تشدید انزوای سیاسی و بین‌المللی رژیم – ۲۰تیر۱۳۹۷

تشدید انزوای سیاسی و بین‌المللی رژیم – ۲۰تیر۱۳۹۷


گفتگو با اسدالله مثنی


خیز جدید جهانی و منطقه‌یی برای تشدید انزوای رژیم


 

همون طور که در این خبرها دیدیم، یک رشته تحرکات تازه در سطح بین‌المللی و منطقه‌یی شروع شده که به نظر می‌رسه نتیجه‌ش طرد و انزوای سیاسی بیش از پیش رژیمه؛ گفتگوی امروز ما به همین موضوع اختصاص دارد.

س:‌ اگر چه به خبرهای انزوای رژیم اشاره کردیم، اما من می‌خواستم خواهش کنم که شما به اختصار یک تصویری از موقعیت سیاسی رژیم در حال حاضر به بینندگانمون بدین.

ج: علاوه بر خبرهایی که شما قبل از این گفتگو اشاره کردین و من دیگه تکرار نمی‌کنم؛

مایک پمپئو: بالا بردن فشارها روی رژیم ایران

  • مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با وزیران خارجه انگلستان، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای عضو ناتو وارد بروکسل پایتخت بلژیک شد. به گفته مقامهای آمریکایی، دیدار وزیر خارجه این کشور با اعضای ناتو و دیگر همتایان اروپایی به منظور بالا بردن فشارها بر رژیم ایران است.


پومپئو روز گذشته_سه شنبه- در جریان سفر به امارات متحده عربی, ایران را به استفاده از سفارت هایش برای دسیسه چینی جهت حملات تروریستی در اروپا متهم کرد و گفت: ما شاهد رفتارهای بدخیم ایران در اروپا هستیم.

  • بریفینگ ویژه یک مقام وزارت خارجه و موضعگیری وزارت خارجه آمریکا درمورد توطئه حمله تروریستی در پاریس علیه اپوزیسیون ایران.


یک مقام ارشد وزارت خارجه : ما به عربستان سعودی رفته بودیم تا فشار بیشتری را علیه ایران هماهنگ کنیم.

ما درمورد راه های جدید برای محروم ساختن این ژیم از منابع درآمدش برای مرعوب کردن مردم و ترساندن سایرکشورها صحبت کردیم.

ما درمورد این که ایران چگونه از سفارت هایش بعنوان پوششی برای توطئه حملا ت تروریستی استفاده میکند گفتگو کردیم.

جدیدترین نمونه آن توطئه ای بود که در بلژیک خنثی شد و ما دیپلومات ایرانی را داشتیم که خارج از سفارت اتریش بعنوان بخشی از توطئه بمب گذاری گردهمایی رهبران اپوزیسیون ایران در پاریس بود.

و آمریکا ازتمامی کشورها می خواهد که بدقت درمورد دیپلومات ها در سفارت های ایران تحقیق کنند تا از امنیت کشورهای خود مطمئن شوند.

اگرایران بتواند توطئه بمب گذاری در پاریس انجام دهد آنهامیتوانند توطئه حملات را درهرجایی در جهان انجام دهند و ما از تمامی کشورها میخواهیم که درمورد استفاده ایران از سفارت هایش بعنوان پوشش دیپلوماتیک برای توطئه حملات تروریستی هوشیار باشند....

مقام ارشد وزارت خارجه: تاره ترین توطئه دراروپا توسط ایران فصلی دیگر از تاریخچه طولانی است که به ۱۹۸۴ بر میگردد زمانی که ایران شروع به انجام هواپیماربایی در خطوط هوایی تجاری و بمب گذاری ها و سوء قصد ها نمود.

بنابر این اگر شما فقط به آنچه که ایران فقط در اروپا از سال ۱۹۸۴ انجام داده و تا اکنون ادامه داشته نگاه کنید تمامی کشور بایدکه هوشیار بوده و از خود علیه تهدیدات ایران حفاظت کنند.

واین تازه ترین نمونه آن است که ایران با استفاده از پوشش دیپلوماتیک برای تروریسم توطئه می کند.

و ما قطعاً که ازتمامی کشورها میخواهیم که تصمیمات درستی در مورد امنیت خود بگیرند ومافکر می کنم ایرن تهدیدی ماندگار برای کشورها می باشد و آنها باید که هوشیار باشند.

س : آیا شما این بازداشت و این اتهام را جدی تلقی می کنید؟

مقام ارشد وزارت خارجه : بسیار جدیست. ما از نزدیک با بلژیک و اتریش و آلمانها برای رفتن تا ته خط این توطئه برای حمله بمب گذاری در پاریس که دو سخنران آمریکایی درآن حضور داشتند خواهیم رفت.

س: و فکر میکنید ایران مسئول آن است؟

مقام ارشد وزارت خارجه : بله ما این طور فکر می کنیم.

مقام ارشد وزارت خارجه : ما ادعای مسخره ایران را که این یک عملیات فریب بوده باور نداریم.

  • جلسة ناتو در حضور ترامپ که به گفتة ناظران در آن تهدیدهای تروریستی رژیم در خاک اروپا و نقش سفارتخانه‌ها و مراکز باصطلاح فرهنگی رژیم در جاسوسی و تروریسم مطرح خواهد شد و گفته می‌شود که رئیس جمهور آمریکا در این کنفرانس کشورهای اروپایی را در برابر مسئولیتهایشان قرار خواهد داد.

  • پمپئو در دیدار با ولیعهد ابوظبی در امارات گفت که شرکای خلیج ما با هم و در اتحاد کار خواهند کرد تا امنیت و ثبات منطقه را ارتقاء دهند و در مقابل فعالیتهای بی ثبات کننده ایران ایستادگی کنند.

  • پمپئو همچنین گفت که بگذارید رسانه‌ها هر قدر میخواهند دربارة تضادهای اروپا و آمریکا) چقدر قلم بزنند و مطلب بنویسند. در مورد ایران، ما در بسیار مواضع به هم نزدیک هستیم تا موارد مورد اختلاف. اروپائیان به همان اندازه که ما از برنامه موشکی رژیم و تأمین موشک‌هایی که برای حملات استفاده می‌شوند نگرانی شدید داریم.

  • گروه الاشتر در بحرین

  • پمپئو: قاسم سلیمانی باعث دردسر در سراسر عراق و سوریه می شود ما باید هزینه آنرا برای او و سازمان او و شخص خود او سنگین کنیم.

  • خبرگزاری آسوشتیدپرس- ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۸- ساعت ۱۴۳۰- (20تیر) دادستانی آلمان رسماً یک دیپلمات رژیم اسدالله اسدی را متهم به کار برای عوامل خارجی و توطئه برای ارتکاب قتل متهم کرد.


 

س:‌ شما به موج جدید انزوای رژیم اشاره کردید، خب ما قبلاً‌هم شاهدموجهای انزوای رژیم بوده‌ایم، ویژگی و اهمیت این موج جدید که شما رویش تأکید می‌کنید چیه؟

ج: به دلیل این که این موج جدید که دربارة‌ آن صحبت می‌کنیم این بار استوار شده بر یک مورد خیلی روشن و آن هم تروریسم رژیم و استفاده از امکانات دیپلوماتیک و از جمله سفارتخانه‌ها و دیپلومات تروریستهایش در اهداف تروریستی. چیزی که مقاومت ایران پیوسته می‌گفت اما به خاطر حاکمیت سیاست مماشات نشنیده گرفته می‌شد. و دستگیری دیپلومات تروریست رژیم این موج را هدایت کرده به سمت نقاط کانونی عملکرد رژیم واین اولین بار است که یک دیپلومات تروریست رژیم حین ارتکاب جرم دستکگیر شده و این آغاز روندی است که آثارش را در آینده بیشتر خواهیم دید و همان طور که اشاره کردم پمپئو هم که در حال حاضر در بروکسل است در دیدارهای خود با مقامات اروپایی قصد دارد که همین موضوع را وارد حوزة سیاست اروپاییها کند و به این ترتیب این سیاست آثار خود را دستکم در ۴کشور اروپایی که مستقیما درگیر این جریان هستند خواهد گذاشت.

از سوی دیگر:‌ این قضیه دربستر یک تغییر سیاست کلی و تغییر دوران صورت می‌گیرد و وجه دیگری از تغییر سیاست آمریکا و چرخش آن از یک سیاست را به نمایش میگذارد که 16سال بر عملکردهای آمریکا در منطقه حاکم بود.

واقعیت مهم دیگر در این میان وضعیت خود رژیم است . وضعیت اجتماعی ایران هرگز در نقطة انفجاری کنونی نبوده است کما این که در درون رژیم هم بحران هرگز به این حد نرسیده بود.

 

س:‌ ما قبلا هم شاهد موادر مشابهی بودیم که دست رژیم در تروریسم و حتی افشای دخالت دیپلومات تروریستهاش در عملیات تروریستی بودره‌ایم،‌ اما همیشه در نقطه‌یی اقدامات علیه رژیم متوقف می‌شد و قضیه مسکوت گذاشته می‌شد که نمونه‌هاش رو ما در سوییس، در همین اتریش، در فرانسه و کشورهای دیگه داشتیم، از کجا معلوم که این بار هم ماجرا به سرنوشت قبلیها دچار نشه؟

ج: من از حرف همان مقام ارشد آمریکایی در بریفینگ وزارت خارجه که اشاره کردم شروع می‌کنم که گفت: قضیه بسیار جدیست و ما از نزدیک با بلژیک و اتریش و آلمانها برای رفتن تا ته خط این توطئه برای حمله بمب گذاری در پاریس که دو سخنران آمریکایی درآن حضور داشتند خواهیم رفت.

در همین بریفینگ این مقام به تاریخچه طولانی رژیم در تروریسم خارج کشوری اشاره کرد که رژیم از 1984 (سال 1363) مستمراً در خاک اروپا انجام داده و شمار آنها به دهها مورد می‌رسد:

ترور دکتر کاظم در ژنو

ترور خواهر مجاهد زهرا رجبی و همرزمش علی مرادی در استانبول

و دهها ترور دیگر در کشورهای مختلف از سوییس و اتریش و آلمان و فرانسه تا...

آن چیزی که باعث شده بود جلو اینها گرفته شود و تحقیقات تا ته نرود و رژیم مجازات نشود سیاست مماشات بود؛ کما این که آقای لوییس فری رئیس سابق اف بی آی مجددا در سخنرانی خود در گردهمایی امسال ویلپنت دوباره تکرار کرد که اف بی آی دلایل و اسناد متقنی در مورد نقش رژیم در انفجار برجهای خوبر عربستان به دست آورده بود ولی سیاست مماشات حاکم بر کاخ سفید آن را مسکوت گذاشت و اجازة پیگیری نداد.

اما الان این سیاست نه این که به کلی از بین رفته باشد، اما دیگر در مقام حاکمیت نیست و تعیین کننده نیست و الان آن سیاست ننگین که میوه‌های تلخ خود را در همه جا به بار آورده از جمله در اروپا در بوتة نقد قرار گرفته، می‌بینیم که پرونده‌‌های قدیمی دوباره روی میز آمده است.

البته بایستی تأکید کرد اولین عنصری که این تحولات را به این نقطه رسانده مقاومت و نیروی محوری آن سازمان مجاهدین است که با اتکا به اصل «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من» هیچگاه چشم به غیر خود نداشت و ندارد و پیوسته رژیم و جنایتها و تروریسم آن و همچنین سیاست مماشات را افشا کرده که بدون آن هرگز رژیم در این نقطه به لحاظ طرد و انزوا نبود.

 

س:‌ این موج جدیدی که صحبتش رو می‌کنیم چه پیامدهای مشخصی داره؟

ج: تشدید طرد و انزوای رژیم بخصوص که مقاومت ایران به جد به دنبال آن است و خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیدة مقاومت ایران هم تأکید کرده‌اند این که اکنون که صحت تمام افشاگریها و مواضع مقاومت به اثبات رسیده دولتهای جهان اگر در برابر تروریسم و حفاظت از مردم خود مسئولند بایستی سفارتخانه‌ها و تمام نمایندگیهای رژیم را که در پوششهای مختلف فعالیت می کنند ببندند و دیپلومات تروریستهای رژیم را محاکمه و مجازات کنند.

 

 

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: