بسته اروپا، آب حیات یا طبل توخالی – ۱۷تیر۱۳۹۷

بسته اروپا، آب حیات یا طبل توخالی – ۱۷تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های رژیم


 

 

بستة اروپا و چند و چون آن همچنان در رژیم مورد بحث و جدل میان دو باند قرار دارد. باند روحانی و مشخصا خود او و ظریف که قبلاً از این بسته ابراز ناامیدی کرده و آن را کلی و مبهم توصیف کرده بودند، اکنون نسبت به آن ابراز خوش‌بینی می‌کنند. در مقابل باند خامنه‌ای و دلواپسان هر گونه امید بستن به آن را غیر واقع‌بینانه و عبث می‌دانند و اروپا را همدست آمریکا و توصیف می‌کنند و برخی از آنها هم برجام اروپایی را تکرار برجام قبلی می‌دانند که اکنون باند روحانی دارند رژیم را در این چالة جدید می اندازند. گزیده‌یی از جدیدترین اظهار نظرهای مهره‌های رژیم در همین رابطه از نظرتان می‌گذرد:

محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع ـ 17تیر


اروپا حق و حقوق ملت ایران و مذاکرات جدید را جدی نگرفته است. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امید بستن وزارت امور خارجه و دولت به اروپا برای حفظ برجام، اقدامی غیر واقع بینانه است. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بسته پیشنهادی اروپا با جملاتی مبهم به شکل بیانیه منتشر شده به طوری که هیچ تعهدی را اروپا در قبال ایران قبول نکرده است. در این بیانیه با جملات مبهم اقدامات جمهوری اسلامی تائید شده و به نظر می رسد اروپا به دنبال وقت کشی است. وی ادامه داد: اروپا با وقت کشی تلاش دارد که تعهدات جمهوری اسلامی در برجام حفظ شود و درعین حال آمریکا و اروپا هم تعهدی به اجرای برجام ندهند. رضایی با تاکید بر اینکه دولت باید قاطعانه موضع خود را اعلام کند، اظهارداشت: دولت باید با تکیه بر توان داخلی و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور را مدیریت کند تا از خلاءهای اقتصادی که منجر به وابستگی به غرب می شود، نجات یابیم. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اروپایی‌ها فکر می‌کنند جمهوری اسلامی در کوتاه مدت ناچار خواهد شد برای اداره کشور امتیازات بیشتری به ۱+۵ بدهد. در واقع نقشی که اروپا برای حفظ برجام ایفا می‌کند بخشی از سناریوی آمریکا است. آمریکا ژست قلدر و اروپا ژست دوستِ مهربان را گرفته است. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: سیاست اروپا و آمریکا این است که اجازه ندهند چرخه صنعتی دانش هسته ای در ایران فعال شود.

پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع ـ 17تیر


براساس گزارش ها، اروپایی ها درباره سرفصل های کلی توافقات در مذاکرات مواردی را مطرح می کنند و اصرار بر حفظ برجام دارند در حالی که تنها روی تعهدات کلی تاکید دارند.

پیش بینی می شد که اروپایی ها با توجه به فشار آمریکا و به نوعی به دلیل عدم استقلالی که در تصمیم گیری دارند شاید نتوانند خواسته های جمهوری اسلامی ایران را انجام دهند...

بعد از برجام مراودات بانکی، ایران در سطح بین المللی به اندازه کافی رو به جلو حرکت نکرده... عدم ارائه تضمین برای فروش نفت و انجام مراوات بانکی از سوی اروپا ماندن ایران در برجام را بی خاصیت می کند

تا زمانی که اروپایی ها تضمین های مشخص و لازم را برای حفظ فروش نفت ایران و رفع مشکلات در انجام مراودات بانکی بین المللی ارائه نکنند حضور ایران در برجام خاصیتی ندارد.

سایت حکومتی فاش نیوز ـ 17تیر


آقای روحانی! اجازه وقت‌کشی بیشتر به اروپا ندهید

رئیس‌جمهور می‌گوید اتخاذ تصمیمات اجرایی مشخص برای ادامه همکاری‌های اقتصادی باید در زمان تعیین شده به نتیجه برسد.

آقای روحانی در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی با اشاره به مذاکرات خود با مقامات عالی‌رتبه اروپایی‌ها در سفر اخیر و گفت‌وگوهای تلفنی تاکید کرد: کشورهای اروپایی اراده سیاسی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی براساس توافق برجام را دارند ولی تحقق این امر نیاز به برداشتن گام‌های عملی و اتخاذ تصمیمات اجرایی مشخص دارد که باید در زمان تعیین شده به نتیجه برسد.

باید از آقای روحانی پرسید که پس از این روال طی شده و آخرین ارزیابی منفی خود وی، منظور از «زمان تعیین شده» دقیقاً چه زمانی است؟! و آیا این پس گرفتن چند باره مهلت داده شده به اروپا، قاطعیت و جدیت دولت را در نگاه اروپایی‌ها بی‌اعتبار نمی‌کند و زیر سؤال نمی‌برد؟!

پاسدار فریدون عباسی،رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی رژیم ـ 17تیر


بر طبل برجام نکوبیم

آمریکا به دنبال سیاست اعمال فشار بر ایران است تا به واسطه تحریم‌ها، کشورمان را تحت‌تاثیر فشارهای اقتصادی قرار بدهد، اروپاییان نیز با توجه به مناسباتشان با آمریکا بعید است که راهشان را از سیاست آمریکا جدا کنند، بنابراین می‌توان انتظار داشت اروپا ژست چندجانبه‌گرایی بگیرد به این معنی که آمریکا قدرت بلامنازع نیست.

با توجه به چنین اتفاقاتی تصور نمی‌کنم در مورد برجام و بسته پیشنهادی اروپا به نتیجه دلخواهی برسیم، بنابراین نباید تصور کنیم در صورت سازش با غرب می‌توان مشکلات را حل کرد.

در هر صورت برجام تجربه‌ای بود که باید از آن استفاده کرد. اما با توجه به تحولات رخ داده در آن بهتر است واقعیت‌ها را به مردم بگوییم، چرا که با شعارهایی که صرفا مصرف داخلی دارد نباید بر طبل برجام بکوبیم.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: