اجلاس سران ناتو، موافقت با تعدیل بودجه دفاعی برخی کشورهای عضو

اجلاس سران ناتو، موافقت با تعدیل بودجه دفاعی برخی کشورهای عضو


روزچهارشنبه 11 ژوئیه برابر با ۲۰ تیر ۹۷ ، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در پی نشست سران کشورهای عضو این سازمان در بروکسل، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به برنامه موشکی رژیم ایران و اقدامات این رژیم در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. در بیانیه ناتو رژیم ایران به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه خاورمیانه متهم شده و با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که ناظر بر توافق هسته‌ای است از رژیم می‌خواهد که فعالیت‌های مغایر با این قطعنامه و تمامی ضمایم آن خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سران کشورهای عضو پیمان ناتو در نشست خود در بروکسل، از «آزمایش‎های موشکی رژیم ایران نیز ابراز نگرانی کردند.

سران حاضر در این نشست بر پایبندی خود به اهداف ترسیم شده در هزینه‌های مورد توافق دفاعی تاکید کردند و افزودند در نگرانی‌هایشان از تهدیدهای روسیه، ایران و کره شمالی، هم نظر هستند.

تعادل در بودجه دفاعی اعضای ناتو


در اشاره‌ای صریح به انتقادهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از برخی کشورهای ناتو که هزینه کمی برای دفاع می‌کنند، بیانیه نشست سران تصریح کرد: «ما به بهبود تعادل مشارکت در هزینه‌ها و مسئولیت‌های عضویت در پیمان ناتو پایبندیم

سران ناتو با ابراز نگرانی از فعالیت‌های اخیر روسیه، تاکید کردند این فعالیت‌ها بر ثبات و امنیت تاثیر می‌گذارد. آن‌ها افزودند با ارزیابی‌های انگلستان مبنی بر این‌که روسیه عامل حمله با گاز اعصاب به سرگئی اسکریبال جاسوس سابق روس در شهر سالزبری انگلستان است، همراهند.

سران ناتو همچنین با دعوت از مقدونیه برای آغاز مذاکرات پیوستن به این پیمان ، موافقت کردند.

از سویی ترامپ پیشنهاد داد تا کشورهای عضو ناتو، هزینه‌های نظامی خود را به نسبت 4درصد از درآمد ملی، یا به عبارتی دو برابر برنامه‌ای که تا سال 2۰۲۴ پیش‌بینی شده، افزایش دهند.

سارا ساندرز سخنگوی کاخ سفید در این رابطه گفت : ترامپ در سخنرانی خود در بروکسل گفته است «پیشنهاد می‌کنم کشورهای عضو نه تنها به تعهد خود در اختصاص 2 درصد از درآمد ملی به هزینه‌های دفاعی پایبند باشند، بلکه آن را به میزان 2 درصد افزایش دهند. »

او توضیح داد که ترامپ سال گذشته نیز همین پیشنهاد را در نشست سران ناتو مطرح کرده بود.

او افزود ترامپ می‌خواهد شرکای آمریکا سهم بیشتری از مسئولیت را پذیرفته به تعهدات اعلام شده خود پایبند باشند.

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ناتو در حالی برگزار شد که اختلافات میان ایالات متحده با دیگر کشورهای عضو این پیمان، بر سر نحوه تامین بودجه ناتو بالا گرفته است.

پیش از این اجلاس آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر توافق هسته ای با رژیم ایران اختلاف نظرهایشان را ادامه دادند. آمریکا در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۷ برجام را لغو کرد ولی کشورهای اروپایی امضا کننده توافق اتمی با این رژیم هنوز در پی منافع اقتصادی خود خواهان حفظ برجام هستند .

دونالد ترامپ که همواره منتقد این توافق بوده است، در اردیبهشت ماه اعلام کرد که واشینگتن از این تحریم خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه تهران ازسرگرفته خواهد شد.

آمریکا خواستار دستیابی به یک توافق دیگر با ایران است که فعالیت‌های موشکی ایران را نیز شامل شود. شروط دیگر آمریکا توقف حمایت ایران از حزب‌الله لبنان، حماس و شورشیان حوثی در یمن می‌شود و یک شرط دیگر هم توقف‌ غنی‌سازی اورانیوم است.

در بیانیه ناتو آمده است که این نهاد خود را متعهد می‌داند تا اطمینان یابد برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز خواهد ماند و این کشور هیچ گاه در جست‌وجوی تولید یا دستیابی به سلاح اتمی نخواهد بود.

این بیانیه سپس بر ضرورت و اهمیت همکاری دقیق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید می‌کند و در ادامه می‌افزاید: «ما هر گونه حمایت مالی از تروریسم را محکوم می‌کنیم، از جمله حمایت‌های ایران از گروه‌های مختلف شبه‌نظامی و مسلح.»

ناتو در نهایت از رژیم ایران خواسته است که با کمک به برقراری صلح در منطقه و مقابله با اقدامات تروریستی نقش سازنده‌ای ایفا کند.
لطفا به اشتراک بگذارید: