دریوزگی بی‌ثمر روحانی در سفر اروپایی – ۱۳تیر۱۳۹۷

دریوزگی بی‌ثمر روحانی در سفر اروپایی – ۱۳تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های رژیم


 

 

همون طور که می‌دونید روحانی به دو کشور سوییس و اتریش سفر کرده، سفرهای خارجی روحانی معمولاً یاوه گردی و بی‌حاصل است و به نظر می‌رسد سفر اخیر بیش از قبلیها، وبال گردن او شده؛ چرا که هم در داخل کشور و هم ناظران خارجی بر شکست آن گواهی داده‌اند که گوشه‌یی از آنها را می‌شنویم:

‌ رادیو آلمان در تحلیلی که روز ۱۲ تیر از سفر روحانی به سوییس و اتریش پخش کرد. به نقل از ناظران خارجی گفت:‌ روحانی با دست خالی سوئیس را ترک خواهد کرد

به اعتقاد فیلیپ وِلتی، سفیر سابق سوئیس در ایران ، انتظار بیشتری از این سفر نمی‌رود: «با دیدار روحانی از سوئیس در واقعیتِ دنیای سیاست تغییر چندانی ایجاد نمی‌شود».سفیر سابق سوئیس در تهران معتقد است که خطر ارتباط اقتصادی با ایران برای شرکت‌های سوئیسی بزرگتر از آن است که به‌رغم خواست آمریکا با ایران همکاری کنند.

وی معتقد است: «تحولات جاری برای اقتصاد صادرات‌محور سوئیس تأسف‌برانگیز و برای اقتصاد ایران تکان‌دهنده خواهد بود».

در داخل نیز نظر و تفسیر بهتری از ناظران خارجی نسبت به سفر روحانی ارائه نمی‌شود. روزنامة‌حکومتی سیاست روز در شمارة‌ امروز خود می‌نویسد: « اگر آقای روحانی برای بقای برجام به سفر اروپایی به دو کشور سوئیس و اتریش رفته است، چنین سفری هم نمی‌تواند پیکر مرده برجام را زنده کند، اکنون بازیگران اصلی در برجام، انگلیس، فرانسه و آلمان هستند نه سوئیس و اتریش، هر آنچه که در اتحادیه اروپا به تأیید برسد براساس آن تصمیمی است که این سه کشور با در نظر گرفتن منافع ملی خود که با منافع آمریکا و رژیم اسرائیل گره خورده و مشترک است، اجرا خواهد شد.

چنین سفرهایی وقت و هزینه تلف کردن است و فرصت را از ایران برای پرداختن به امور داخلی می‌گیرد».

 

اما ببینید که روحانی چطور تلاش می‌کند برجام مرده را برای گروهی از مزدوران و ریزه‌خواران رژیم که تحت عنوان ایرانیان مقیم سوییس جمع کرده به عنوان پیروزی خود جا بزند:

‌ «در یک مذاکرات نفس گیر طولانی با قدرت های بزرگ دنیا نشستیم و ثابت کردیم به این که ما اهل منطق هستیم, اهل گفتگو هستیم و شما دیدید علیرغم همه فشارها و سختی ها و پیج و خم هایی که این مذاکرات داشت ما توانستیم به یک توافقی دست پیدا کنیم. این توافق هم بنفع ایران بود هم به نفع دنیا بود».

روحانی اما چند جمله بعد ناچار می‌شود به شکست برجام و تحریمهایی که در راه است اعتراف و در قبال آن سوز و گداز کند:

یکی از مقامات آمریکایی چندی پیش گفته بود که ما سخت ترین تحریم را نسبت به ایران می خواهیم اعمال کنیم یا حتی یکی از آنها گفته بود ما می خواهیم نگذاریم اصلا ایران نفت صادر کند خوب قاعدتا معنی این حرف را خیلی نمی تواند تحلیل بکند این حرف می زند نفت ایران نمی گذاریم صادر کند معنی اش این است که نفت کل منطقه صادر نمی شود مگر امکانپذیر است نفت ایران صادر نشود نفت منطقه صادر بشود معنی اش اگر بفهمد معنی اش روشن است چه می گوید قاعدتا نمی فهمد این حرفی که می زند, می گوید که من نمی گذارم ایران یک قطره نفت صادر کند خوب خیلی خوب .اگر شما تونستید اینکار را بکنید و نتیجه اش را ببینید چی هست».

روحانی با این تهدید تروریستی در واقع هم‌سرشتی خود را با پاسدار سلامی و امثالهم که قبلاً تهدید کرده بود اگر جلو صادرات نفت گرفته شود کشتی‌های نفتکش را مثل زمان جنگ با موشک می‌زند، اشکار کرد، اما شرایط بین‌المللی الان چنان تغییر کرده که رژیم جرأت نخواهد کرد دست از پا خطا کند و حرف روحانی را هم بیشتر بایستی لاف در غریبی، آن هم در جمع محدود عوامل رژیم تلقی کرد و گرنه او در کنفرانس مطبوعاتی خود در سوییس به گزارش رسانه‌های خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر تهدید آمریکا برای قطع صادرات نفت و اینکه آیا ممکن است ایران تنگه هرمز را ببندد، حواسش جمع بود که طوری حرف نزند که گزک به دست حریف بدهد. او گفت: حرفی که برخی از مقامات آمریکایی گفته‌اند که میخواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم گزافه‌گویی است که هیچوقت قادر نخواهند بود آن را عملی کنند. کما این که ببینید لحن او در دفاع از این که رژیم به تروریستهای حزب‌الشیطان و امثالهم پول می‌دهد و آنها را تغذیه می‌‌کند،‌چطور است:

«آلان آمریکایی ها که ادعا می کنند می گویند ایران هر چی پول بدست میاورد این پول را می برد مثلا حالا به تعبیر آنها به تروریستها می دهد به گروهها می دهد توی خارج از کشور, خوب آلان ما این لیست را بانک مرکزی ما این دو روز اخیر همه پولی که ما دادیم یازده دوازه میلیارد دلار که در این چند ماه ما پرداخت کردیم آمده اعلام کرده توی این لیست شما نگاه کنید چی است این پولی که ما دادیم وارد کردند, چی وارد کردند کل این پول ما معلوم است ما در آمد مان چی هست و چی جوری داریم هزینه می کنیم».

اما این حرفها را روحانی در حالی می‌زد که تشت اقدام تروریستی اخیر رژیم در ویلپنت با فرماندهی و طراحی یکی از دیپلومات تروریستهایش در اتریش از بام دنیا به زیر افتاده و یکبار دیگر صحت گفتة مقاومت ایران را آشکار می‌کند که همة سفارتخانه‌های رژیم در کشورهای مختلف لانه‌های جاسوسی و تروریسم هستند و بایستی بسته شوند. و در موفقیت سفر روحانی همین بس که در همان حال که در اتریش حضور داشت، اتریش مصونیت دیپلوماتیک دیپلومات تروریسست رژیم را لغو کرد و قرار است او را به درخواست بلژیک برای تحقیقات قضایی تحویل این کشور بدهد.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: