قطع برق و کمبود آب، در ایران به بحران امنیتی تبدیل می‌شود

قطع برق و کمبود آب، در ایران به بحران امنیتی تبدیل می‌شود


 اسحاق جهانگیری, معاون اول رئیس جمهور رژیم ایران, سه شنبه ۱۹ تیر۹۷ در بازدید از اصفهان گفت که بحران کمبود آب مختص اصفهان نیست و به مسئله ای سراسری ایران تبدیل شده است.

علی مریدی, یک کارشناس مدیریت منابع آبی, در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایسنا, در این مورد در اظهار نظری گفت که بحران کمبود آب در ایران واقعی و جدی است و اثبات آن با آمار و ارقام میّسر است.

وی گفت: یکی از شاخص های تشخیص بحران کمبود آب نسبت میان میزان مصرف آب و میزان آب موجود است به طوری که اگر عدد به دست آمده به ٠٫۹ برسد, می توان گفت که کشور وارد بحران آب شده است.

علی مریدی در ادامه گفت: اکنون در برخی از شهرهای کشور مانند مشهد و اصفهان، این نسبت از عدد ۱ نیز فراتر رفته است که به معنای اضافه برداشت از آب های زیرزمینی و از بین بردن تدریجی آنها است.

این کارشناس مدیریت منابع آبی تأکید کرده است که اگر روند مصرف آب به همین شکل ادامه یابد, بحران آب تبدیل به بحران امنیتی و بحران امنیتی تبدیل به بحران امنیت غذایی و بحران اجتماعی خواهد شد.

صدور مخفیانه آب شیرین ایران به عراق


در بحبوحه این بحران, دولت عراق فاش کرد که رژیم ایران مخفیانه آب های شیرین مناطق جنوبی کشور را به بصره صادر می کرد و با بالا گرفتن بحران آب در مناطق جنوبی ایران مجبور به قطع صدور آب به عراق را شده است.

احمد محجوب, سخنگوی وزارت خارجه عراق با تأئید خبر صادرات آب توسط رژیم ایران به عراق گفت، رژیم ایران بدون هشدار قبلی آب ۴۲ رودخانه را که به عراق هدایت میشد را قطع کرده و عملا عراق را با بحران کمبود آب روبرو ساخته است.

کمبود آب به بحران قطع برق منجر شد


اینک اما قطع برق آنهم برای ساعات متوالی به بحران کمبود آب در ایران اضافه شده است. خبرگزاری حکومتی تسنیم, افزایش میزان مصرف برق نسبت به توان عملی تولید برق را عامل قطع برق و خاموشی های طولانی در شهرهای ایران از جمله در پایتخت دانسته به طوری که اکنون وزارت نیرو رژیم ایران مجبور به انتشار جدول قطع برق روزانه برای مناطق مختلف تهران بزرگ نیز شده است.

در رابطه با بحران قطع برق سایت حکومتی اقتصاد نیوز نوشت: فقدان تعادل میان درآمدها و هزینه های صنعت آب و برق به بزرگترین و پرچالش ترین فعالیت های وزارت نیرو رژیم ایران تبدیل شده است. این سایت حکومتی اعتراف کرد که حدود ٦٠ درصد از نیروگاههای برق کشور در دست شرکت های وابسته به سپاه پاسداران خامنه ای و بنیادها و سازمان به اصطلاح تأمین اجتماعی رژیم است ولی از آنها به عنوان بخش خصوصی یاد می کنند.

از آنجا که وزارت نیرو توان پرداخت مطالبات این نیروگاههای به اصطلاح خصوصی را که در واقع بنگاه پول سازی سپاه پاسداران هستند را ندارد و به این بنیادها بدهکار است، پاسداران چپاولگر نیز انگیزه ای برای نوسازی نیروگاه یا احداث نیروگاه های جدید نشان نمیدهند.

در رابطه با بحران قطع برق، حمید چیت چیتیان, وزیر پیشین نیرو نیز اعتراف کرد که دولت های پیاپی این رژیم، شماری از نیروگاه های وزارت نیرو را در ازای بدهی های خود, به وزارت دفاع, بنیاد موسوم به شهید و سازمان به اصطلاح تأمین اجتماعی واگذار کرده اند, در حالی که پرداخت اقساط وام های مربوط به احداث این نیروگاه ها همچنان برعهده وزارت نیرو است. و این وزارتخانه توان پرداخت همین اقساط را نیز ندارد.

بیشتر بخوانید:



شورای ملی مقاومت ایران در فصل پنجم بیانیه سی و ششمین سالگرد تاسیس شورا، تحت عنوان «قتل عام طبیعت، فجایع اجتماعی، توحش ضد ایرانی رژیم آخوندی» به بلایایی که حاکمیت ولایت فقیه بر سر ایران آورده توجه میدهد، از جمله: «سرزمین ایران کنونی طی قرنها، با وجود آب و هوای چهار فصل، دارای منابع محدود آبی و از نظر تقسیم اقلیمی در رده بندی خشک و نیمه خشک (۹۰درصد) بوده است. اما حکومت ولایت فقیه به جای استفاده بهینه از منابع موجود و سرمایه گذاری مؤثر برای فرصت سازی از وجود چهار فصل و استفاده از آفتاب و باد، درآمدهای کشور را صرف سرکوب و جنگ و صدور تروریسم کرده و می کند. مخالفت خمینی و خامنه ای با کنترل جمعیت- چیزی که می توانست نقش مهمی در بهبود محیط زیست داشته باشد- خیانت بزرگ دیگری در این زمینه به ایران است. چراکه در دوران رژیم خمینی جمعیت ایران بیش از دو برابر شده، اما ذخایر آبی کشور به شدت کاهش پیدا کرده، نیمی از جنگلها نابود شده، خاک ایران به شدت فرسایش پیدا کرده، دریاچه ها رو به نابودی رفته، مراتع ویران و هوا به شدت آلوده شده است. ره آوردهای این نظام ننگین در حوزه محیط زیست، یعنی بحران آب، آلودگی هوا به خصوص در کلان شهرها، توفان نمک و ریزگردها در استانهای مختلف، نابودی جنگلها و زمینهای کشاورزی، رانش خاک و امثال آن، هستی و حیات کنونی و آیندة مردم و کشور ما را با چالشهای بزرگی در حوزه محیط زیست روبه رو کرده است».

 در بیانیه شورا همچنین خاطر نشان شده: «کارگزاران رژیم به طور مداوم از چاره جویی برای بحران آب حرف می زنند، اما هرگز نتوانسته اند و نمی توانند یک برنامة مدون و علمی را که متکی بر واقعیت اقلیمی ایران باشد ارائه دهند. واقعیت این است که بدون سرمایه گذاری مؤثر در حوزه آب، بدون مدرن کردن سیستم آبیاری کشاورزی، بدون کوتاه کردن دست سپاه پاسداران از سد سازی و تا زمانی که خامنه ای سرمایه های مردم ایران را خرج مداخلات فرامرزی و جنگهای پر هزینة آن می کند، بحران آب نه تنها راه حلی ندارد، بلکه خطرناکتر می شود».

 

 

 

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: