فروپاشی اقتصادی ابعاد و ریشه آن – ۱۸تیر۱۳۹۷

فروپاشی اقتصادی ابعاد و ریشه آن – ۱۸تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهار نظرهای مهره ها و رسانه های نظام


 

 

فشارهای اقتصادی به چنان حدی رسیده که باندهای حاکم مدام نسبت به خطر انفجار اجتماعی بهم دیگه هشدار میدن. از جمله آخوند جوادی آملی چندی پیش با اشاره به ابعاد فساد مقامات حکومتی ابراز وحشت کرد و گفت: مردم، اختلاس، حقوق های نجومی و بی عرضگی را تحمل نمی کنند و ‍ همه ما را به دریا خواهند ریخت. ابعاد ویرانی اقتصاد و تشدید چپاول و گرانی سرسام آور مایحتاج مردم به جایی رسیده که خود مقامات حکومتی ناچار و به وفور به ابعاد اون و به بی راه حلی نظام اعتراف می‌کنند. گزارش کوتاهی از این اعترافات در عرصه های مختلف اقتصادی را ببینیم:

تلویزیون رژیم -16تیر


در مجموع توسط این 1800 کارت ملی که این صرافی ها جمع کرده بودن از مردم و روزانه سی تا پنجاه هزار تومن بابت این کارتی که از مردم گرفته بودم اجاره می دادن پول می دادن به صاحبان کارت بالغ بر دو میلیارد دلار از سیستم بانک مرکزی ارز خارج و تو بازار به فروش میرسه

وقتی قیمت ارز غیر رسمی در بازار تا ۹۰۰۰ تومان بالا می رود وارد کننده کالایی مانند گوشی تلفن همراه با ارز دولتی کالا را وارد می کند و در بازاری که نظارت بر آن کمرنگ است قیمت کالا را با ارز غیر رسمی محاسبه می کند.

سایت حکومتی اقتصاد آنلاین – 17 تیر


داستان ناتمام بدهکاران میلیاردی؛ ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند؟/ بدهکاران بزرگ بانکی بیش از ۱۱۰هزار میلیارد تومان بدهکارند. حالا 12 سال از روزی که رییس جمهور سابق ایران وعده داد اسامی مفسدان اقتصادی که وام‌های میلیاردی گرفته‌اند و تسویه نکرده‌ اند را افشا می کند، می‌گذرد، اما هنوز افکار عمومی بخش بزرگی از بدهکاران بزرگ بانکی را نشناخته اند.

اسحاق جهانگیری که در نشست مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس تاکید کرد: مجموع مطالبات معوق بانک‌ها به 82 هزار میلیارد تومان رسیده و سیستم بانکی کشور در وضع بحرانی و در مرز هشدار قرار دارد.

محمود صادقی عضو مجلس ارتجاع ـ 17تیر:


مهم تر از نام ها و اعداد و ارقام خیره کننده مطالبات معوق در نظام بانکی ما تحلیل این پدیده در اقتصاد ماست؛ شاید واژه سرمایه‌داری رفاقتی بهترین واژه برای تبیین این وضع باشد.

روزنامة حکومتی جهان صنعت: ۱۷تیر


پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد نوشته است: ایران جایگاه ضعیف‌تری در مقایسه با تولید ناخالص داخلی در دنیا دارد. در شاخص تورم وضعیت ایران بسیار نامناسب به نظر می‌رسد‌ به نحوی که ایران همواره جزو کشورهای با تورم بالا شناخته می‌شود. می‌توان نتیجه گرفت که ایران جایگاه مناسبی در دنیا به لحاظ ایجاد اشتغال ندارد... شاخص رفاه لگاتوم یکی دیگر از شاخص‌های بین‌المللی است. این شاخص رفاه را براساس ترکیبی از وضعیت کشورها در 9 حوزه مختلف اقتصاد اعم از‌ کیفیت اقتصادی، فضای کسب و کار، حکمرانی، آموزش، سلامت، امنیت و ایمنی، آزادی‌های فردی، سرمایه اجتماعی و محیط طبیعی محاسبه می‌نماید.

رتبه ایران بین 149 کشور دنیا همواره بین 116 تا 120 نوسان داشته

حسین عبده تبریزی اقتصاد دان رژیم– 17 تیر:


آیا اگر همین امروز به سراغ مهم‌ترین اقتصاددانان دنیا برویم، مثلاً به سراغ سه اقتصاددانی برویم که بالاترین رتبه‌ را از نظر رجوع سایر اقتصاددانان به مقالات آنان دارند، یا سه اقتصاددان ایرانی خارج از کشور که به مقالاتشان بیشتر رجوع شده، و از آنان بخواهیم سیاست‌هایی برای حل فوری مشکلات اقتصادی ایران بدهند، مسئله حل می‌شود؟ اگر آنان سیاست‌هایی اعلام کنند و مقام تصمیم‌گیر آنها را به سلیقه‌ خود و به دلایل مختلف «فعلا» و «در این شرایط» نادیده بگیرد، چه باید کرد؟ آیا هیچ‌یک از این اقتصاددانان بزرگ می‌توانند راه‌کارهایی ارائه‌ دهند که سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر ارشد آنها را به سلیقه خود دستکاری کند؟ نه! آیا هیچ‌یک از این بزرگان اقتصاد می‌توانند راه‌های فوری برای حل مشکلات اقتصاد ایران ارائه کنند؟ خیر. آیا هیچ‌یک از آنان می‌توانند سیاست‌هایی را پیشنهاد دهند که در شرایط حضور دو مرکز برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، بار اقتصاد ایران را به مقصد برساند؟ خیر. آیا آنان خواهند توانست در وضعیتی که محدوده‌ کار برایشان بسیار تنگ و غیرعقلایی تعریف می‌شود، بهترین سیاست‌ها را پیشنهاد کنند؟ نه!

 
لطفا به اشتراک بگذارید: