تحولات ایران و جهان در 20دقیقه-19تیر

 1-"ریچارد گرنل" سفیر آمریکا در آلمان: ما تلاش می کنیم از انتقال 300میلیون یورو پول نقد از آلمان به ایران جلوگیری کنیم.

2-سناتور مارکو روبیو عضو ارشد سنای آمریکا:‌جای تعجب نیست که یک مقام رژیم ایران در یک توطئه تروریستی علیه گردهمایی اپوزیسیون ایران در فرانسه دست داشته است. این رژیم بزرگترین حامی تروریسم دولتی است.

3-امانوئل ماکرون: جمهوری فرانسه با اسلام مشکلی ندارد اما قرائت افراط گرایانه و خشونت طلبانه از اسلام را نمی پذیرد.

 

گزارش1 ـ ضرورت نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران توسط وزارت خارجه آمریکا


در رابطه با نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران توسط دولت دونالد ترامپ دکتر ولید فارس مشاور سیاست خارجی آمریکا مصاحبه یی با العربیه انجام داد که بخشیهایی را می بینیم:

دکتر ولید فارس می گوید : جان بولتون قبل از رسیدن به منصب مشاور شورای امنیت ملی آمریکا نظریه لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران را در سر داشت . هم اکنون نیز در دستگاههای اصلی دولت ترامپ که مهم ترین آنها شورای امنیت ملی است و جان بولتون مسؤلیت آنرا بعهده دارد این نظریه وجود دارد . این نظریه خود دونالد ترامپ هم هست . مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم بارها و بارها گفته که با این نظریه موافق است . اکثریت کنگره هم با این نظریه موافق اند ولی در میان بقایای باراک اوباما بعضی لابی ها هستند که منافعشان در این است که در ایران هیچ تحریمی وجود نداشته باشد . البته اینها از بقایای باراک اوباما هستند.

دکتر ولید فارس در پاسخ به این سؤال که رژیم ایران تهدید کرده در صورت لیست گذاری منافع آمریکا را تهدید خواهد کرد گفت این بخشی از جنگ روانی است که سران رژیم ایران بسیار در آن کارکشته اند .

سپاه پاسداران نمی تواند بگوید من تمامی فعالیت هایم را در کشورهای حوزه خلیج فارس متوقف می کنم . معلوم است در چنین شرایطی باید به جنگ روانی متوسل شود

دکتر ولید فارس افزود: کشورهای اروپایی اغلب خواهان ادامه توافق اتمی با رژیم ایران هستند ولی تلاش می کنند دونالد ترامپ را قانع کنند می توانند فشار زیادی را روی رژیم ایران بیاورند. این معادله کنونی است .

 اروپایی ها و بطور خاص فرانسوی ها و آلمانها بر این تمرکز دارند که بر سر برخورد با رژیم ایران زمینه هایی برای همکاری با آمریکا وجود دارد و تصمیم دارند که تا دورترین مرزها هم بروند . در درجه اول موشک های رژیم ایران است و با چشم پوشی نسبت به توافق اتمی می خواهند که موضوع موشک های رژیم ایران را مهار کنند . موضوع دوم تروریسم این رژیم است و سوم توسعه طلبی های رژیم در منطقه است . حمایت رژیم ایران از گروههای تروریستی و این که رژیم ایران در پشت عملیات تروریستی پاریس بوده باشد یک تهدید بزرگ برای توافق اتمی رژیم ایران است .

 

گزارش2 ـ تظاهرات در ایران در مرحله انفجاری است


 تظاهرات در ایران هر روز در اینجا وآنجا رخ می دهد و شرایط درمرحله انفجار است . جدیدترین مورد شهرهای مختلف خوزستان و بوشهر بود:

تلویزیون العربیه:‌

شعله اعتراضات بالا میگیرد وشعارهای یکپارچه آنها را گردهم میآورد مرگ برخامنه ای .. آخرین اعتراضات از خرمشهر است که طی آن 4نفر از تظاهر کنندگان بدست نیروهای سپاه پاسداران کشته شده اند . خرابی اوضاع معیشتی مردم در این شهر وگسترش فساد رژیم موج حرکت اجتماعی را در خیابانها شدت بخشیده است که البته با شلیک نیروهای رژیم مواجه شده است این شهر نیز مثل بقیه شهرهای استان اوضاع معیشتی سختی را میگذراند واز کمبود آب آشامیدنی رنج می برد. یک هفته قبل نیز اعتراضات مشابهی در تهران بخاطر خرابی وضعیت اقتصادی وکاهش قیمت ریال ایران براه افتاده بود.

این درحالیست که اپوزیسیون ایران در خارج اعلام کرد که باد های تغییر رژیم بیش از پیش شروع به وزیدن کرده است

موسی شریفی متخصص امور ایران می گوید:‌ خرمشهر در ماه ژانویه یکی از شهرهایی بود که قیام کرد واین تظاهرات را به شهرهای دیگر نیز گسترش داد . خرمشهر با وجود کارون وتمامی امکاناتش واینکه ازطریق شهرهای دیگردر کنار خلیج فارس است اما ازقحطی آب رنج می برد .

العربیه:‌ چگونه میشود درکنار اینهمه رودخانه وآب باشد اما از بی آبی رنج ببرد ؟ تظاهر کنندگان در تظاهراتشان دبه های خالی را نشان میدادند یعنی میخواستند عطش خود را نشان بدهند؟

موسی شریفی : بله همینطوراست رژیم سرراه این رودخانه ها سد هایی بناکرده است واین آبها را به استانهای دیگر منتقل نموده است واین جابجایی آب حتی به نفع استانهای میانی هم نیست تظاهرات اصفهان وکازرون ومناطق دیگر هم در همین رابطه است

پشت این کارها هم دولت وسپاه پاسداران هستند یعنی با اینکار تجارت میکنند

العربیه: شعار مرگ برخامنه ای که مردم این شهرها سرمیدهند بخاطر همین وضعیت بد معیشتی است؟

موسی شریفی : بله دقیقا مردم ایران با این شعار می گویند علل اصلی این درد ورنج چیست مردم در تمام نقاط کشور چیست. حالا همه مردم اعم از کرد و فارس و ترک و عرب و بلوچ خوب فهمیده اند که سیاست خارجی رژیم وهزینه های جنگ بر وضعیت معیشتی مردم سایه انداخته است همانطور که در شعارهایشان هم می بینیم میگویند سوریه را رها کن فکری به حال ماکن یا نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران ..همه این شعارها نشان میدهد که یک تنفری از طرف مردم نسبت به سیاستهای این رژیم درمنطقه وجود دارد . نارضایتی از وضعیت اقتصادی حالا به شعارهای سیاسی درخیابانهای ایران تبدیل شده است .

 

گزارش3 ـ مریم رجوی برای حسابرسی از آخوندها فراخوان داد


 روزنامه کویتی السیاسه نوشت: مریم رجوی برای حسابرسی از رژیم آخوندها و حمایت از قیام مردمی در ایران فراخوان داد. گزارش این روزنامه را می بینیم:

پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران گردهمایی عمومی سالیانه شورای ملی مقاومت در فرانسه را افتتاح می‌کند

مریم رجوی برای حسابرسی از رژیم ایران و حمایت از قیام مردم ایران برای سرنگونی این رژیم فراخوان داد

در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مریم رجوی گفت: ”این هفته تهران قیام کرد و دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران را لرزاند و اکثر شهرهای ایران ملتهب است. قیام تهران ثابت کرد چرخه تغییر در ایران شروع به حرکت کرده است و هیچ چیزی نمی‌تواند اراده مردم ایران برای دستیابی به آزادی را متوقف کند . رژیم توانایی ممانعت از گسترش قیامی که 6ماه قبل آغاز شد را ندارد. سازمان مجاهدین خلق در قیام مستمر مردم در تمامی کشور مشارکت دارد“.

 

مریم رجوی همچنین گفت: ”مردم ایران مصمم به سرنگونی این رژیم با تمامی جناحهایش و ایجاد یک جمهوری بر اساس پلورالیسم(چند حزبی) و رأی مردم و جدایی دین از دولت هستند“.

رجوی پیامی به ایرانیان فرستاد و در آن اعلام کرد ” تغییر رژیم بیش از هر زمان دیگری در دسترس است و آینده روشن بدون اعدام و شکنجه و تبعیض و سرکوب در افق می‌درخشد“.

رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران در همین حال با ارسال پیام دیگری به جامعه بین المللی از آنها خواست که ”مبارزه مردم و مقاومت ایران برای پایان دادن به دیکتاتوری مذهبی را به رسمیت شناخته و از ایرانیان برای سرنگونی این رژیم به منظور جلوگیری از خطرات برنامه هسته ای, موشکی و تروریستی رژیم ایران و دخالتهایش در منطقه حمایت کنند“.

علاوه بر این هیئتهای خارجی و عربی به ترتیب سخنرانی کرده و همبستگی خود را با اپوزسیون ایران اعلام کردند.

 

گزارش 4ـ فشارهای داخلی و خارجی بر رژیم ایران


رژیم آخوندی با تحریمهای جدید و بیرون کشیدن شرکتها از ایران با وضعیت خفه کننده یی روبروست. علاوه بر فشارهای خارجی قیام مردم ایران هم این رژیم را در تنگنا قرار داده است:

اسکای نیوز: گردهمایی اخیر اپوزیسیون ایران در پاریس بر ضرورت سرنگونی ولایت فقیه و پایان دادن به دخالت های رژیم ایران در کشورهای منطقه بخصوص سوریه ویمن و عراق ولبنان و رهایی مردم منطقه از جنگ و تروریسم متمرکز بود. در این گردهمایی قیام مردم ایران علیه رژیم هم مورد بحث قرار می گیرد.

موسی افشار عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران از پاریس: مردم ایران دیگر امیدشان از این رژیم را از دست داده اند که بتواندوضعیت اقتصادی را بهبود ببخشد.

مردم ایران با استمرار قیام توانستند بر این وضعیت بشورند. آنها با گردهمایی بزرگ پاریس امید را در جایگزین دمکراتیک یافتند که می خواهد این قیام را به پیش ببرد همانطوریکه خواهر مریم رجوی بر آن تأکید کردند

خانم رجوی چشم اندازهای آینده ایران و جایگزین دمکراتیک را ترسیم کردند 

رژیم آخوندی با سیاست مماشات غرب تا پایان دوره اوباما به بقای خودش ادامه می داد. ولی اکنون وضعیت فرق می کند و این وضعیت با دادن امتیاز به رژیم ایران وچشم پوشی از تلاش های این رژیم برای دور زدن تحریمها در تعارض است. در حال حاضر می بینیم حتی قبل از اینکه تحریمهای اصلی عملی بشود خیلی از شرکت ها از ایران بیرون کشیده اند . حتی کشورهای خلیج فارس نظیر امارات هم به این تحریمها پیوسته اند

این تحریمها وضعیتی خفه کننده برای رژیم است.

 

گزارش5 ـ تحقیقات ملل متحد: رژیم اسد در منطقه دوما از گاز کلر استفاده کرده است


آژانس بین المللی منع تکثیر تسلیحات شیمیایی اعلام کرد در تهاجم به منطقه دوما از گاز کلر استفاده شده است. این تهاجم باعث مرگ دهها غیر نظامی منجر شد . تبعات این تهاجم این بود که آمریکا، انگلستان و فرانسه دست به تهاجمات نظامی به مواضع نظامی رژیم اسد زدند . یک گروه امدادرسان در سوریه گفت: «حمله شیمیایی» به شهر دوما دستکم ۶۰ کشته برجا گذاشت. طبق همین گزارش شمار مجروحان این حمله بیش از هزار نفر بود.

«جامعه پزشکی سوری-آمریکایی» که هزاران نفر از پزشکان سوری-آمریکایی در آن عضو هستند شمار کشته شدگان این حمله را ۴۲ نفر اعلام کرد. این در حالی است که «اتحادیه سازمان های مراقبت درمانی» تعداد کشته شدگان را دستکم ۶۰ نفر اعلام کرد.

در برخی گزارشهای دیگر تعداد کشته شدگان بین ۷۰ تا ۱۱۰ نفر متغیر بود. گروه «اتحادیه سازمان های مراقبت درمانی» ائتلافی است از سازمان های امدارسان که بیمارستان های مختلفی را در سراسر سوریه تحت پوشش قرار می دهد.

بنا به اعلام گروه «دفاع مدنی سوری» (کلاه سفیدها) اکثر قربانیان حمله زنان و کودکان بودند.

به دلیل محاصره دوما توسط نیروهای دولتی سوریه امکان بررسی گزارشهای منتشرشده مبنی بر حمله شیمیایی در دوما برای خبرنگاران، امدادگران و ناظران بین المللی وجود نداشت.

تصاویر ویدئویی که امدادگران از دوما منتشر کردند قربانیان حمله به دوما را با علائمی نشان داد که مشابه علائم قربانیان حملات شیمیایی است .در این تصاویر اطراف دهان و بینی برخی از قربانیان کف سفیدرنگی مشاهده شد. از جمله نشانه های حمله با گاز کلر می توان به سرفه، تنگی نفس، خارش شدید غشای مخاطی و اخلال در تنفس اشاره کرد.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت "اطمینان داریم" که در حمله (۷ آوریل/ ۱۸ فروردین) به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

دولت آمریکا "با اطمینان بسیار زیاد" رژیم بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی به شهر دوما دانست . سخنگوی کاخ سفید، سارا سندرز نیز ۲۴ فروردین۹۷ و اندکی پیش از حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه این اتهام را تکرار کرد.

فرانسه نیز خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی گزارشهای دریافتی مبنی بر «حمله شیمیایی» در دوما شده است. پاریس تاکید کرد که به همکاری تنگاتنگ خود با آمریکا برای واکنش به «حمله شیمیایی» در دوما ادامه خواهد داد. پاپ فرانسیس گزارشهای منتشرشده مبنی بر «حمله شیمیایی» در دوما را «خبری هولناک» خواند.

نتایج تحقیقات مشترک آژانس بین المللی منع تکثیر تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل متحد نشان داد رژیم اسد در تهاجمی که در ماه آوریل سال۲۰۱۷ داشت از گاز سارین استفاده کرده بود ولی این بار چیزی که مشخص شد این است که رژیم اسد در منطقه دوما واقع در غوطه شرقی دمشق از گاز کلر استفاده کرده است.

 

گزارش 6ـ رژیم ایران بر سر دوراهی


دولت آمریکا رژیم ایران را بر سر یک دوراهی تحت فشار گذاشته است یا اینکه رفتارش را تغییر دهد و یا در زیر تحریم ها خرد شود. گزارشی از تلویزیون العربیه:

سلسله ای از تحریم های اقتصادی آمریکا در شرف اجرا شدن است و این خط کار به جایی رسیده است که اخیرا دونالد ترامپ صحبت از لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران می کند

آمریکا دست به یک بسیج تبلیغاتی و سیاسی هم زده تا محروم کردن بین المللی رژیم ایران و خرید نفت این رژیم را هر چه بیشتر سرعت ببخشد .

برایان هوک مدیر طراحیهای سیاسی در وزارت‌خارجه آمریکا در این رابطه می گوید :

«ما به کشورها و شرکت های جهانی به روشنی گفتیم فشارهای سنگینی را علیه رژیم ایران اعمال می کنیم تا این رژیم سیاست های بی ثبات کننده اش را تغییر دهد»

 تحریم های مربوط به خودرو سازی و فلزات در ششم ماه اوت آینده شروع می شوند و تحریم های نفتی و بانکی در چهارم نوامبر آینده اجرا خواهند شد.

 علاوه بر این دولت ترامپ در حال بررسی لیست گذاری سپاه پاسداران بعنوان یک گروه تروریستی خارجی است .

بر این اساس هر گونه رابطه ای با سپاه پاسداران از نظر قوانین آمریکا جرم خواهد بود و این کشور آنرا مورد پیگرد قرار خواهد داد.

دولت آمریکا اقدامات سختگیرانه ای را علیه رژیم ایران درپیش گرفته . علاوه بر این واشینگتن شرکت ها و دولت های جهان را تهدید می کند. به آنها می گوید در صورتیکه تحریم ها علیه رژیم ایران را نقض کنید تحریم های سختی در انتظار شما خواهد بود.

برایان هوکمدیر طراحیهای سیاسی در وزارت‌خارجه آمریکا می گوید« بسیاری کشورها در گوشه و کنار جهان در مبارزه با تروریسم ، جلوگیری از گسترش موشکهای بالستیکی و ترویج صلح و ثبات در خاور میانه با ما هم نظر هستند ولی کشورهای اروپایی طرفدار توافق اتمی با رژیم ایران با طرحهای آمریکا موافق نیستند .آنها در معرض فشارهای آمریکا قرار دارند تا از بازارهای ایران خارج شوند»

در حالی که سپاه پاسداران رژیم ایران در گذشته توسط وزارت خزانه داری آمریکا لیست گذاری تروریستی شده است کارشناسان می گویند این بار اهمیت لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران توسط وزارت خارجه این است که تحریم های بزرگتری علیه رژیم اعمال شود ؛ بدین معنی که هر فردی که با سپاه پاسداران رابطه داشته باشد مجرم شناخته خواهد شد و در نتیجه این فرد یا به جریمه های مالی محکوم می شود یا زندانی خواهد شد.

 دولت آمریکا از ده ماه پیش تلاش کرده تا سپاه پاسداران را بطور کامل لیست گذاری تروریستی کند.

 

گزارش7 ـ ناسا ، تصویر خیره کننده ای از آتش بازی آسمانی


ناسا ، تصویر خیره کننده ای از ”آتش بازی آسمانی“، از منطقه استاربرست ”starburst“ را نشان می دهد، که 22000 سال نوری ، از زمین فاصله دارد

ناسا خبر داد: ”مانند آتش بازی 4 ژوئیه، مجموعه ای از ستاره های درخشان، مانند یک انفجار هوایی به نظر می رسند.

این خوشه ، توسط ابرهایی از گازِ بین ستاره ای، و گرد و غبار، احاطه شده است که مواد خام، برای شکل گیری ستاره جدید می باشد.

این سحابی، که در فاصله 22000 سال نوری از زمین، در صورت فلکی کارینا قرار دارد، شامل یک خوشه مرکزی از ستاره های عظیم و داغ است که NGC 3603 ، نامیده می شود.

با ظاهری رنگارنگ و آرام. تابش اشعه ماوراء بنفش و بادهای ستاره ای شدید، حفره های فراوانی را از گاز و گرد و غبار که اطراف سحابی را احاطه کرده است ، ایجاد می کند.

اکثر ستاره ها در خوشه ، تقریبا در یک زمان متولد شده اند اما، در اندازه، جرم، درجه حرارت و رنگ، تفاوت دارند.

مسیرِ زندگی یک ستاره ، توسط توده آن ، تعیین می شود.

NGS 3603 ، همچنین شاملِ برخی از ستاره های عظیم است.

ناسا اعلام کرد: ” این ستاره های بزرگ ، سریع زندگی می کنند و جوان می میرند، در میان سوخت هیدروژنی خود به سرعت میسوزند و در نهایت زندگی خود را در انفجار ابر اختری سوپر نوا (Supernova) به پایان می برند.“

 

گزارش8 ـ روبات ، راه حلِ تکنولوژیکیِ نهایی


این یک روبات درست کننده پیتزا ، با 3 بازو است که سرعت آن، 3 برابرسرعت انسان است.

برای تولید کننده های فرانسوی ، آینده میتواند ، یک شبکه تمام خودکارِ 24 ساعته در هفته ، در رستورانها باشد.

حتی اگر منطقِ کاری آنها بنظر برسد ،کمی ناپخته باشد.

 یک مخترع : رباتها به مشتریان اجازه میدهند که پیتزای سفارشی خودشان را ، در هر زمان از روز داشته باشند

روباتها در سنگاپور اخیراً (تیتر اخبار را) ، برای حل و فصلِ وظیفه دیگری که شاید بهتر باشد، به انسان واگذار کنیم ، به خودشان اختصاص دادند.

مونتاژ نوعی مبلمان ...

برای اینکه روبات ، یک صندلیِ میز ناهار خوری را ، در 20 دقیقه مونتاژ کند ، نیاز است که دانشمندان ، 3 سال ،آنرا برنامه نویسی کنند.

آنها میگویند در 5 الی 10 سال (آینده) ، رباتها میتوانند فقط با دیدن یک ساختار و یا (یک قطعه ساخته شده ) ، بفهمند که چگونه باید آنرا درست کرد.

در زمانی که روباتٍ پیتزا هنوز در حال گام برداشتن به (بازار) پاریس است ، اعضای محلیِ در یک رستوران ایتالیایی ، با این نظر موافقند که ، بعضی وقتها ، راه حلِ سادهٍ انسانی ، آن چیزی ایست که شما بطور واقعی به آن نیاز دارید.

 

گزارش9-بحران برگزیت، تغییرات در کابینه انگلستان


دومینیک راب، از اعضای محافظه‌کار مجلس انگلستان، به عنوان وزیر جدید برگزیت انتخاب شد. به دنبال استعفای بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان، جرمی هانت از حزب محافظه کار از سوی ترزا می، نخست وزیر این کشور به جای جانسون، منصوب شد.

منبع:‌دویچه وله 18تیر

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: