بسته پیشنهادی اروپا و گفتگوی رژیم با کشورهای چهار بعلاوه یک در وین

بسته پیشنهادی اروپا و گفتگوی رژیم با کشورهای چهار بعلاوه یک در وین


گفتگو با خسرو شکرالهی – ۱۵ تیر


شکست، انزوا، بن‌بست


 

 

خب خبرهایی که الان شنیدیم حاکی از تشدید انزوای منطقه‌یی و بین المللی رژیم بود و این در حالی است که بستة پیشنهادی اروپا مطرح و رژیم امروز با ۵کشور اروپایی و روسیه و چین در وین مذاکراتی داشت در مورد چگونگی ادامة‌ برجام. ما در گفتکوی امروز با خسرو شکراللهی این وضعیت رو مورد بررسی قرار می‌دیم.

 

س: یک تناقضی در خبرها و گزارشهایی که دقایقی پیش شنیدیم دیده می‌شه، از یک طرف انزوا و انزجار جهانی از اقدام تروریستی رژیم با استفاده از امکانات و عناصر دیپلوماتیک، اون هم در اروپا و از طرف دیگر نشست کشورهای ۴+۱ در وین با رژیم در مورد ادامة برجام؛ این تناقض آیا انعکاس شکاف بین سیاست آمریکا و اروپا در قبال رژیم است، یا تفسیر و توضیح دیگری دارد؟

ج: من تناقضی نمی‌بینم، چون این نشست از قبل برنامه ریزی شده بود و به درخواست رژیم هم این نشست برگزار شده است، ولی این واقعیت دارد که این قضیة افشای توطئة تروریستی رژیم سایة جدی انداخته روی این نشست؛‌بخصوص وقتی پمپئو وزیر خارجه آمریکا جنین درخواستی روی میز اروپا می‌گذارد و می‌گوید ازوپا باید این موضوع را جلو روی رژیم بگذارد و از روحانی و ظریف توضیح بخواهد و همرمان با آن وزارت خارجة آمریکا گزارش و فهرست بلند بالایی از "فعالیتهای تروریستی مورد حمایت رژیم در اروپا" را منتشر کرد که در آنها عوامل تروریست رژیم و مزدورانش از حزب الله لبنان در کشورهای اروپایی داشته‌اند را اعلام کرده است.

 

س: آیا افشای توطئة تروریستی رژیم، روی بستة اروپا و مواضع اروپا در قبال رژیم هم تأثیر می‌گذارد؟

ج: طبعاً! اروپا این را جلو رژیم خواهد گذاشت نه فقط به این جهت که خواستة آمریکاست بلکه موضعش در قبال رژیم را بیش از پیش تقویت خواهد کرد؛ بخصوص که این اقدام تروریستی مثل دهها اقدام دیگر طی سالهای گذشته در خاک اروپا بوده و اروپا از طرف افکار عمومی اروپاییها هم در این رابطه تحت فشار است.

نشانه‌یی از سخت شدن مواضع اروپاییها را در موضع اخیر فرانسه می‌توان دید که به گزارش رویتر فرانسه امروز جمعه گفت که بعید است قدرت‌های اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای, بتوانند یک بسته اقتصادی برای ایران پیش از ماه نوامبر فراهم کنند و به تهران هشدار داد که دست از تهدیدات خود مبنی پایان دادن به تعهداتش نسبت به این توافق بردارد.

در حالی که همة نشانه‌ها حاکی از این بود که این بسته به رژیم داده شده و روحانی هم بر همین اساس آن را ناامید کننده خوانده بود و ظریف هم گفته بود این انتظارات ما را برآورده نمی‌کند؛ اما همین را هم تاقچه بالا گذاشته‌اند و صحبت از ماه نوامبر می‌کنند، یعنی همان موعدی که مهلت آمریکا در مورد تحریمها به پایان می‌رسد. در همان گزارش رویتر همچنین گفته شده:

ژان ایو لودریان , وزیر امور خارجه فرانسه , پیش از سفرش به وین برای نشست وزرا در مورد این توافقنامه به رادیو آر تی ال RTL گفت: " آن‌ها باید برای همیشه دست از تهدیدات خود مبنی بر پایان دادن به تعهداتشان نسبت به توافق هسته‌ای بردارند. "

" آن‌ها باید این تهدیدها را متوقف کنند تا ما بتوانیم راه‌حل‌هایی پیدا کنیم تا ایران بتواند جبران خسارات اقتصادی لازم را داشته باشد ."
این موضع تنها مختص فرانسه نیست. یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به نام دهقان از بلوکه شدن بخشی از دارایی های ایران توسط آلمان خبر داده است

 

س: با توضیحاتی که دادید، رژیم بایستی خیلی در موضع ضعف و تدافعی باشد، در حالی که در همین روزها شاهد تهدید تروریستی روحانی و تأیید پاسداران هستیم، این رو شما چگونه توضیح می‌دهید؟

ج: از قضا این مانور هم نتیجة همان ضعف و طرد و انزواست و رژیم به این وسیله می‌خواهد با سیلی صورت سرخ کند و خود را در دید مزدوران داخلی و برون مرزی‌اش که به شدت در معرض ریزش هستند، قوی و مهاجم نشان دهد که البته این هم بهای سنگینی برایش خواهد داشت و همین هم موجب شده که بعضی مقامهای رژیم مثل فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع به صحنه بیایند و سعی کنند حرف روحانی را رفع و رجوع و توجیه کنند مثلاً فلاحت پیشه گفته است: منظور رئیس جمهور این است که اگر قرار باشد بر اساس اراده ها، قوانین بین المللی بر هم بخورد باید برای همه باشد

این مانور همچنین برای انحراف اذهان از شرایط فوق‌العاده وخیم اقتصادی و اجتماعی است که از جمله موجب شده که کنترل بازار ارز و سکه و خودرو و تقریبا همه کالاهای تعیین کننده از دست رژیم خارج شود.

و این بحران ارز و سکه آن چنان شدت پیدا کرده که خامنه‌ای را ناچار کرد وارد این قضیه شود و در یک اقدام نمایشی به روحانی نامه بنویسد و دستور بدهد که ضمن رسیدگی به موضوع، گزارش دقیقی از وضعیت برای او تهیه کند و بعد هم دستگاه تبلیغاتی رژیم سرو صدا به راه انداخته و مهره‌های دست اندرکار اقتصادی یکی پس از دیگری وارد می‌شوند و مصاحبه و اظهار نظر می‌کنند که گویا بحران اقتصادی با این دستور حل می‌شود! معلوم نیست اگر این بحران با دستور و فرمان ولی فقیه قابل حل است پس چرا تا به حال ساکت بوده و دست روی دست گذاشته بود تا قیمت دلار و سکه دو برابر و سه برابر شود و ارزش پول ملی این چنین سقوط کند و بازاریان و کسبه هستی و دارایی خود را از دست بدهند؟

البته روشن است که وقتی چند روز دیگر و بخصوص با پوچ در آمدن امیدهایی که روحانی به اروپا و بسته اروپا بسته بود، ارز و سکه جهش وار سیر صعودی طی کند و دلار مرز 10هزار تومان را هم پشت سر بگذارد... ‌آن وقت خامنه‌ای یک بار دیگر سنگ روی یخ خواهد شد و بی‌اعتباری و بی‌خاصیتی ولی فقیه در امور جدی اقتصادی و اجتماعی بر همگان آشکار خواهد شد بخصوص وقتی که آتش قیام که هیچ گاه خاموش نشده، باز از گوشه و کنار و مرکز کشور زبانه بکشد و عبا و قبای این رژیم را به آتش بکشد.

 

 

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: