مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ، مصاحبه اختصاصی با اسکای نیوز

مایک پمپئو، مصاحبه اختصاصی با «اسکای نیوز»


اظهارات آدام ارلی و دکتر احمد الفراج کارشناسان مسائل خاور میانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه اختصاصی با «اسکای نیوز» گفت دولت آمریکا به مقابله با رفتار شرورانه ایران ملتزم است و به رژیم ایران هشدار داد که اقدامات خبیثانه اش هزینه هنگفتی برای او خواهد داشت .


پمپئو تاکید کرد کشورش برای تضعیف شبه نظامیان ایرانی در یمن، عراق ، لبنان و سوریه جایی که واشنگتن تلاش می کند برای پایان دادن به جنگی که از سال ۲۰۱۱ ادامه داشته یک راه حل سیاسی بدست بیاورد، ملتزم است .

در این مصاحبه پمپئو از سناریوی آمریکا برای مقابله با تهدیدهای اخیر رژیم ایران و اشاره این رژیم به ممانعت از کشتیرانی نفتی در منطقه و بستن تنگه هرمز بعد از از سرگرفتن تحریم های واشنگتن علیه ایران، پرده برداشت .

پمپئو گفت همه چیز با رفتار بد ایران و شلیک موشک ها از یمن که کشور های خلیج را هدف قرار می دهد شروع می شود و هدف سیاست آمریکا ممانعت از این امور است ».

وی افزود « : در رابطه با این تهدیدات جهان باید آگاه باشد که ایالات متحده به حفاظت از خطوط کشتیرانی و رساندن نفت به سرتاسر جهان ملتزم است، این التزام آمریکا ار دهه ها قبل بوده و ما به این التزام ادامه خواهیم داد».

این مصاحبه همچنین به فعالیت های بی ثبات کننده رژیم ایران در چندین کشور منطقه و در صدر آنها یمن ، عراق، لبنان و سوریه و اینکه چگونه آمریکا برای تضعیف این اعمال تلاش خواهد کرد، پرداخت .

در همین رابطه پمپئو گفت « جالب اینکه ما شرکای خوبی در کشور هایی مثل امارات، عربستان و بسیاری از کشور های دیگر دادیم ، بحرینی ها برای جلوگیری از رفتار شرورانه رژیم ایران با ما کار می کنند و ما برای تضعیف حوثی ها در یمن و حزب الله در سوریه و لبنان تلاش می کنیم».

کاهش خطررژیم ایران در یمن


در موضوع یمن جایی که ائتلاف عربی از دولت قانونی یمن حمایت می کند، پمپئو گفت « ایالات متحده برای تضمین ممانعت از دستیابی حوثی ها به سلاحی که به آنها اجازه تهدید کردن منطقه را می دهد کمک می کند». وی گفت کشورش با امارات و عربستان سعودی برای کاهش خطر تهدید رژیم ایران در یمن کار کرده و همچنین در دیدبانی و کشف عملیات قاچاق سلاح رژیم ایران به منطقه کمک کرده است .

 محروم کردن رژیم ایران از توانایی های مالی


پمپئو اضافه کرد:‌ «در عراق و سوریه شبه نظامیان شیعه عمدا به شهروندان عادی زیان می رسانند. لذا ما قصد داریم که اقدامات متعددی انجام دهیم و کار عمده ای که اکنون روی آن تمرکز داریم این است که این رژیم را از توانایی های مالی اش که به آن امکان ادامه رفتارهای بدش را می دهد محروم کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا توضیح داد: «این کار شامل سلسله مجازاتهایی است که مردم ایران را هدف قرار نمی دهد بلکه هدفش این است که رژیم ایران را قانع کند که رفتار شرورانه و غیر قابل قبولش را تغییر دهد و هزینه این اقدامات رژیم را بالا ببرد.»

او تاکید کرد که واشنگتن می داند توافق اتمی بارژیم ایران راهی برای دستیابی آن به سلاح اتمی بوده و واشنگتن مانع آن خواهد شد. او به کار با اروپایی ها برای ترسیم نقشه ای جدیدی جهت متوقف کردن برنامه اتمی رژیم ایران اشاره کرد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که رژیم ایران باید درک کند که در مقابل رفتار خبیثانه اش پاداش نخواهد گرفت و اوضاع اقتصادی بهبود نخواهد یافت تا اینکه بصورت یک کشور معمولی در آید .

او فاش ساخت ایالات متحده در این راستا کار می کند که جهان به اجرای تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده ملتزم باشد و تاکید نمود از چهارم نوامبر دسترسی به نفت ایران به مثابه نقض تحریم های آمریکا بحساب خواهد آمد.

پمپئو:‌ رژیم ایران باید از سوریه خارج شود


پمپئو در پاسخ به سوالی حول برخورد آمریکا با تاکیدات مکرر رژیم ایران مبنی بر نگه داشتن نیروهایش در سوریه گفت : «ایران باید از سوریه خارج شود. آنها در آنجا کاری برای انجام دادن ندارند.»

پمپئو تاکید کرد که:‌«هیچ دلیلی برای ماندن آنها در آنجا وجود ندارد. برای مدتی طولانی این رژیم در سوریه نفوذ داشته ولی نیروهای ایران و شبه نظامیان ایران باید سوریه را ترک کنند.»

نقض توافق کاهش تنش توسط روسیه


پمپئو در مورد جنگهای جنوب سوریه و عقب نشینی گروههای مسلحی که از آمریکا کمک دریافت می کردند گفت وضعیت در آن منطقه سخت است و توضیح داد که: «ما با روسیه توافقی داریم که در کادر توافقنامه کاهش تنش، نباید در منطقه جنوب سوریه تحرکی وجود داشته باشد ولی روسها این توافق را به روشنی نقض کرده اند.

راه حل در سوریه


او اضافه کرد: «از نظر ایالات متحده ما باید به راه حل سیاسی در سوریه دست پیدا کنیم. راه حلی که منعکس کننده تنوع کشور سوریه باشد. ما تلاش می کنیم شرایط لازم برای راه حل سیاسی را فراهم کنیم.»

او به آمادگی واشنگتن برای «ادامه مذاکراتی که توسط سازمان ملل اداره میشود و منجر به کاهش خشونت و تنش می شود» اشاره کرد.

پمپئو گفت آمریکا تلاش می کند که از طریق مذاکرات «به حدود 6 ملیون پناهنده سوری اجازه داده شود که شروع به بازگشت و بازسازی کنند و در نهایت به یک قانون اساسی و راه حل سیاسی که که منطبق با خواسته های مردم سوریه و شایسته آنها باشد برسیم»

 گفتگو با کارشناسان مسائل خاورمیانه دکتر احمد الفراج و آدام ارلی


بدنبال مصاحبه مایک پمپئو با تلویزیون اسکای نیوز این تلویزیون با دکتر احمد الفراج پژوهشگر سیاسی در ریاض پایتخت عربستان سعودی گفتگویی داشت

این پژوهشگر سعودی در ارتباط با لحن قاطع مایک پمپئو نسبت به تروریسم رژیم ایران گفت : اقداماتی که دونالد ترامپ نسبت به رژیم ایران انجام می دهد را می توان جبران خساراتی دانست که باراک اوباما وارد کرده است ؛ بویژه بعد از اینکه بن رودث مشاور نزدیک اوباما گزارش تجاربش با او را منتشر کرد و در بخش های بزرگی از این گزارش به روابط تیره اوباما با جهان عرب و نزدیکی اش با رژیم ایران پرداخت.

کاری که دونالد ترامپ و تیم او که در رأس آنها وزیر خارجه آمریکاست، هم اکنون در حال انجام است تلاشی برای مهار خساراتی است که اوباما باعث آن شده است . به نظر من آخوندهای تهران باراک اوباما را فریب دادند چه با دخالت در سوریه و عراق و چه در پول دادن در این زمینه و چه در زمینه فروش مواد مخدر توسط حزب الل لبنان . باراک اوباما تمام این موضوعات مورد چشم پوشی قرار داد تا اینکه توافق اتمی با رژیم ایران امضا شود . اوباما تنها هم نبود بلکه هیلاری کلینتون و جان کری در توافق اتمی که از نظر ترامپ اجحاف در حق آمریکا و هم پیمانانش است با او شریک بودند .

 

رژیم ایران حامی اصلی تروریستها و بنیادگراها


لحن مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه ای که داشت لحنی روشن و تیز است. آمریکا می خواهد خساراتی که باراک اوباما باعث آن شده را با فشاربر روی رژیم ایران مهار کند چرا که دولت آمریکا و اغلب کشورهای میانه رو جهان می دانند رژیم ایران حامی اصلی تمامی گروههای بنیاد گرا و تروریستی است . چه این گروهها سنی با شند و چه شیعه .

بسیاری فکر می کنند که رژیم ایران تنها از گروههای شیعه حمایت می کند . بر اساس اطلاعات درز کرده و بر اساس اظهارات بن رودث که در کتابش منتشر شده ، دولت باراک اوباما فریب کاری کرده، او می دانست که رژیم ایران حامی داعش است .باراک اوباما حتی بر سر نخست وزیری نوری المالکی که وابسته به رژیم ایران و بنیاد گراست فریب کاری کرده است. بقیه داستان را هم می دانیم، داستان جنگ ها و موصل و ۶۰۰ فرد مسلح داعش را می دانیم . اجازه بدهید که بگویم لحن مایک پمپئو نسبت به مهار خساراتی که باراک اوباما ایجاد کرده روشن و صریح است .این به معنی متوقف کردن حمایت مالی از رژیم ایران است . دولت ترامپ می داند که رژیم ایران سیاست های توسعه طلبانه اش را متوقف نمی کند مگر اینکه درآمدهای مالی او قطع شود . درآمدهای رژیم ایران برای توسعه مردم ایران صرف نمی شود بلکه برای این گروهها و سیاست های توسعه طلبانه این رژیم و حمایت این رژیم از گروههای بنیاد گرا و تروریسم صرف می شود

چشم انداز فروپاشی رژیم ایران


مشکل با رژیم آخوندی ایران از دوران رونالد ریگان یعنی بیش از ۳۰ سال این است که این تهدیدها را شنیده ایم ، این مجازاتهایی که رژیم ایران با آن روبرو شده طی سالیان طولانی وجود داشته و به آنها عادت کرده . ولی الان تعداد زیادی از جوانان ایرانی از رژیم آخوندی به ستوه آمده اند و می خواهند در این دنیا بصورتی طبیعی زندگی کنند .

به نظرم چیزی که دونالد ترامپ به آن فکر میکند این است که این مجازاتهای اقتصادی فشار بر روی رژیم ایران را بیشتر خواهد کرد و چه بسا که باعث فروپاشی آن از داخل شود ولی مشکل این است که رژیم آخوندی، سپاه پاسداران و سایر باندهایی که با این رژیم کار می کنند به سرکوب مردم عادت دارند و تظاهرات مردم به هر میزانی هم که تند و قدرتمند باشد شاید که رژیم را بلرزاند، ولی سرنگونی این رژیم تنها با تظاهرات بنظرم بسیار بعید است. بله مردم ایران خشم زیادی دارند . مردم ایران از وضعیت خراب اقتصادی به ستوه آمده اند از صرف میلیاردها دلار برای سیاست های توسعه طلبانه رژیم فاشیستی به جان آمده اند ولی تنها تظاهرات کافی نیست.

دولت ترامپ که عقابهایی مانند مایک پمپئو و جان بولتون را در اختیار دارد می بایست عملی انجام دهد تا رژیم آخوندی بواسطه آن درک کند که دولت ترامپ اراده کرده و از قدرت استفاده خواهد کرد .

در هفته ها و ماههای آینده در انتظار طرحهای آمریکا هستیم تا ببنیم آمریکا تا چه حدی تهدیداتش علیه رژیم آخوندی جدی است .

تحریم رژیم ایران کافی نیست


 گفتگوی اسکای نیوز با آدام ارلی: موضوع این فشارها بر روی رژیم ایران ایجاد تغییر در روش و سلوک رژیم ایران است از نظر شما این سیاست و اقدامات قابل انتظاری که مربوط به مجازاتهاست در تغییر سلوک رژیم ایران عمل خواهد کرد؟

 آدام ارلی : این موضوع با مسائل مختلفی مرتبط می شود ولی مایک پمپئو موضوع مهمی که نگفت این بود

او از مجازات ها و همکاری با امارات و عربستان سعودی صحبت کرد/ از او در مورد اهمیت راه حل سیاسی در سوریه شنیدیم ولی چیزی که نشنیدیم این بود که اگر رژیم ایران و شبه نظامیانش کاری که می خواهیم را انجام ندهند آمادگی آمریکا برای اقدام تا چه حدی است . از نظر من این سؤال است

سؤال کردم که اگر ایرانی ها تنگه هرمز را ببندند آمریکا چه خواهد کرد؟ بنظرم این نزدیک ترین مکانی است که پمپئو به آن نزدیک شد و گفت برای پاسخ به تهدید های رژیم ایران از زور استفاده می کنیم

بگذارید خلاصه کنیم که مجازاتها بسیار خوب است ولی کافی نیست. منظورم چیست؟ البته بسیار سخت است که سلوک ایران را تغییر دهیم . تنها کاری که می توانیم علیه آنها انجام دهیم مجازات آنهاست یا اعمال تحریم بر روی کشورها و شرکت هایی است که با این رژیم کار می کنند است .این بر اقتصاد ایران خسارت وارد می کند ولی ببینید این افراد حرفه ای هستند . فکر نمی کنم که تنها مجازات ها سلوک آنها را در یمن یا سوریه و عراق و کشورهای دیگر را تغییر دهد

بنابر این اولین چیزی که نیاز داریم این است که آمریکا باید نیروهایش را در سوریه نگاه دارد و با ترک ها رابطه داشته باشد ولی آنها (رژیم ایران )می گویند که دلیل خوبی برای ماندن در سوریه دارند . در صورتیکه بهای سنگینی نپردازند مثلا نیروهایشان کشته نشود از سوریه بیرون نمی روند .

تظاهرات ایرانیان مشروعیت رژیم را هدف قرار داده است


آدام ارلی افزود: در سال ۲۰۰۹ دولت آمریکا از تظاهر کنندگان حمایت نکرد و رژیم توانست تظاهر کنندگان رابی رحمانه سرکوب کند. من نمی گویم که فردا تظاهر کنندگان رژیم را سرنگون خواهند کرد. ولی می گویم تظاهرات کنونی بسیار گسترده تر است و مشروعیت رژیم را هدف قرار می دهد...

ولی سؤالی که مطرح است این است که آیا دولت ترامپ ، جمیز ماتیس و جان بولتون قدرت جنگ با این رژیم را دارند ؟ رژیم ایران بدون جنگ سرنگون نخواهد شد ولی بگذارید به این ها بگویم که باید آماده آن باشید که آمریکا تمامی ابزارهایش را بکار گیرد

بنظرمن رژیم ایران سلوکش را تغییر نخواهد داد تا اینکه ببیند و بداند . رژیم ایران باید بداند که ما جدی هستیم و باید بهای بازی کردن و تهدید ما را بپردازد .

 

مطالب مرتبط:


وزارت‌خارجه آمریکا:‌ طرح تروریستی رژیم ایران در پاریس را تا تعیین‌تکلیف نهایی دنبال می‌کنیم

مایک پمپئو:‌ هفته گذشته یک توطئه تروریستی رژیم ایران در پاریس خنثی شد

آدام ارلی:‌ رژیم ایران به احتمال قوی قادر نخواهد بود در قدرت باقی بماند

سفیر آدام ارلی: ناآرامی های ایران نوید دهنده تغییر واقعی هستند؟
لطفا به اشتراک بگذارید: