واقعیت سفر اخیر ولایتی به روسیه – ۲۱تیر۱۳۹۷

واقعیت سفر اخیر ولایتی به روسیه – ۲۱تیر۱۳۹۷


گفتگو با علیرضا معدنچی


سفر ولایتی به مسکو، نشانه‌ها و گمانه‌ها


 

 

خبرها و تفسیرهای مختلفی در مورد سفر ولایتی به روسیه منتشر شده که ما به بعضی از اونها در گزارشی که الان پخش شد، اشاره کردیم؛ اما همچنان واقعیت سفر ولایتی یک موضوع مورد بحث است این موضوع گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی است.

 

س1: اول می‌خواستم که شما برای بینندگانمون توضیح بدین که این خبرها و اظهار نظرهای مختلف شامل چه مواردی است.

ج: یکی خبرها و تبلیغات و دود و دمی است که رژیم می‌کند که ولایتی هم گفت که اگر انشاالله مذاکرات آن طور که انتظار می‌رود پیش برود، یک نقطه عطف در روابط استراتژیک دو کشور خواهد بود. خبرهای دیگر رژیم حاکی از این است که مذاکرات جنبة اقتصادی دارد و رژیم می‌خواهد در برابر تحریمهای آمریکا و در حالی که از اروپا هم ناامید شده روابط گستردة اقتصادی، در زمینه‌های مختلف از نفت و گاز تا... با روسیه برقرار کند.

اما خبرهای منابع غیر از رژیم حاکی از این است که موضوع اصلی سوریه است و رژیم می‌خواهد این مسأله را به روسیه حل و فصل کند. از جمله:

  • تایم ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۸- ساعت ۰۶۱۳- «نتانیاهو بر روابط گرم بین اسرائیل و روسیه تأکید کرد.» «قبلاً روسیه هشدار داده بود که خروج ایران از سوریه غیر واقعی است» « اما در شرایط فعلی علائم قوی مبنی بر مصالحه نقش‌آفرینان صحنه سوریه وجود دارد.» « پوتین به نتانیاهو گفت« ما در مورد نگرانی‌های شما آگاه هستیم. بگذارید گفتگوهای گسترده‌ای سر‌آنها داشته باشیم.»

  • د ویک The Week - ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۸- ساعت ۰۸۳۰- « بنا به گفته روزنامه نیویورکر (آمریکا) اسرائیل به سعودی و امارات متحده پیوست تا دولت ترامپ را ترغیب کند که تحریم‌های اعمال شده آمریکا بر علیه روسیه بخاطر ضمیمه کردن کریمه به خاک روسیه، ما به ازای حذف رژیم از خاک سوریه بردارد.»


همین مطلب در مقاله‌ امروز روزنامه هاراتز اسرائیل با تیتر بزرگ مطرح شده....

  • خبرگزاری تاس-۱۲ ژوئیه ۲۰۱۸- ساعت ۱۰۳۰- « روز چهارشنبه، پوتین مذاکراتی با نخست‌وزیر نتانیاهو که آنرا پراهمیت تلقی می‌کرد داشت. نتانیاهو بعدا متذکر شد که او مکرراً در ملاقاتش با پوتین بر موضع قوی اسرائیل در عدم حضور ایران در خاک سوریه تأکید داشته است.»


[اضافه کردن این پاراگراف در خبرگزاری روسیه نشان دهنده واقعیت و تأیید این موضوع و تأیید تلویحی روسیه می‌باشد]

 

س2: خب بالاخره بین انبوه این خبرها و حرفهای ضد و نقیض، واقعیت چیه؟

ج: از آنجا که هنوز خبرهای رسمی و اعلام قطعی نشده،‌ تنها می‌توان بر اساس بعضی نشانه‌ها حدس و گمان زد.

از جمله زمان بندی سفر ولایتی که از یک سو در آستانة دیدار ترامپ و پوتین است و از طرف دیگر همزمان با حضور نتانیوهو در مسکو می‌باشد. آیا این همزمانی‌ها اتفاقی است؟!

نشانة دیگر سوابق روابط رژیم و روسیه است و این که همواره در رژیم، این که روسیه تا کجا کنار رزیم می‌ایستد مورد بحث بوده و از روزی که روسیه توسط رژیم به سوریه وارد شد، در هر سرفصلی این موضوع مطرح می‌شد که روسیه تا کجا حاضر است پشت رزیم بایستد و جوابی که غالبا به این سؤال داده می‌شود این است که روسیه به دنبال منافع خودش است و هر جا که لازم باشد رژیم را وجه‌المصالحة خودش می‌:ند.

قرینة سوم خواستة اسراییل است که به صراحت اعلام کرده و نتانیاهو هم امروز دوباره تکرار کرده که به هیچ وجه حضور رژیم در سوریه را نمی‌پذیرد

  • نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اواخر شب گذشته، ۲۰ تیر ماه، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت پیام روشن او در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، این بود که اسرائیل موضع روشنی دارد: ایران نباید به هیچ شکلی در سوریه حضور داشته باشد.

  • رویترز ۲۰ تیر ماه از یک مقام ارشد دولت اسرائیل نقل کرد که نتانیاهو به پوتین گفته اسرائیل به‌دنبال سرنگون کردن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، نیست، اما مسکو باید نیروهای ایرانی را به خروج از سوریه ترغیب کند.

  • المنار- ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۸- ساعت ۱۰۴۵- تیتر خبر« نتانیاهو به پوتین: اسد در امان است، ایران بایست از سوریه بیرون رود.»


یک مقام اسرائیلی دخیل در گفتگو‌ها گفت: « روسیه در یک دولت با ثبات در سوریه منافع دارد، و ما ایرانی‌ها را از سوریه بیرون می‌اندازیم. آنان [اشاره به اسرائیل و روسیه] می‌توانند موازی حرکت کنند و یا تصادم داشته باشند» او از قول نتانیاهو ادامه داد« ما هیچ برخورد نظامی با اسد نخواهیم کرد» این اطمینانی بود که اسرائیل به روسیه داد.

یک مقام اسرائیلی که خواسته است نامش فاش نشود، مدعی شده است: روسیه در حال تلاش است تا نیروهای ایرانی را از بلندی‌های جولان دور کند و پیشنهاد داده است تا نیروهای ایرانی تا 80 کیلومتری جولان عقب نشینی کنند ولی این با درخواست اسرائیل مبنی بر خروج کامل نیروهای مورد حمایت ایران از سوریه، تفاوت زیادی دارد.

مقام‌های روسی تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

وزرای کابینه اسرائیل نیز هفته جاری تهدید کرده‌اند که به ارتش اسرائیل به سوی نیروهای سوری که وارد منطقه حائل در بلندی‌های جولان شوند، آتش خواهد گشود.

از این خبرها هر کس گمانه‌زنی‌های خودش را دارد:

تابلو اول: حرف رژیم؛‌ روابط استراتژیک با روسیه که منظور روابط اقتصادی گستردره با روسیه است با این تصور که سد و مانع جلو تحریمهای آمریکا باشد

تابلو دوم: روسیه می‌خواهد معاملات مشخص خود را با آمریکا و اسراییل پیش ببرد و دنبال منافع اخقتصادی خودش است و همان طور ه هم اسراییل و هم عربستان و اعراب گفته‌اند رژیم باید از سوریه خارج شود و پوتین هم می‌خواهد همین موارد را به رژیم ابلاغ کند.

 

س3: اگر پوتین می‌خواسته به رژیم ابلاغ کنه که باید از سوریه بیرون بره، دیگه این سفر، اونم با این تبلیغات که این سفر یک سفر سرفصلی است و دارای نتایج استراتژیک هست و... چه موضوعیتی داره؟ خب همین رو ابلاغ و اعلام می‌کرد دیگه!

ج: طبعاً روسیه نمی‌خواهد مناسباتش با رژیم را قطع کند. لابد در این مذاکرات یک امتیازات شکلی به رژیم خواهد داد نظیر این که مثلا در یک بیانیه و اطلاعیه‌یی که منتشر خواهد شد بر نقش مهم و سازندة رژیم در سوریه و در منطقه تأکید خواهد شد و این که ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم و داعش داشته و دارد و در برقراری صله هم نقش رژیم در مذاکرات کذا و کذا....

و رژییم هم به همین چیزها نیاز دارد تا آنها را خرج نیروهایش بکند و یک خروج باصطلاح آبرومند از سوریه داشته باشد و حتماً به آن یک پوش اقتصادی خواهند داد. اما این که دقیقاً چه خواهد شد، باید کمی منتظر ماند و دید.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: