همایش سه روزة مقاومت ایران در پاریس ،سخنرانی شخصیت‌های سیاسی، پارلمانترها

سخنرانی شخصیت‌های سیاسی، پارلمانترها،کارشناسان


و متخصصان بین‌المللی در سمینارهای پاریس



روز جمعه 8 تیرماه نخستین روز از همایش سه روزة مقاومت ایران در پاریس، با برگزاری دو کنفرانس بین‌المللی با شرکت شخصیت‌های برجسته سیاسی و پارلمانترها و کارشناسان و متخصصان ار آمریکا و اروپا و دیگر کشورها ، یک روز قبل از برگزاری گردهمایی عظیم نهم تیر، برگزار شد.

در این کنفرانس‌ها شخصیت‌ها و منتخبان کشورهای مختلف جهان، به بحث و گفتگو پیرامون مهم‌ترین مسائل سیاسی و استراتژیکی مربوط به ایران، به‌ویژه قیام بزرگ مردم ایران و استمرار آن در شهرهای سراسر میهن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

سخنرانان این جلسات، قیام در داخل و انزوای فزایندة منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم و به‌ویژه وجود و آمادگی مقاومت سازمان‌یافتة مردم ایران رو در روی رژیم ولایت فقیه را نشانه‌های تغییر دوران دانستند و بر حمایت از آلترناتیو شورای ملی مقاومت به‌عنوان جایگزین دموکراتیک حکومت آخوندی تأکید کردند.

آنها هم‌چنین حمایت خود را از برنامة ده ماده‌یی مریم رجوی برای آیندة ایران اعلام کردند و جامعة جهانی را به اتخاذ سیاستی قاطع علیه رژیم، به‌رسمیت شناختن مقاومت به‌عنوان آلترناتیو آن و حمایت از خواست مردم ایران برای تغییر حاکمیت آخوندی فراخواندند.

ایران: چشم انداز تغییر


در یکی از این کنفرانس‌های بین‌المللی تحت عنوان «ایران: چشم‌انداز تغییر»، سیاست‌مداران ارشد، متخصصان و کارشناسان از آمریکا، اروپا، خاورمیانه و کشورهای عربی، در چهار میز گرد مهم‌ترین موضوعات روز را مورد بحث قرار دادند. در اولین میز گرد کنفرانس بین‌المللی پاریس، سیاست درست در قبال ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این میز گرد تحت مدیریت سفیر لینکلن بلومفیلد دستیار پیشین وزیر خارجه آمریکا برگزار شد .

وی تأکید کرد سیاست مماشات اوباما در قبال رژیم ایران باعث جری تر شدن این رژیم در زمینه دخالتهای خارجی و نقض حقوق بشر در داخل کشور شد. بلومفیلد به استراتژی جدید آمریکا و ۱۲ماده مایک پمپئو برای مهار توسعه طلبیهای اتمی و منطقه یی رژیم آخوندی را ضروری دانست.

جولیو ترتزی وزیر خارجة پیشین ایتالیا گفت:‌ سیاست مماشات با رژیم ایران که هم اکنون اروپا در پیش گرفته است بر اساس یک فرضیه غلط و یک روایت خطرناک بنا شده است. این فرضیه و روایت غلط این است که روحانی یک پیشرفت و همینطور یک تضمین برای منافع غرب در منطقه محسوب می‌شود. این کاملاً غلط است. ما به خوبی می‌‌دانیم که روحانی بخشی از رهبری رژیمی است که خامنه ای سردمدار آن است.

لیندا چاوز، دستیار پیشین رئیس‌جمهور آمریکا گفت:‌ تهدیدی که رژیم ایران متوجه ما می کند یک مسئله اصلی است. اگر قرار است تغییری در ایران به وقوع بپیوندد باید توسط مردم ایران باشد و از طریق یک قیام دمکراتیک توسط آنها انجام شود. بنابراین من معتقدم دولت آمریکا باید دست به حمایت از اپوزیسیون دمکراتیک بزند

سفیر آدام ارلی، سخنگوی پیشین وزارت خارجة آمریکا گفت:‌ برای تغییر وضعیت در ایران من چند سیاست را پیشنهاد می‌کنم. اول اجرای تحریمها. باید رژیم ایران از دسترسی به خدمات بانکی سوئیفت محروم شود و تمام بانکهای مرکزی که با رژیم ایران معامله می کنند باید تحت تحریم قرار بگیرند. گام بعدی باید گسترش ائتلاف بین المللی و منطقه ‌یی برای به انزوا بردن بیش از پیش رژیم ایران باشد. و گام بعدی باید کمک به مردم ایران برای تغییر و حمایت از تلاشهای آنها برای تغییر باشد.

سناتور رابرت توریسلی ضمن تأکید بر ضرورت تغییر رژیم آخوندی گفت‌:‌ اکنون زمان رویارو شدن با رژیم یاغی ایران است. این رژیم باید برود. هیچ کس نباید بخواهد که شق نظامی رخ دهد. آنهایی که مخالف حمله نظامی هستند نمی توانند مخالف فشار اقتصادی هم باشند مگر این که معتقد باشند مردم ایران باید همیشه در همین وضعیت باقی بمانند

پائولو کازاکا بر اعمال قاطعیت اروپا علیه رژیم ایران تأکید کرد و گفت:‌ اتحاد بین اروپا و آمریکا باید روی چه بنیادی ساخته شود؟ به نظر من روی همان ۱۲ خواسته یی که وزیر خارجه آمریکا ارائه داده است. اروپا نباید کاری برای تضعیف این خواسته ها انجام دهد.

و دکتر ماریا رایان، رئیس بیمارستان کاتج در ایالت نیوهمشایر پس از اشاره به قیام مردم ایران گفت: . ما باید مواضع مستحکمی در حمایت از مریم رجوی اتخاذ کنیم. امروز طرح ده ماده یی خانم مریم رجوی در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسیده است. این طرح ده ماده یی چیزی است که ما همه خواهان آن هستیم. این چیزیست که مردم ایران هم خواهان آن هستند. من معتقدم که ما شاهد ایران آزاد خواهیم بود.

سپاه پاسداران و دخالتها در منطقه


میز گرد دوم تحت عنوان دربارة دخالت‌ها و تروریسم رژیم آخوندی و نقش سپاه خامنه‌ای تحت عنوان «سپاه پاسداران و دخالتها در منطقه» و تحت مدیریت ولید فارس از مشاوران دونالد ترامپ در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. وی در شروع این میزگرد گفت:‌

ایران همواره خواهان توسعه طلبی بوده. اهرم اصلی آن سپاه پاسداران است. این موضوع بحث میزگرد امروز ما است.

ژنرال جیمز کانوی، فرمانده پیشین تفنگداران دریایی آمریکا که از شرکت کنندگان در این میزگرد بود گفت:‌

در حال حاضر هدف سپاه پاسداران از دخالت در سوریه حفظ نظام حاکم است که متحد نزدیک رژیم ایران است. بین 10 تا 15 هزار نیروی سپاه در دمشق مستقر هستند. اگر اتباع سایر کشورها را هم که رژیم به سوریه فرستاده به حساب بیاوریم به پنجاه هزار نفر می‌رسند.

نرخ تلفات سپاه در سوریه بالا بوده است. لااقل 2 هزار و برخی آمارها 4 هزار کشته سپاه را در سوریه مطرح می‌کنند. هزینه مادی هم زیاد بوده است. سلیمانی سرکرده نیروی قدس تحت فشار است که تلفات سپاه را پایین بیاورد. هزینه را پایین بیاورد.

معنی همه این بحثها و ربطشان به ایران آزاد چیست؟

اولاً‌ باید تحریمهای آمریکا را تشویق و تشدید کرد.

باید اروپا را به تحریم ترغیب کنیم. باید جلوی اقدامات توسعه طلبانه سپاه به طور جدی گرفته شود.

در ادامه این کنفرانس ژنرال چاک والد، جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا گفت:

در حال حاضر در حالی که از ایران خواسته شده سوریه را ترک کند سپاه کماکان در حال ساختن مقرهای خود در سوریه است .

آمریکا باید استراتژی فشار گذاشتن روی ایران را اتخاذ کند. در رابطه با برنامه هسته‌ای باید به خنثی کردن سایتهای هسته‌ای ادامه دهیم. رژیم ایران جدای از برجام وظایف و تعهداتی در قبال پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ای دارد که باید دنبال کنیم به آن عمل کند.باید در برابر بکارگیری هواپیماهای مسافری توسط ایران به انتقال سلاح بایستیم. باید دولت روحانی را برای پایبندی به حقوق بشر تحت فشار بگذاریم.

ایو ترا، دستیار مدیر و سرمقاله‌نویس فیگارو فرانسه دیگر سخنران این میزگرد بود. وی گفت:


خشم مردم ایران را این روزها در بازار دیده اید. این خیلی تکان دهنده است. باور به بحث دو جناح در ایران و اینکه یک جناح بهتر از دیگری است یا ناشی از نافهمی است و یا به دلیل منافع اقتصادی است. همین باور بود که محور بحثهای برجام قرار گرفت. اکنون هدف سیاستهای غرب باید این باشد که پایان رنج مردم ایران را شاهد باشیم. این با سرنگونی رژیم میسر است. این باید هدف سیاستهای غربی باشد.

در این کنفرانس فدریک آنسل، نویسنده فرانسوی، محقق ژئوپلتیک و متخصص در امور خاورمیانه گفت:‌


سپاه خود را وارد جنگ داخلی یمن کرد. این در حالی بود که نه خاک ایران و نه حتی رژیم حاکم بر ایران هرگز توسط هیچ فرد یا گروهی در یمن مورد تهدید قرار نداشته است. در سوریه هم وقتی که بشار اسد مورد حمله قرار گرفت رژیم ایران واکنش بسیار شدید و وحشیانه نشان داد. هیچکدام از این دو کشور با ایران مرز مشترک ندارند. در یمن و سوریه و حتی لنبان جمعیت قابل توجه شهروندان ایرانی وجود ندارد. بحث این ها نیست. بلکه علت این دخالتها نیاز رژیم ایران به توسعه طلبی است. روشن است که مردم ایران از این سیاست حمایت نمی‌کنند. چون هزینه‌های فوق العاده‌ای را به مردم تحمیل می‌کند. بهانه‌های به ظاهر دفاع از کشور که رژیم ارائه می‌کند هیچ منطقی ندارد جز اینکه رژیم از اینکه حمایت مردم خود را ندارد وحشت زده است. به این دلیل است که باید جا پاهای دیگری در منطقه برای خود بسازد.

محمد سلامه، رئیس مؤسسة بین‌المللی مطالعات ایران گفت:


در ایران سپاه پاسداران حداقل چهل درصد اقتصاد را کنترل میکند. فرودگاه را کنترل میکند. امکانات گسترده دارد. نفوذ فوق العاده دارد.

کارهایی که داعش و القاعده کرده اندسپاه پاسداران همان کارها را بسیار قبل از آنها شروع کرده بود. استراتژی سپاه بر توسعه طلبی بنا شده است. باید از طریق سازمانهای بین المللی و منطقه ای در صحنه حقوقی جلوی پاسداران بایستیم. سپاه انبوهی شرکتهای بین المللی با نامهای مستعار دارد. باید اینها را دنبال و کشف کرد و جلوی تجارت با آنها را گرفت. با گروههای تروریستی وابسته به سپاه باید مقابله نظامی کرد.

سپاه پاسداران و تحریمها


میز گرد دیگر این کنفرانس تحت عنوان «سپاه پاسداران» تحت مدیریت سفیر بلومفیلد، به بحث دربارة تأثیر تحریم‌ها بر رژیم پرداخت .

در این میزگرد ادوارد لینتنر، معاون پیشین وزیر کشور آلمان گفت:‌ باید بدانیم که تحریم فشار به مردم نیست. تحریم یعنی قطع کردن منابع مالی سیستمی که مردم را سرکوب می‌کند. در آلمان الان بسیاری شرکتها دارند از همکاری با رژیم صرف نظر می‌کنند

سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزارت خارجة آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی گفت:‌ در رژیم ایران مفهوم مدره و سخت سر اوهام است. ما باید از اپوزیسیون ایران به طور خاص مجاهدین حمایت کنیم. دست اندازها و تلاطم‌هایی خواهیم داشت ولی این در ذات سرنگونی یک دیکتاتوری است.

مایکل پریجنت تحلیلگر امور خاورمیانه از بنیاد هادسون آمریکا بر ضرورت تغییر رژیم تأکید کرد و گفت:‌

رژیم نگران است. اعتراضات داخل کشور از بین نمی‌روند. رژیم نگران است که رسانه‌های غربی به این اعتراضات بپردازند. باید اعتراض کنندگان ایرانی بدانند هر چه بیشتر تأکید کنند که خواستار تغییر رژیم هستند و نه اصلاحات، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

برونو ترتره معاون مدیر بنیاد تحقیقات استراتژی فرانسه بر همراهی اروپا با آمریکا برای تحریمهای هدفمند علیه رژیم ایران تأکید کرد و گفت:‌ تحریمها این رژیم را ساقط نخواهد کرد. سپاه بدون نبرد به زیر کشیده نخواهد شد. این آن چیزی است که بیشتر از خواست و آرزوی مردم ایران نشأت خواهد گرفت. مردمی که از سوء مدیریت اقتصادی،‌ فساد گسترده و وحشگیریهای سپاه ناراضی هستند.

ژان سیلوستر مونگرونیه، از مؤسسة توماس مور و محقق انستیتوی فرانسوی ژئوپلتیک فرضیه وجود اصلاح طلب و مدره در درون رژیم آخوندی را رد کرد و گفت: باید حواسمان باشد که جنگهای باندی را نباید به عنوان مدره بودن تعبیر کرد. البته یک شکافهایی ایجاد می‌شود ولی مدره بودن نیست.

اعتراضات در ایران و نقش اپوزیسیون


آخرین میز گرد کنفرانس بین‌المللی پاریس، به بحث و گفتگو دربارة قیام مردم ایران و نقش و جایگاه مقاومت ایران به‌عنوان آلترناتیو دیکتاتوری آخوندی اختصاص داشت.

سفیر میچل ریس رئیس پیشین ادارة طراحی سیاست در وزارت خارجة آمریکا مدیریت این میز گرد را بر عهده داشت .

مایکل موکیزی وزیر پیشین دادگستری آمریکا به نقش رئیس جمهور برگزیده مقاومت اشاره کرد و گفت: خانم رجوی شخصیتی بسیار تأثیرگذار دارد. سطح حمایت از مجاهدین و ضدیت با رژیم به طور کیفی در آمریکا افزایش پیدا خواهد کرد.

جان برد وزیر خارجة پیشین کانادا گفت:


آنچه ما با فعالیتهایی از این گونه که اکنون دست اندر کار آن هستیم انجام می دهیم در واقع امید دادن به مردم ایران است. ایران تاریخ و فرهنگی خارق العاده دارد. ایران باید جایگاه شایسته خود را در جهان به دست آورد. ایران مردم بزرگی دارد با تحصیلات فوق العاده. ایران منابع سرشار طبیعی دارد. تنها چیزی که مانع پیشرفت مردم ایران است حاکمیت ملاها است. باید در کنار هم و در کنار مردم ایران بایستیم. زمان تغییر به زودی فرامی‌رسد و مطمئنم که خیلی زود شاهد آن خواهیم بود.

سید احمد غزالی نخست‌وزیر پیشین الجزایر گفت:‌ در شانزده هفده سال گذشته همراه مقاومت ایران بوده‌ام و صد در صد از آنها حمایت کرده‌ام. به نظر من حمایت از مقاومت ایران تنها یک امر مربوط به ایران نیست. بلکه برای همه ما شهروندان جهان یک وظیفه است

استاندار ایو بونه رئیس پیشین اطلاعات فرانسه اشتباهات سیاست مماشات رؤسای جمهور پیشین آمریکا در قبال رژیم را برشمرد و گفت:‌ اوباما تصمیم گرفت با رژیم ایران مذاکره کند. این رژیمی نیست که با آن مذاکره کنی. این را ترامپ فهمید. اوباما نفهمید. رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر انگلستان هم دنباله روی کردند. در 14 ژوئیه که روز ملی ما بود توافق بد برجام را انجام دادند. این یک توافق بد بود.

و استرون استیونسون هماهنگ‌کنندة کازار برای تغییر در ایران با اشاره به قیام دیماه مردم ایران گفت: شما از دسامبر گذشته قیامهای توده‌ای را دیده‌اید. نه فقط در تهران بلکه در بیش از 142 شهر در 31 استان. دهها هزار، صدها هزار نفر به خیابانها ریختند. انفجاری با ابعاد آتش فشان در راه است که این رژیم پلید را جارو خواهد کرد.

لوییس فری مدیر پیشین ادارة تحقیقات فدرال آمریکا به قیام مردم ایران پرداخت و یکی از علل آن را وخامت اوضاع اقتصادی دانست. وی اعتراض اخیر بازار تهران بعد از موج گرانی دلار را مورد توجه قرار داد و بر استمرار قیامها و اعتراضات تأکید کرد. وی سپس افزود: در شخصیت مریم رجوی،‌ بیش از هر کس دیگری، می توان چهره، روح و قلب دمکراسی را مشاهده کرد. این آن چهره‌یی است که مردم شهرها و روستاهای آمریکا باید با آن آشنا شوند.

وضعیت ایران و جشم اندازهای آینده


در کنفرانس بین‌المللی دیگری که در نخستین روز از گردهمایی سه روزة مقاومت ایران در پاریس با شرکت ده‌ها پارلمانتر از کشور مختلف اروپایی، کانادا و استرالیا برگزار از احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف برگزار گردید، در دو جلسة میز گرد، وضعیت ایران و چشم‌اندازهای آینده مورد بحث قرار گرفت.

جلسة اول این کنفرانس تحت ریاست مشترک نمایندة ارشد پارلمان انگلستان راجر گادسیف و سناتور برایان اودامنِل از جمهوری ایرلند برگزار شد و ریاست جلسة دوم را بارنوس ورما نمایندة برجستة مجلس اعیان و وزیر پیشین توسعة انگلستان و باب بلکمن نمایندة پارلمان انگلستان بر عهده داشتند.

پارلمانترهای شرکت‌کننده در این کنفرانس ضمن همبستگی با قیام بزرگ مردم ایران، بر حمایت فزایندة بین‌المللی از آلترناتیو شورای ملی مقاومت و برنامة 10 ماده‌یی مریم رجوی تأکید کردند و در این رابطه اهمیت بیانیه‌ها، قطعنامه‌ها و بیانیه‌های اکثریت که در آستانة گردهمایی مقاومت در کشورهای مختلف به‌ثبت رسید و منتشر شد را مورد توجه قرار دادند.

آنها تصریح کردند که ادامه اعتراضات و قیام در شهرهای مختلف ایران نشان می‌دهد که این رژیم نه تنها قادر به پاسخگویی به هیچ‌یک از خواسته‌ها و مطالبات برحق مردم ایران نیست، بلکه همین رژیم ریشة اصلی مشکلات و بحرانهای اقتصادی و سیاسی در ایران است.

پارلمانترهای کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا در سخنرانی‌های خود به اتخاذ سیاستی قاطع علیه رژیم آخوندی فراخوان دادند و افزودند

ما بعنوان نمایندگان منتخب مردم از جامعة جهانی می‌خواهیم که در کنار مردم ایران و خواسته های بر حق آنها قرار گیرد.
لطفا به اشتراک بگذارید: