وضعیت بشدت وخیم و اورژانس رژیم – ۲۱تیر۱۳۹۷

وضعیت بشدت وخیم و اورژانس رژیم – ۲۱تیر۱۳۹۷


گفتگو با دو کارشناس نظام آخوندی


 

وضعیت به شدت وخیم رژیم و بحرانهایی که از همه طرف رژیم را فرا گرفته‌اند، همة ایادی و کارشناسان رژیم را سخت به فکر یافتن راه چاره و وسیلة نجات انداخته است و برخی از این تلاش و تقلاها در دستگاه تبلیغاتی رژیم هم منعکس می‌شود. یکی از این موارد گفتگویی است که تلویزیون رژیم با دو تن از کارشناسان حکومتی به نام پیروز مجتهدزاده و مشاور روحانی به نام دیاکو حسینی ترتیب داده که این دومی مشاور سیاست خارجی روحانی است. هر دو و همچنین مجری برنامه بر این نقطه اتفاق نظر دارند و از اینجا شروع می‌کنند که وضعیت رژیم به شدت وخیم و اورژانس است و اگر یک تجدید نظر جدی در مورد خط و سیاستی که رژیم تا کنون داشته صورت نگیرد، بقایش در معرض مخاطره و زیر علامت سؤال است:

 

پیروز مجتهدزاده ـ تلویزیون رژیم 20تیر 97


نوروزپور: ترسیم شما از وضعیت ما چگونه است؟ به چه وضعیتی رسیده ایم؟ 

مجتهدزاده: باید صادقانه و بدون خودفریبی نگاه کنیم که وضع ما چه شکلی است. من فکر می‌کنم وضع ما به جایی رسیده است که حالت فوریت پیدا کرده است، یعنی پیش آمده و ما نمی‌توانیم بر اساس خوش‌خیالی از آن بگذریم؛

مجتهدزاده: ما باید به وضع داخلی‌مان سر و سامان دهیم. دیگر وضعیت خارجی ما به جایی رسیده است که اگر سر و سامان ندهیم به وضعیت اتفاق و اتحاد داخلی، منفجر خواهد شد.

می‌ترسم؛ با وضعی که وجود دارد و این وضع را اگر ما حلش نکنیم، خطرناک است. ما حریف ترامپ نمی‌شویم که او را عوض کنیم، ولی می‌توانیم خودمان را عوض کنیم. باید این کار صورت بگیرد.

در مورد این که چرا چنین وضعی پیش آمده، هر دو طرف نخست بر اشتباهات اساسی و فاحش نظام انگشت می‌گذارند و در مورد عوامل بیرونی رژیم بر مجاهدین و نقش مجاهدین دست می‌گذارند

 

 دیاکو حسینی ـ تلویزیون رژیم 20تیر 97


دیاکو حسینی: هیچ کس در این مقطع زمانی و در دوره قبل هم همین‌طور، نمی‌توانست ایران را نابود کند، ایران را ضعیف کند، مگر این‌که خودمان به آن سمت حرکت کنیم.

دیاکو حسینی: من بحثم این است؛ امروز ما در آمریکا، فقط آمریکا را نداریم. قبلا گفته می‌شد آمریکا دشمن ایران است و می‌خواهد فلان کار را کند و اسرائیل هم همین‌طور. امروز ما حکومت مجاهدین خلق در آمریکا را داریم. کِیسی کاملا متفاوت است. یعنی مقامات ارشد آمریکایی کسانی هستند که از مجاهدین خلق قبلا پول گرفته‌اند، که بیایند بر علیه ایران سخنرانی کنند. آنها تعلق خاطری به پیش فرض ذهنی مجاهدین خلق دارند مبنی بر این‌که رژیم ایران و حکومت ایران در معرض سقوط است و با یک تلنگر از بین خواهد رفت.

مجتهدزاده: من موافق نیستم که آمریکاییها از مجاهدین پول می‌گیرند که بگن...

دیاکو حسینی: نه این‌که پول بگیرند که این حرف‌ها را بزنند؛ آن‌ها این اعتقادات و این همسویی‌ها را دارند، طبیعتا آن‌ها را با خودشان موافق پیدا می‌کنند. تصور من این است که الان ما در وضعیتی هستیم که استعداد پذیرش ایده‌های غلط درباره ایران در آمریکا بسیار قوی‌تر از دوره اوباما است.

 

پس از آن بحث روی حماقتهایی که رژیم و مشخصاً ولی فقیه ارتجاع در سیاست خارجی خود مرتکب شده و به دست خود کار را به اینجا کشانده می‌رود و اعترافهای جالبی به میان می‌آید:

 

مجتهدزاده: چکار کنیم که باز دوباره نگوییم اسرائیل پنج سال دیگر تمام می‌شود، 20 سال دیگر تمام می‌شود، روی موشک چنین بنویس و چنان ننویس

حسینی: کاری که ما کردیم و اشتباهی که ما کردیم و در سوریه رفتیم، بدون این‌که تصویر خوبی از علت حضور در سوریه ارائه دهیم، منجر به این شد که ایران و پایگاه‌های ایران به هدف ثابت اسرائیل تبدیل شوند..

بعضی جاها را نباید فتح کرد. سوریه هم همینطور، یمن هم همینطور. ما در یمن در حالی که به لحاظ لجستیک برای رفت و آمد به آن‌جا مشکل داریم ، نباید حضور می‌داشتیم و مستشاران ما انقدر آشکار و روشن به آن‌جا می‌رفتند

مجتهدزاده: این‌جا مسئله این است که ما دست به اقداماتی زدیم، خودمان هم می‌دانیم، تکرار هم می‌کنیم، هر روز هم تایید می‌کنیم. چه با یمن باشد، چه با سوریه باشد. ما نیازمند یک بازنگری کلی در وضعیت عمومی سیاسی خودمان، داخلی و خارجی هستیم، ما نیازمند بازنگری هستیم، چون ممکن است دیر شود. ما به دوراهی خطرناکی رسیدیم. در این سر دوراهی یا جنگ و نابودی است، یا بازگشت و تجدیدنظرکردن و ترمیم‌کردن خرابی‌ها.

نوروزپور: همین را چطوری انجام دهیم که متهم به سازشکاری و عقبگرد نشویم؟

مجتهدزاده: چه کسی می‌خواهد ما را متهم کند؟

نوروزپور: کسانی که در داخل متوجه این نمی‌شوند.

مجتهدزاده: الان شما برو در خیابان و آمار بگیر. فکر نمی‌کنم حتی یک ایرانی باشد که از این وضعیت راضی باشد.

 

پس از آن این بحث به میان می‌آید، که در حال حاضر چه باید کرد؟ هر دو شرکت کننده یکی کاملاً صریح و دیگری با لکنت می‌گویند اول از غلطهای کرده و راههای رفته باید توبه و عقب‌نشینی کرد و بعد معقول با آمریکا رفت و مذاکره کرد. تنها راه نجات همین است:

مجتهدزاده: دارم می‌گویم خودمان را اصلاح کنیم. مذاکره لازم شد، باید بکنیم. ولی اول خودمان را اصلاح کنیم، نگاه کنیم که این همه دشمنی از کجا می‌آید، برای چیست؟ برای این‌که ما می‌گوییم مرگ بر آمریکا و پرچم آمریکا را آتش می‌زنیم. خب این کار درست نیست،

نوروزپور: آقای دکتر حسینی! برجام یکسری عبرت‌ها و درس‌ها و تجربیاتی برای ما داشت. به هر حال یک چیزهایی از برجام خوب بود، یک چیزهایی از آن می‌شد بهتر باشد. اگر بخواهیم دسته‌بندی کنیم، برخی از درس‌های مهمی که ما از مذاکره هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ جهان گرفتیم که در آینده به دردمان بخورد، کدام هستند؟

حسینی: سوال خوبی است. من فکر می‌کنم یک اتفاق بزرگی که افتاد و ما باید الان از آن یاد بگیریم،‌ این است که مذاکره حتی با دشمن ایران هم مقدور و ممکن است و می‌شود در آن مذاکره به امتیازاتی دست پیدا کرد که بدون مذاکره، آن‌ها نیستند.

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: