برجام بدون آمریکا شدنی یا ناشدنی؟ - ۲۰تیر۱۳۹۷

برجام بدون آمریکا شدنی یا ناشدنی؟ - ۲۰تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های رژیم


 

 

در حالی که رژیم یا دستکم باند روحانی تمام امید خود را به اروپا و بستة سیاسی اقتصادی آن چشم دوخته، اما بدبینی و تردید و این که این بسته گرهی از کار فروبستة رژیم بگشاید یا اصلا از اروپا آبی برای رژیم گرم شود، نه تنها از جانب باند خامنه‌ای، بلکه به طور وسیعی از جانب باند روحانی هم ابراز می‌شود و در کنار آن، بر این نکته هم تأکید می‌کنند که در عین حال رژیم جز آویختن به دامن اروپا و غرب راه و چارة دیگری ندارد. گزیده‌یی از این اظهارات و مطالب مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی از نظرتون میگذرد:

حسن بهشتی پور کارشناس رژیم ۱۹ تیر


این مذاکرات حداقل تا آبان ماه به طول می انجامد و در آن زمان تحریم های آمریکا علیه ایران وضع شده و بسیار دیر است از همین جهت روحانی بیانیه اتحادیه اروپا را مایوس کننده عنوان کرده است. این بیانیه اگرچه حاوی نکات مهم و مثبتی است اما مشخص نیست وعده های داده شده در چه زمانی و توسط چه کسانی انجام می شود.نکاتی مانند صادرات نفت ایران، پتروشیمی، کشتیرانی، فلزات گرانبها و …که مورد توجه ایران بوده در این بیانیه ذکر شده اما زمان و نحوه اجرای این موضوعات نادیده گرفته شده است.در حال حاضر جزییات بسته پیشنهادی اروپا مشخص نیست و طرف های اجرا کننده تعهدات مد نظر در بیانیه اتحادیه اروپا باید مشخص شود.

افشار سلیمانی دیپلمات سابق رژیم ۱۹ تیر


باید منتظر ماند و بسته پیشنهادی اروپا را برای حفظ برجام ملاحظه و ارزیابی کرد درشرایط فعلی ترامپ حتی با متحدین آمریکا هم کج رفتاری می کند، هرچند این کج رفتاریها به نفع ایران است. اما از سوی دیگر این فشارهای آمریکا به اروپا و چین و روسیه می تواند وجه المصالحه قرار گرفتن ایران را هم موجب شود. همه اینها بستگی به میزان مقاومت و برنامه ریزی 4+1 برای حفظ برجام دارد.

سایت حکومتی دیپلماسی ایرانی ۱۹ تیر


توانایی ۱+۴ در محک است

برجام بدون امریکا، شدنی یا ناشدنی؟

دونالد ترامپ قصد دارد تا تاریخ ۱۳ آبان تمام درآمد نفتی ایران را به صفر برساند. ممکن است این رقم امکان پذیر نباشد اما ممکن است فروش نفت ما به دوران تحریم ها برگردد یا مجبور به ارزان تر فروختن نفت خود به کشورهای خریدار باشیم. ایران تلاش دارد برای حل این مشکل و حفظ برجام از اروپایی ها کمک بگیرد. اما مشخص نیست اروپایی ها تا چه اندازه توان حفظ برجام و کمک به ایران برای استفاده از مزایای اقتصادی برجام را دارنداگر کشورهای 4+1 نتوانند در برابر آمریکا ایستادگی کنند یا از طرق دیپلماسی راهی برای خروج از شرایط کنونی نیابند یا نتوانند آمریکا را وادار به ادامه مذاکرات چندجانبه کنند، قطعا شرایط سختی پیش روی ایران قرار دارد. در حال حاضر به رغم عدم شروع تحریمهای آمریکا تحت تاثیر روانی مواضع ترامپ، بی ثباتی اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول ملی را شاهدیم که نگرانیهای فراگیری را درکشور به وجود آورده است.با وجود این که اروپایی ها همچنان به تلاش های خود ادامه می دهند اما بعید است بدون حمایت آمریکا بتوانند کاری از پیش ببرند.

فلاحت پیشه عضو مجلس ارتجاع ۱۸ تیر


بیانیه‌ای که اروپایی‌‌ها مطرح کردند، همان‌طور که آقای روحانی هم گفتند بسیار مایوس‌کننده و ناامیدکننده بود.اروپا باید جزئیات بیانیه خود را تا قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران نهایی کند و با زمان بازی نکند. اروپایی‌ها با ارسال این بیانیه کلی به ایران به‌دنبال خرید فرصت و زمان هستند تا بتوانند زمان را به نفع خود نگه دارند، بنابراین انتظار ایران از بسته پیشنهادی داشتن اقدامات عملی مبتنی بر زمان‌بندی مشخص است.

میرزایی‌نیکو عضو مجلس ارتجاع ۲۰ تیر


ما باید تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنیم تا روابطی را که در حال حاضر با اروپا داریم حفظ کرده و سعی کنیم از وضعیت موجود نیز این روابط را ارتقا دهیم.ما چه در برجام باشیم و چه در برجام نباشیم باید روابط دیپلماتیک و گفتگوی خود را با اروپا مستحکم سازیم و از نظر من راه استحکام روابط نیز از برجام می گذرد چراکه برجام نقطه وصل و حلقه‌ای است که می تواند شرایط گفتگو برای حل مسائل را فراهم سازد.ما باید از فضای ایجاد شده استفاده کنیم و بهره وری لازم را داشته باشیم تا بتوانیم با فضایی که آمریکایی‌ها برای محدود کردن ما ایجاد کرده اند مقابله کنیم. آمریکایی‌ها سعی دارند ما را به سمتی ببرند که منزوی شویم ما نیز با ادامه گفتگوها و روشن‌تر ساختن مسائل این اجازه را به آنها ندهیم.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: