یعنی مجاهدین کرده.

خمینی: آتش زدن خرمنها/ خودشان خودشان را شکنجه می‌کنند

در قیام تیر ماه ندا و... در خیابان می‌کشتند و بعد می‌گفتند تیمهای اعزامی مجاهدین اینها را کشتند.

در قیام دی ماه قیام کنندگان را می‌کشتند و باز می‌گفتند مجاهدین کشته‌اند

در زندان می‌کشتند و یکی پس از دیگری می گفتند خودکشی کرده‌اند تا آنجا که صدای آدمها و مزدوران خودشان هم می‌گفتند بابا آخه چیزی بگید که باور پذیر باشه!

این عبارت «باور پذیر» را خامنه‌ای در رهنمودهایی که می‌داد تکرار می‌کرد و منظورش این بود هنرمندانه دروغهایی بگویید و بسازید که باور پذیر باشد.

رژیم در این رابطه همه شیوه‌ها را بخصوص برای شیطان سازی مجاهدین به کار گرفته، صدها جلد کتاب نوشته، صدها و هزاران سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی و نمایشگاه و... درست کرده.

اما بدبختی خامنه‌ای و این نظام این است که مقاومتی در برابرش هست که تمام این ترفندها را افشا کرده و مردم ایران هم آگاهند و دیگر حنای این فریبکاریها برایشان رنگی ندارد. بخصوص در عصر ارتباطات، رژیم به مغازه‌های مردم حمله می‌کنند و می‌خواهد آن را به گردن خود مردم و مجاهدین بیندازد اما چند ساعت بعد یا حتی چند دقیقه بعد چندین فیلم از این حمله وحشیانه توسط خود مردم در فضای مجازی منتشر می‌شود. و رژیم هر قدر از این کارها که در واقع وجه دیگری از سرکوب است را می‌کند، قیام و جنبش مردم رادیکالتر می شود. روز اول مردم به طور گسترده به خیابان آمدند و وقتی رژیم سرکوب کرد، روز بعد جوانهای شجاع مصمم وجنگنده به خیابان آمدند سنگربندی کردند با نیروهای انتظامی درگیر شدند و شعار وای به روزی که مسلح شویم سر دادند. این همان بن‌بست سرکوب است که اگر نکند قیام گسترش پیدا می‌کند و اگر بکند قیام عمیقتر و رادیکالتر می‌شود و در هر حال این رژیم است که در این مصاف بازنده است چرا که زمان و شرایط داخلی و بین‌المللی قویاً به زیانش است.

 

س: خب اگه موافقید بریم روی سخنرانی و حرفهای روحانی؛ روحانی از سه راه صحبت کرد و معلوم بود که نظر خودش روی راه سومه ولی خیلی مبهم صحبت کرد. منظورش از راه حل سوم چیه؟

ج: ببینید روحانی سه راه یا سه تابلو مطرح کرد، تابلو اول تسلیم مطلق بود در برابر آمریکا که گفت حتی یک نفر از 81میلیون ایرانی این را نمی‌پذیرند پس این راه منتفی! راه دوم این بود که در برابر آمریکا بایستیم اما دعوا و اختلافات درونی خودمان هم ادامه بدهیم. که منظورش راهی است که باند مقابل ارائه می‌دهد و عملاً هم روحانی را زیر ضرب گرفته و اضافه کرد که در این راه «هزینه بالایی را ما پرداخت میکنیم، وضع ما بدتر میشه، اقتصاد ما بدتر میشه فرهنگ ما بدتر میشه، وحدت ما هر روز شکننده میشه افتراق ما بیشتر میشه شکاف میان ملت بیشتر میشه» که روشن بود این راه را هم رد می‌کند. اما راه سوم را ببینید چطور و با چه فریبکاری و دجالگری مطرح کرد: راه سوم اینه که ما تسلیم نمیشویم در برابر آمریکا، عزت ملی و تاریخی مان را حفظ میکنیم امریکا را به زانو در می آوریم در این مبارزه اراده ها» خب این را که در راه دوم گفتی! اما در آنجا روی حملات به خودش دست گذاشت و اینجا آن را حذف کرد و در توضیح بعدی منظورش را روشن کرد و گفت: « راه سوم راهی ست که ما مقاومت میکنیم ایستادگی میکنیم با کمترین هزینه، هزینه باید پرداخت کنیم اما کمترین هزینه ، توقعات مان را می آوریم پائین واقعیت امروز ایران را مد نظر قرار میدهیم همه با هم همکاری میکنیم امروز دولت امروز نماینده ملت یعنی رئیس جمهور... دست همه را می‌بوسد».

بنابراین روشن است که منظورش تعامل و مذاکره با آمریکاست این که باید توقعات را پایین آورد و «واقعیت امروز ایران را مد نظر»‌ قرار داد و در این مسیر همه هم با من که نمایندة‌ ملت هستم همکاری کنند و به من نزنند و نگویند « چرا ارز اینچنین چرا سکه انچنان، چرا بازار اینچنین میشه مطالبات مردم را بالا» ببرند!

 

س: خب چه چیزی و چه عاملی باعث شده که هم خامنه‌ای و هم روحانی این طور حرف می‌زنند؟

ج: در یک کلام قیام و بالغ شدن بحرانها و رسیدن به ته خط. خود روحانی با تمام تلاشی که می‌کرد اوضاع را خوب و عادی جلوه دهد، اما در توصیف وضعیت کنونی گفت:‌ « هر روز از 18 اردیبهشت هر روز ما و هر شب ما یوم قدر و لیلة القدر بوده» یعنی چی؛ یعنی رژیم هر روز با بحرانها و تحولات زیر و رو کننده و سرنوشت ساز درگیر بوده است. از قیام کازرون و کشاورزان اصفهان تا تحریمهای پی در پی تا ترک زنجیره‌وار شرکتها از ایران، از مذاکره با اروپا و مخالفت باند دلواپسان با آن تا نامة سرگشادة صدنفر از عناصر حاشیة رژیم برای مذاکرة مستقیم با آمریکا و... و...

و این که رژیم برای هیچ کدام هیچ راه حلی ندارد و این خودش را این طور در حرفهای ضد و نقیض خامنه‌ای و روحانی نشان می‌دهد. حرفهای اینها را که سرجمع کنیم در یک کلام نمودار شدن بیش از پیش بحران بی‌راه حلی رژیم است.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: