برجام-شکست مفتضحانه سفرروحانی و گرفتن بسته پوچ از اروپا

برجام-شکست مفتضحانه سفرروحانی و گرفتن بسته پوچ از اروپا


در همین مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی نتایج مذاکرات روز جمعه در وین را با عباراتی نظیر «دستاورد تقریباٌ هیچ»، «ناامید کننده»، «وعده اروپا بدون تاریخ بدون امضا»، «مذاکره برای مذاکره» و «بسته اروپا پر از خالی بود!» منعکس کردند. گزارشی در این زمینه:

 

گزارش:

کیهان خامنه‌ای در سرمقاله‌اش با عنوان «شکلات در پایان مذاکرات!» نوشت: در پایان این نشست اتحادیه اروپا بیانیه‌یی ۱۰بندی را صادر کرد که ۹مورد آن کلیاتی است که بود و نبود آنها هیچ تفاوتی نمی‌کند. تنها بند هشتم بیانیه درباره رابطه اقتصادی در قبال حفظ برجام است. (یعنی) چیزی شبیه شکلات.

هدف از مذاکرات، گرفتن تضمین از اروپا برای تأمین منافع اقتصادی در قبال عمل به برجام بود. در بیانیه‌این اتحادیه خبری از تضمین نیست... با موضعگیری مناسب و منطقی حسن روحانی در برابر بسته پیشنهادی اروپا و مایوس‌کننده توصیف کردن آن، انتظار می‌رفت جواد ظریف نیز موضعی در همین راستا اتخاذ و اعلام کند. اما متأسفانه موضع ظریف مانند بسته اروپا مایوس‌کننده است...

کیهان خامنه‌ای افزود: آیا دولتمردان با تفنگ شکسته برجام -البته از ابتدا هم گلوله‌ای در خشاب نداشت- می‌خواهند در میدان جنگ اقتصادی حاضر شوند؟! تکلیف برجامی که در بزم کاری از پیش نبرد و آبی از آن گرم نشد، در میدان رزم روشن‌تر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد.

روزنامه حکومتی وطن امروز با عنوان «طبخ برجام اروپایی با سس فرانسوی!» نوشت: سخنان اخیر لودریان، (وزیر خارجه فرانسه در روز جمعه) نشان می‌دهد اروپا حتی در حوزه‌هایی که قدرت مواجهه با برخی تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ما را دارد، قصد مواجهه با دولت ترامپ را (حداقل تا ماه نوامبر) ندارد... اظهارات وزیر خارجه فرانسه، پرده‌برداری آشکار از بازی وقیح و کاملاً سیاسی اروپا در قبال برجام محسوب می‌شود.

روزنامه سپاه پاسداران هم نوشت: (نظام) در صورت زیاده‌خواهی یا اصرار سه کشور اروپایی برای یک برجام یک‌طرفه و غیرمتعادل، خروج از برجام را رسماً اعلام کند... واکنش محکم دولت به نتایج نشست وین، سنگ بنای راهبرد عاقلانه و غیرمنفعل در اقتصاد و سیاست خواهد بود.

از سوی دیگر، یک دیپلومات سابق رژیم در سرمقاله روزنامه آرمان از باند روحانی نوشت: به‌نظر می‌رسد اروپا نسبت به نیات جمهوری اسلامی دچار تردید شده است. یکی از آنها تأکید مستمر بر خروج از برجام است که مورد انتقاد وزیر امور خارجه فرانسه قرار گرفته است..... شاید ما باید ابتدا تکلیف‌مان را با خودمان روشن نماییم که آیا می‌خواهیم بسته پیشنهادی اروپا راهگشای ما و مقابله کننده با تحریم‌های آمریکا باشد و یا قرار است نظر عده‌یی را که اعتقاد دارند باید به هر قیمتی همکاری با اروپا را بهم زد، دنبال کنیم؟
لطفا به اشتراک بگذارید: