هدف روحانی از تور اروپایی – ۱۲تیر۱۳۹۷

هدف روحانی از تور اروپایی – ۱۲تیر۱۳۹۷


آویختن به اروپا برای حل بحرانهای نظام


 

 

دیروز روحانی به یک تور اروپایی رفت که در آن به دو کشور سوییس و اتریش سر می‌زند. روحانی در آستانة این سفر طی اظهاراتی در فرودگاه مهرآباد، هدفش از این سفر را بیان کرد. بر اساس اظهارات او، این سفر در دو کلمه خلاصه می‌شود:‌ آویختن به اروپا! آن هم نه فقط در موضوع برجام، بلکه در مورد سایر مسائل و بحرانهای گریبانگیر رژیم. اجازه بدهید حرفهای او را بشنویم

 

«شرایط امروز اروپا گذشته متفاوت است"، اروپا امروز با صدای بلندتری با یکجانبه‌گرایی، مخالفت و با لحن صریح‌تری اعلام آمادگی می‌کند تا در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران و کشورهای مهم تأثیرگذار همکاری کند.

توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 به میزبانی عمدتاً سوئیس و اتریش انجام شد و این دو کشور تلاش‌های فراوانی انجام دادند تا یک فضا و زمینه مناسب برای مذاکرات باشد».

امروز که آمریکایی‌ها برخلاف مقررات بین‌المللی و تعهدات چندجانبه خود از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خاصی دارد چرا که هر 5 کشور شامل روسیه و چین و سه کشور اروپایی و مجموعه اعضای اتحادیه اروپا، تلاش می‌کنند که برجام بدون آمریکا باقی بماند.

 

اگر چه روحانی گفت که الان اروپا در برابر آمریکا قرار گرفته و مستقل است. اما این با حرفهای اخیر خودش و ظریف در تناقض است. روحانی در اظهارات خود، فاش کرد که گفتگو با اروپا و مشخصاً با این دو کشور سوییس و اتریش به برجام محدود نمی‌شود، بلکه شامل بسته پیشنهادی اروپا و مسائل دیگری مانند «ثبات و امنیت منطقه» و مسأله سوریه و یمن هم مورد بحث قرار می‌گیرد. این قسمت از حرفهایش را هم بشنویم:

 

اروپایی‌ها همچنین قرار است در روزهای آینده بسته پیشنهادی خود را ارایه کنند که راجع به این مسأله با هم گفتگو خواهیم کرد . البته مسایل دیگری از قبیل مسائل منطقه‌ای وجهانی وجود دارد که با اروپا درباره نقشی که ایران می‌تواند برای ثبات و امنیت کل منطقه مهم خاورمیانه داشته باشد ، گفت و گو کرده و به این گفت و گوها ادامه می دهیم . از جمله این موضوعات سوریه، یمن و ستم‌هایی است که بر مردم این کشورها رفته و ادامه دارد . همه جنایاتی که در مورد مردم یمن انجام گرفته و مسئولیتی که همة جهان در قبال این مسائل دارند. و نقشی که ایران می‌تواند برای کل مسائل خاورمیانه داشته باشد».

 

این مسائلی که روحانی به طور سربسته بیان کرد مثل امنیت منطقه و سوریه و یمن همان مسائلی که جیغ دلواپسان را در خواهد آورد، چرا که مضمونش در شرایطی که بحث بیرون کردن سوریه از طریق مسکو و دست برداشتن رژیم از یمن و از دخالتهایش در منطقه، مضمونی جز عقب‌نشینی ندارد. اکنون باید منتظر ماند و دید این بستة اروپا با بستة قبلی که ماه گذشته به رژیم ارائه شد و رژیم از آن ابراز نارضایتی کرد چه فرقی دارد. اما مسلم است که این سفر و اظهارات روحانی دور جدیدی از جنگ و جدال بین باندهای حاکم را کلید می‌زند.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: