دریوزگی روحانی و توقعات رویایی از بسته اروپا – ۱۴تیر۱۳۹۷

دریوزگی روحانی و توقعات رویایی از بسته اروپا – ۱۴تیر۱۳۹۷


گزیده ای سخنان روحانی در همایش اقتصادی ایران و اتریش


 

 

روحانی طی سخنانی در اتریش پایبندی حداکثر خود را به عنوان تنها راه نجات رژیم بیش از همیشه مورد تأکید قرار داد و با اذعان به شرایط بحرانی و سختی که رژیم در آن گرفتار شده، ابراز امیدواری کرد که با تعامل با غرب بتواند از این شرایط عبور کند.

 

سخنرانی روحانی-همایش اقتصادی ایران و اتریش


این دوران در گذر است اگر آمریکا بر مردم ایران فشاری وارد کند و تحریمی وارد کند این یک دورانی است که گذرا خواهد بود و ما از آن عبور خواهیم کرد, کما اینکه از دهها توطئه دیگر از طرف همین آمریکا ما عبور کردیم اما آنچه باقی می ماند در تاریخ نوع تعامل و روابط ملتها با همدیگر است.
دولت آمریکا و هئیت حاکمه آمریکا برای همیشه نیست اما ملت اتریش برای همیشه هست و ملت ایران برای همیشه هست...
اراده ما ادامه همکاریهاست ولو اینکه پیش روی ما پیچیدگیهایی وجود داشته باشد. ممکنه گاهی راه مستقیم مشکلاتی داشته باشد با اینکه کوتاه ترین راه اما ما گاهی راه با پیج و خم را بدلائلی انتخاب می کنیم.
امروز روزی است که مسیری را انتخاب کنیم که بهتر بتوانیم از ادامه همکاری مون حفاظت کنیم و نگذاریم خطراتی که می خواهد پیوند و رشته رابطه ما را ببرد و قطع کند قیچی او بما برسد ما از این قیچی فاصله می گیریم.

اظهارات روحانی در حالی است که بحث ارائة بستة اروپا که قرار است همین هفته به رژیم ارائه شود در میان است و در مورد محتوای آن بحث و جدلهایی در رژیم در جریان است:

خبرگزاری حکومتی مهر ـ 14 تیر


حسن هانی زاده کارشناس رژیم

به نظر می رسد در نشست آینده کمیسیون برجام بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ویژه انگلیس، فرانسه و آلمان در خصوص برجام و همکاری با ایران نهایی خواهد شد.

در حال حاضر نوعی صف بندی میان اتحادیه اروپا و آمریکا وجود دارد و به هر حال این فرصت مناسبی است تا ایران از شکاف ایجاد شده میان این دو، به نفع خود استفاده کند و بسته پیشنهادی قوی و مناسبی را از اروپایی ها دریافت کند.

در این میان دلواپسان باند خامنه‌ای آرزوها و رؤیاهای خود را از بستة اروپایی دارند که البته می‌دانند که با واقعیت فرسنگها فاصله دارد، اما می‌خواهند با بیان آنها اهرم فشاری را روی باند روحانی حفظ کنند.

سایت حکومتی الف ـ 14تیر


نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت مجلس در مورد اینکه بسته پیشنهادی اروپا به ایران باید چگونه باشد تا از سوی ایران مورد قبول واقع شود، گفت: اخبار ضد و نقیضی در مورد بسته پیشنهادی اروپا وجود دارد، اما به طور کلی بسته‌ای که اروپا به ایران ارائه می‌دهد حتما باید دارای دو بخش اصلی باشد؛ بخش اول جبران خساراتی است که از ناحیه خروج آمریکا از برجام متوجه ایران می‌ شود و اروپایی‌ها باید این موضوع را جبران کنند بنابراین باید امتیازات جدیدی به ایران اعطا شود. وی تصریح کرد:‌ بخش دوم مربوط به تعهدات برجامی خود اروپا است و ما متاسفانه پس از توافق هسته ای اقدامات عملی از سوی اروپایی‌ها مشاهده نکردیم.

اکنون اروپایی‌ها اعلام می کنند که عزم لازم را دارند و ما منتظر آن هستیم تا راه‌حل‌های خود را پیشنهاد دهند. بسته پیشنهادی اروپا باید شامل راه‌حل‌های عملی در مورد موضوعات نفت خام، روابط بانکی، بیمه، تجارت، مسائل مالی و سرمایه‌گذاری در ایران باشد و همه این موضوعات باید از طریق راه‌حل‌های عملی به آنها پاسخ داده شود

امیدوارم رییس جمهور هشدارهای لازم را به اروپایی در مورد برجام بدهد زیرا فرصت غربی‌ها به پایان رسیده است.

اما گوشه‌یی از واقعیت بستة اروپا را یکی از مهره‌های باند روحانی به نام علی خرم بازگو کرده است:

سایت حکومتی جماران متعلق به حسن خمینی ـ 13تیر


علی خرم:‌ اروپا ادعا نمی کند که حمایتی نامحدود از ایران خواهد داشت، بلکه حدی که می تواند حمایت کند را اعلام خواهدکرد. این بستگی به ایران دارد که چنین بسته ای را بپذیرد یا خیر.

اروپایی ها قرار است در این بسته پیشنهادی، خرید یک سوم نفت ایران را تضمین کنند. همچنین قرار است خرید بخشی از صادرات غیرنفتی ما را نیز تضمین کنند، تا به نحوی حداقلی، اقتصاد ایران بچرخد. البته این موضوع نیز بستگی دارد که بسته پیشنهادی اروپایی ها، مورد قبول ایران واقع شود یا خیر.

از نظر اروپایی ها اگر Fatf نباشد، آنها نمی توانند مبادلات خود را با ایران به یورو و دلار یا هر ارز دیگری تبدیل کرده و به ایران بفرستند. بدین معنا که کنوانسیونی در این زمینه امضا کردند و مجاز به چنین کاری نخواهند بود. لذا ممکن است اروپایی ها به این مرحله برسند که بگویند؛ «ما بسته پیشنهادی خود را ارائه کردیم، حالا شما به این دلیل که ما بتوانیم به پیشنهاد خود عمل کنیم، باید به fatf بپیوندید».

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: