زنان خط شکن-فاطمه امینی-18تیر97

فاطمه امینی


وقتی دستگیرش کردند، در روزنامه نوشتند که جسد زنی در ارتفاعات توچال پیدا شده است. هدف این بودکه بتوانند با دست باز و حد مرگ شکنجه‌اش کنند، او منبع اطلاعات همرزمانش بود. یک زن، در برابر فوجی از شکنجه گران خون‌آشام ساواک. نبردی بغایت نابرابر.

سرانجام روز 25مرداد سال 1354، اولین رزمنده زن ایرانی زیر شکنجه‌های ماموران ساواک جان باخت، بی آنکه حتی یک کلمه گفته باشد. او، فاطمه امینی زن پیشتاز مجاهد خلق بود. زنی که یکه و تنها بر فوجی از دژخیمان ساواک پیروز شد.

زنی قهرمان، آگاه و روشن‌بین که از خود نامی بی‌زوال در تاریخ مبارزات ایرانیان با دیکتاتوری و در مبارزه برای آزادی و برابری باقی گذاشت.

«فاطمه » در مشهد متولد شد، از سال 1341 فعالیتهای سیاسی خود را با تشکیل یک انجمن زنان مترقی آغاز کرد. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی به‌عنوان آموزگار مشغول به‌کار شد و همزمان به مجاهدین خلق پیوست.

پس از ضربه ساواک به سازمان مجاهدین در شهریور50 که بیش از 90درصد اعضا و کادرهای آنان دستگیر شدند، فاطمه اضافه بر مسئولیت برقراری ارتباطات دستگیرشدگان با سازمان خارج از زندان، مسئولیت سازماندهی خانواده‌های مجاهدین برای برپایی حرکتهای افشاگرانه و اعتراضی را هم بر ‌عهده داشت.

در جریان مسائل پیچیده بعدی جنبش، نظیر کودتای اپورتونیستی درون مجاهدین در سال 54، فاطمه با قاطعیت و روشن‌بینی انقلابی، موضع اصولی خود را در دفاع از اصول و ایدئولوژی مجاهدین حفظ کرد.

او که در دوران سلطه خائنان بر سازمان مجاهدین، مسئولیت‌هایش به مراتب سنگین‌تر و فعالیت‌هایش افزون‌تر شده بود، سرانجام روز 16اسفند سال53، دستگیر و روانه شکنجه‌گاه شد.

دیکتاتوری سفاک شاه در همان روز دستگیری، اعلام کرد فاطمه کشته شده تا به این ترتیب بتواند با دست باز به شکنجه وی تا حد مرگ، اقدام کند.

فاطمه قهرمان 5‌ماه‌ونیم در زیر ددمنشانه‌ترین شکنجه‌های دژخیمان قرار داشت. آن‌قدر او را شلاق زدند و آن‌قدر بدنش را با منقل برقی سوزاندند که در همان اولین ماه دستگیری فلج شد. اما او کوچکترین اطلاعاتی به دشمن نداد و هویت خود را نیز، با آنکه برای دشمن لو رفته بود،‌تنها «مجاهد خلق» اعلام کرد. 

بدین‌ترتیب فاطمه قهرمان که شکنجه‌گران دژخیم ساواک شاه را با پیکر نحیف و فلج خود به ‌زانو درآورده بود، فاتح و سربلند، روز 25مرداد 1354 در زیر شکنجه به‌شهادت رسید.

او اولین زن رزمنده‌ای بود که در دوران نبرد انقلابی مسلحانه با دیکتاتوری شاه، در زیر شکنجه شهید شد و نامش برای همیشه در دفتر جنبش مسلحانه و انقلاب مردم ایران ثبت گردید.

در سالهای دهه 40 و 50 خورشیدی، ورود زنان مجاهد و انقلابی هم‌چون فاطمه امینی، اشرف رجوی و بسیاری زنان دیگر به صفوف مبارزه مسلحانه مجاهدین و فداییان، گرچه انگشت‌شمار بود اما آوازه آنان تاثیری ژرف و شگفت بر زنان، بویژه بر دختران دانشگاهی و زنان روشنفکر برجای نهاد.

در یکی از صفحات صورتجلسه بازجویی فاطمه در ساواک که به‌عنوان یکی از اسناد زرین مبارزات و قهرمانی زنان ایرانزمین تا ابد ثبت شده، چنین آمده است:

- هویت خود را بیان نمایید:

- من مجاهد خلقم.

- مشخصات پدر و مادر خود را معرفی کنید:

- من فرزند خلقم.

_ محل کار و سکونت پدر و سایر بستگان خود را مشخص کنید:

همان طور که گفتم من فرزند خلقم و محل سکونتم نزد خلق است.

فاطمه اینگونه به سوی آزادی

به سوی برابری

و رهایی راه گشود

راه نشان داد

و پر کشید

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: