سیستان و بلوچستان، پیامدهای آلودگی هوا و ریزگردها

سیستان و بلوچستان، پیامدهای آلودگی هوا و ریزگردها


 

گسترش بیماری سل در سیستان و بلوچستان


«ریزگردهایی که امان مردم سیستان و بلوچستان را بریده است»، «هوا برای نفس کشیدن کم است»؛ «ذرات گرد و غبار هوای شهر زابل و ریه‌های مردم را از خاک پر کرده است»،

«توفان گرد وخاک آسمان زابل راتسخیر کرد»اینها اعترافهای رسانه های رژیم ایران است که کارنامه تبهکاری و ایران سوزی آخوندها را نشان می دهد آثار سالها آلودگی هو ا و افزایش ریز گردها و آلودگی و شوری آب و خشکسالی بدلیل چپاولگری آخوندها و پاسداران ولایت خامنه ای مردم را درجای جای میهن به ستوه آورده است. مردمی که با خروش مرگ بردیکتاتور، به پا می خیزند و فریاد می زنند دشمن ما یعنی دشمن ایران و ایرانی همین جاست:

هر چند رسانه های رژیم ایران آلودگی هوا و میزان ریزگردها در سیستان و بلوچستان را گاه 15 برابر ، 22 برابر و یا حتی 40 برابر ‌حد مجاز اعلام می کنند،

اما عضو مجلس رژیم ایران از زابل، آنچه که رسانه های حکومتی بیان نمی کنند را در دانشگاه این شهر اعتراف می کند و می گوید: وجود ریزگردها در منطقه گاهی به ۱۲۰ برابر حد مجاز می‌رسد که در نوع خود یک فاجعه محسوب می‌شود.

وجه دیگری از این فاجعه خود را به صورت گسترش بیماری سل در بسیاری از مناطق این استان نشان می دهد تا آنجا که منابع رسمی حکومتی هم اعتراف می کنند:«خشکسالی،

وزش بادهای موسمی، گرد و غبار ناشی از توفان های سهمگین بعضا با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت سبب گسترش بیماری سل در منطقه سیستان به ویژه شهرستان های هیرمند و نیمروز و دامنگیر کردن بسیاری از مردم شده است.

منطقه سیستان بیشترین آمار بیماری سل را در کشور دارد و پس از آن نیز گرگان به دلیل مهاجرت مردم سیستان در رتبه دوم قرار دارد.

گرد و غبار، بیماری های چشمی، سل و شن های روان توان نفس کشیدن و دیدن را برای مردم سیستان سخت کرده است.

شهرستان های نیمروز و هیرمند به دلیل همجواری با افغانستان و قرار گرفتن در کانون بحران گرد و غبار ناشی از خشک بودن تالاب بین المللی هامون نسبت به سایر شهرستان های منطقه سیستان بیشتر در معرض بیماری سل قرار دارند».

آری، درحالیکه خوزستان زرخیز درکنار کارون از بی آبی می سوزد، درسیستان که زمانی انبار غله ایران نامیده میشد، کشتزارها خشک شده و مردم یا به اجبار مهاجرت کرده اند و یا زندگی را به سختی و با فقر و بیماری سپری می کنند.

 

بلایی که رژیم ولایت فقیه برسر طبیعت ایران وارد کرد


در باره وضعیت فاجعه بار محیط زیست و آثار و طبعات آن در حاکمیت آخوندهای ضد ایران و ایرانی،

شورای ملی مقاومت در فصل پنجم بیانیه سالانه خود در مردادماه گذشته با عنوان «قتل عام طبیعت، فجایع اجتماعی، توحش ضد ایرانی رژیم آخوندی» از جمله نوشت:

 

بلایی که رژیم ولایت فقیه بر سر طبیعت ایران آورده، بی سابقه است. هیچ اشغالگر و حاکمی در تمام طول تاریخ ایران زمین، این گونه وحشیانه طبیعت ایران را قتل عام نکرده است.

کشور ایران هیچگاه شاهد فجایعی در چنین ابعاد که هر روز گوشه ای از آن در رسانه های حکومتی پوشش می یابد نبوده است.

بحران فاجعه بار آب، آلودگی بی حد و مرز هوا، بحران ریزگردها، نابودی جنگلها و مراتع، رشد کویری شدن بخشهای زیادی از کشور، خشک شدن تالابها و دریاچه ها و... نتیجه استیلای نظام ولایت فقیه و استبداد مذهبی بر میهن ماست.

 دردوران رژیم خمینی جمعیت ایران بیش از دوبرابر شده است .

.اما ذخایر آبی کشور به شدت کاهش پیدا کرده، نیمی از جنگلها نابود شده، خاک ایران به شدت فرسایش پیدا کرده، دریاچه ها رو به نابودی رفته، مراتع ویران و هوا به شدت آلوده شده است.

ره آوردهای این نظام ننگین در حوزه محیط زیست، یعنی بحران آب، آلودگی هوا به خصوص در کلان شهرها، توفان نمک و ریزگردها در استانهای مختلف، نابودی جنگلها و زمینهای کشاورزی، رانش خاک و امثال آن، هستی و حیات کنونی و آیندة مردم و کشور ما را با چالشهای بزرگی در حوزه محیط زیست روبه رو کرده است.

بیشتر بخوانید:

· گرد و غبار در ۴۰شهر و ۸۰۰۰روستای سیستان و بلوچستان



· ایران، بحران آب، خشکسالی و بی‌آبی در چابهار

لطفا به اشتراک بگذارید: