سفر روحانی به دو کشور سوئیس و اتریش – ۱۳تیر۱۳۹۷

سفر روحانی به دو کشور سوئیس و اتریش – ۱۳تیر۱۳۹۷


گفتگو با اسدالله مثنی


دریوزگی بی‌ثمر روحانی در سفر اروپایی


 

 

سفر روحانی به دو کشور سوییس و اتریش هم در داخل و هم در رسانه‌های خارجی مورد بحث و تحلیل قرار گرفته؛ ما هم گفتگوی امروز خودمون با اسدالله مثنی را به این موضوع اختصاص دادیم.

 

س: هدف روحانی از این سفر در شرایطی که رژیم در اون به سر می‌بره،از نظرشما چیه؟

ج: خود روحانی در آستانة‌سفر در فرودگاه مهرآباد حرفهایی زد بر اساس اظهارات او، این سفر در دو کلمه خلاصه می‌شود:‌ آویختن به اروپا! آن هم نه فقط در موضوع برجام، بلکه در مورد سایر مسائل و بحرانهای گریبانگیر رژیم. او گفت:‌ امروز که آمریکایی‌ها برخلاف مقررات بین‌المللی و تعهدات چندجانبه خود از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خاصی دارد چرا که هر 5 کشور شامل روسیه و چین و سه کشور اروپایی و مجموعه اعضای اتحادیه اروپا، تلاش می‌کنند که برجام بدون آمریکا باقی بماند.

روحانی در اظهارات خود، فاش کرد که گفتگو با اروپا و مشخصاً با این دو کشور سوییس و اتریش به برجام محدود نمی‌شود، بلکه شامل بسته پیشنهادی اروپا و مسائل دیگری مانند «ثبات و امنیت منطقه» و مسأله سوریه و یمن هم مورد بحث قرار می‌گیرد.

 

س: ولی رسانه‌های خبری می‌گن که دوحانی به این هدف نرسیده و از اول هم تقریباً معلوم بود که از سفر به دو کشوری که نقش زیادی در سیاست بین‌المللی ندارند، آبی برای رژیم گرم نمی‌شه؛ بنابراین این سؤال مطرح می‌شه که هدف واقعی روحانی از این سفر چی بوده؟

ج: با کنار هم گذاشتن حرفهای روحانی و خبرها و تفسیرهایی که در این مورد منتشر شده و با نگاهی به واقعیتها و شرایط فوق‌العاده وخیم رژیم، می‌شود احتمالاتی داد و آنها را در سه تابلو خلاصه کرد:

تابلو اول: این یک سفر نمایشی است برای آن که رژیم در درون خودش و برای نیروهایش و هم در بیرون چنین جلوه بدهد که منزوی نیست. این تابلو را اظهارات خود روحانی که شرایط موجود و از جمله طرد و انزوای بین‌المللی رژیم را ناشی از جنگ روانی دشمن قلمداد می‌کرد که طبعاً برای خنثی کردن آن باید به تبلیغات پرداخت و همچنین اظهارات اخیر خامنه‌ای که او هم در دیدار با قضاییه رژیم، به آنها خط می‌داد که بایستی به طور هنرمندانه‌یی تبلیغات کنند و یاد بگیرند که چطور می‌شود با پروپاگاندا سیاه را سفید جلوه داد، تقویت می‌‌کند.

تابلو دوم: آویختن به کشورهای درجه2 اروپا پس از ناامیدی از 3کشور اصلی اروپا در مقابله با تحریمهای آمریکا و تلاش برای کاهش آثار تحریمها که این جنبه در اظهارات روحانی هم در سوییس و هم در اتریش و اشاره به قراردادهایی که بسته برجسته بود.

در این مورد روزنامة حکومتی‌ سیاست روز در شمارة‌امروز خودش نوشته است:

حتی همفکران دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور... هم اعتقاد دارند که دولت، رئیس‌جمهور و شخص وزیر خارجه خوشبینی زیادی به آمریکا داشتند و اکنون نیز این خوشبینی به اروپا کشیده شده است. او چنین رویکردی را اشتباه می‌داند.

اگر آقای روحانی برای بقای برجام به سفر اروپایی به دو کشور سوئیس و اتریش رفته است، چنین سفری هم نمی‌تواند پیکر مرده برجام را زنده کند، اکنون بازیگران اصلی در برجام، انگلیس، فرانسه و آلمان هستند نه سوئیس و اتریش، هر آنچه که در اتحادیه اروپا به تأیید برسد براساس آن تصمیمی است که این سه کشور با در نظر گرفتن منافع ملی خود که با منافع آمریکا و رژیم اسرائیل گره خورده و مشترک است، اجرا خواهد شد.

چنین سفرهایی وقت و هزینه تلف کردن است و فرصت را از ایران برای پرداختن به امور داخلی می‌گیرد...

چگونه می‌توان به چنین کشورهایی اعتماد و اطمینان کرد؟ در حالی که شرکت‌های فرانسوی نیز قراردادهای خود را یکطرفه فسخ کرده و ایران را ترک کرده اند. شرکت‌های آلمانی نیز دست به چنین کاری زده اند.

تابلو سوم: دریوزگی از سوییس به عنوان کشور حافظ منافع آمریکا در ایران که از قدیم هم نقش واسطه بین رژیم و آمریکا بازی می‌کرد برای پل زدن با آمریکا. این وجه را در رسانه‌های خود رژیم می‌شود پیدا کرد از جمله یکی از کارشناسان سیاسی رژیم به نام مطهرنیا که نزدیک به باند خود روحانی است در مصاحبه‌یی با خبرگزاری حکومتی ایلنا، امروز گفته: «با توجه به این که سوییس در میان کشورهای اروپایی از جایگاه و احترام زیادی برخوردار بوده و هچنین حافظ منافع آمریکا در ایران است این سفر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شاید بتوان از آن به عنوان گفت‌وگویی نیابتی یاد کرد».

 

س: خب این صحبتی که شما کردین بیشتر راجع به سوییس بود، درباره اتریش چی؟ هدف سفر روحانی به اتریش چی بود و آیا به این هدف دست پیدا کرد؟

ج: سفر روحانی به اتریش یک فضاحت تمام عیار بود زیرا در حالی که روحانی در اتریش بود، اتریش مصونیت دیپلوماتیک یک دیپلومات تروریست رژیم به نام اسدالله اسدی را که در توطئة تروریستی علیه گردهمایی بزرگ مقاومت ایران نقش داشت لغو کرد که مقدمة تحویل این فرد به قضاییه بلژیک برای محاکمه است.

اگر یادتان باشد در فروردین 95 روحانی سفر خود به اتریش را لغو کرد و آن را موکول به جلوگیری از تظاهرات هواداران مجاهدین علیه سفر خودش کرد. اما دولت اتریش اعلام کرده که نمی‌تواند مانع حق اشخاص و گروه‌ها برای برپایی تظاهرات و تجمع صلح‌آمیز شود و با این درخواست مخالفت کرده است.

هاینس فیشر، رئیس جمهور اتریش هم به تلویزیون ملی این کشور گفته که سفر همتای ایرانیش دیگر در دوران ریاست جمهوری او انجام نخواهد شد.

یعنی دو سال پیش روحانی سفر خود را به این علت لغو کرد که اتریش حاضر به جلوگیری از تظاهرات ایرانیان علیه او نشد، این البته آن موقع یک توسری برای رژیم بود. اما بعد از دو سال ببینید رژیم در چه نقطه‌یی است که باز هم تظاهرات ایرانیان آزاده و هواداران مقاومت با شدت علیه او در وین جریان داشت و روحانی ناچار بود آن را به روی خود نیاورد. چون نتیجه را می‌دانست. علاوه بر آن دیپلوماتش در اتریش را هم به جرم تلاش برای بمبگذاری در گردهمایی ویلپنت گرفته بودند و اتریش مصونیت او را لغو کرده بود و روحانی به عنوان رئیس جمهور یک رژیم تروریست که سفارتخانه‌هایش لانه‌های جاسوسی و ترور هستند، در افکار عمومی اتریش ظاهر شد. و ببینید که رژیم طی این دو سال در تعادل قوا چقدر پایین آمده است.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: