سفر ولایتی به مسکو، نشانه‌ها و گمانه‌ها – ۲۱تیر۱۳۹۷

سفر ولایتی به مسکو، نشانه‌ها و گمانه‌ها – ۲۱تیر۱۳۹۷


گزیده ای از مطالب منتشر شده در رسانه های رژیم


 

 

سفر شتابزدة ولایتی به مسکو همزمان با سفر نتانیاهو و در آستانة دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی پایتخت فنلاند، و تأکیدات ولایتی و سایر مهره‌ها و دستگاه تبلیغاتی رژیم مبنی بر این که او حامل پیام مهمی از جانب خامنه‌ای است و این که گفتگو با ترامپ می‌تواند مبنای یک نقطه عطف استراتژیک باشد، سؤالات و گمانه‌زنیهای زیادی را برای تحلیلگران و ناظرانی که امور ایران را دنبال می‌کنند ایجاد کرده است. گزیده‌یی از خبرها و اظهارات و مطالب مربوط به این جریان از نطرتان می‌گذرد:

 

ولایتی مشاور خامنه ای ۲۰ تیر


خبرنگار: آقای دکتر ولایتی همزمان با سفر جنابعالی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم لحظاتی پیش وارد همین فرودگاه شد و گفته بود پیش از گفتگوهای پوتین و ترامپ موضوعات مهمی هست که می‌خوام با ایشون در میان بذارم. همزمانی این سفرها را چگونه ارزیابی می کنید؟

ولایتی: ایشان یک آدم دوره گردی است که هر روز به یک نقطه از جهان سفر می کند و اظهارات بی مبنا و منطقی می کند و کم کم به جایی رسیده که دیگر کسی برای وجود یا عدم حضور او در روسیه هیچ تاثیری بر ماموریت استراتژیک ما در مسکو نداره.

 

تلویزیون اسکای نیوز ۲۱ تیر


دیدار نتانیاهو و ولایتی با پوتین بطور جداگانه در مسکو

امروز پوتین ونتانیاهو در رابطه با حضور ایران در سوریه واخراج ایران دیدار کردند . در همین رابطه ولایتی مشاور خامنه ای در امور بین الملل نیز در رأس یک هیأت وارد مسکو شد وبا پوتین و لاوروف دیدار کرد . گفته شد ولایتی حامل پیامی از طرف خامنه ای برای پوتین میباشد.ناظران معتقدند که پوتین نیز با نتانیاهو به توافقاتی برسر اخراج ایران از سوریه رسیده است ونتانیا هو نیز به وی قول گسترش روابط اسرائیل بویژه در زمینه اقتصادی داده است .

 

دیاکو حسینی مشاور روحانی در سیاست خارجی – 20تیر


یکی از اشتباهات ما در سوریه این بود که حضور در سوریه را به صورت بدون پایان معرفی کردیم. ما هیچ جدول زمانی خروجی اعلام نکردیم، ما به همه گفتیم می‌خواهیم در این‌جا اشغالگر باشیم و عملا و تلویحی اینطور شد، در حالی که ایران پس از شکست داعش و بعد از رسیدن به اهداف نظامی خودش می‌باید جدول زمانی خروج را اعلام می‌کرد، نه این‌که روسیه بیاید به ایران بگوید که شما باید خارج شوید. بنابراین هنوز هم دیر نیست و می‌شود الان این کار را کرد

 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه رژیم ۲۱ تیر


این اقدام؛ یک ابتکار دیپلماتیک از سوی دستگاه دیپلماسی کشور است که با توافق تمامی مقام های عالی کشور در جهت تبیین آخرین مواضع ایران بعد از خروج آمریکا از برجام صورت پذیرفت ما سعی می کنیم در این دیدارها آثار خطرناک و غیرقابل محاسبه و غیرقانونی تصمیم یک جانبه ایالات متحده را برای دیگران تشریح کنیم.

 

نصرت الله تاجیک، دیپلمات سابق رژیم ۲۰ تیر


ما باید چارچوب های همکاری خود در زمینه سوریه را مشخص تر کنیم و نباید کار به اینجا بکشد که نقش ما در سوریه مورد چشم پوشی واقع شود. پوتین نمی تواند سرمایه گذاری ما در سوریه را به ترامپ بفروشد. او فرد باهوشی است و با سابقه سیاسی و امنیتی خود می تواند حتی آینده منطقه را ببیند. از این رو، ممکن است منافع ملی روسیه ایجاب کند که او با ترامپ معامله کند اما در همین سفر ما باید به روسیه القا کنیم که این معامله نمی تواند به ضرر ما باشد.

 

بروجردی عضو مجلس ارتجاع ۲۱ تیر


سفر دکتر ولایتی به روسیه اقدام بموقعی است.

هر چند نسبت به اروپا تردیدهای جدی وجود دارد اما اگر اروپایی‌ها بتوانند منافع ایران را در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا تامین کنند، به طور حتم کار با آنها ادامه خواهد یافت

این که گفته می‌شود به روسیه نمی شود اعتماد کرد یک بحث انحرافی است که تفکر آمریکایی آن را دنبال می‌کند

 

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲۱ تیر


آیا رابطه تهران- مسکو استراتژیک است‌

غیر‌استراتژیک بودن روابط تهران- مسکو با توجه به رفتار‌هایی که مقامات کرملین در برخی از موضوعات ملی و منطقه‌ای از خود نشان داده‌اند نیز قابل اثبات است. برای نمونه ولادیمیر پوتین هیچ‌گاه حاضر نشد در دکترین‌های منتشر شده خود در سال 2016 اسم و نامی از ایران ببرد

حضور مسکو در خاورمیانه با ائتلاف با تهران صورت گرفته است و مسکو می‌توانست برای تدارک مافات و پاداش این همکاری تهران، از پذیرش خواسته واشنگتن و تل‌آویو امتناع کند که نکرد

مناسبات مسکو- تهران آن‌گونه که گفته می‌شود استراتژیک و راهبردی نیست، بلکه در میان راهبرد دوست و دشمن دائمی در نوسان است.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: