تردید و سردرگمی در قبال برجام اروپایی و بسته اروپایی – ۲۲تیر۱۳۹۷

تردید و سردرگمی در قبال برجام اروپایی و بسته اروپایی – ۲۲تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های رژیم


 

 

برجام اروپایی و بستة سیاسی اقتصادی اروپا به رژیم، همچنان در رژیم موجب بحث و جدل و جنگ و دعوای باندهای رژیم است. باند خامنه‌ای و دلواپسان برجام اروپایی را ادامة برجام اصلی و توطئة آمریکا می‌دانند و بستة اروپا را هم پر از خالی، جفت پوچ و حاوی تعهدات نقد برای رژیم و قولهای کلی و صوری برای رژیم توصیف می‌کنند. این گونه حملات آنها طبیعی است و تعجبی برنمی‌انگیزد. بلکه شگفت آور این است که مهره‌ها و عناصر باند روحانی هم برجام اروپایی را تخطئه می‌کنند و ابراز تردید می‌کنند که از اروپا آبی برای رژیم گرم شود یا حتی مانند سخنگوی دوران اصلاحات ابراز اطمینان می‌کنند که اروپا کار جدی انجام نخواهد داد یا مانند مشاور روحانی می‌گویند هنوز هیچ کس ، حتی خود ظریف هم نمی‌داند که انتهای این گفت‌وگوها با اروپا به کجا خواهد رسید! گزیده‌یی از اظهارات و مطالب هر دو باند راجع به برجام اروپا و بستة اروپایی از نظرتان می‌گذرد:

 

حمیدرضا آصفی دیپلمات سابق رژیم ۲۱ تیر


بیانیه ای که در پایان کمیسیون مشترک برجام قرائت شد، یکسری بایدها و نبایدهایی بود که به صورت کلی مطرح شد.از بسته پیشنهادی طرف اروپایی ما به جایی نمی رسیم، چراکه در جایی گفته شده تداوم فروش نفت ایران باید تضمین شود، اما در خصوص زمان و میزان آن هیچ جزئیاتی مطرح نشده است.می توان یک چیزی را از میان صحبت ها فهمید و آن این است که تا اولین دور تحریم های آمریکا که در مردادماه است، اروپا کار جدی را انجام نخواهد داد.شاید اروپا حداکثر بتواند یکسری حداقل ها را برای ما تأمین کند، زیرا همانطور که وزیر خارجه آلمان گفته است آنها نمی توانند تمام خسارت هایی که متوجه ایران است را جبران کنند و به نظر بنده نقطه حساس و صریح صحبت ها همین یک جمله است.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس ۲۱ تیر


برجام آنچه اروپا باید به آن بیندیشد

در جریان مذاکرات ایران و اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام، شاید برخی برخوردهای اروپایی ها بتواند این تلقی را ایجاد کند که اروپا آن چنان که باید در ارائه تضمین به ایران و تعامل با این کشور جدیت از خود نشان نمی دهد.کلی گویی اروپایی ها گهگاه با گستاخی نیز همراه می شود تا آنجا که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه از ایران می خواهد تا دست از تهدید به خروج از توافق هسته ای بردارد.با نگاه ایران به شرق، اروپا باید به این بیندیشد که ایران دنبال جایگزین هایی است که از جدیت بیشتری برخوردارند و اگر اروپا نتواند خواسته های تهران را برآورده کند، این رقیب راهبردی آنها خواهد بود که روابط راهبردی مورد باور تهران و مسکو را تقویت خواهد کرد و از فرصت های آتی در بازارهای ایران بهره خواهد برد.

روزنامه حکومتی وطن امروز ۲۱ تیر


مقامات اروپایی در حال رصد وضعیت سیاسی جاری در ایالات متحده هستند. از آنجا که قرار است ماه نوامبر، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار شود، تروئیکای اروپایی در صدد است ضمن رصد فضای انتخاباتی آمریکا و تخمین «قدرت سیاسی ترامپ»، رفتار خود را در قبال برجام و استمرار آن تنظیم کند. آیا در چنین شرایطی می‌توان نسبت به تحقق «برجام اروپایی» و از آن مهم‌تر، تضمین اجرای آن امید داشت؟! پاسخ، خیر است!

فؤاد ایزدی از باند خامنه ای ۲۱ تیر


بیانیه ای که در وین صادر شد در واقع در مسیر برجام بود. به این تعبیر که امتیاز دادن نقد و امتیاز نگرفتن نسیه

این بیانیه هیچ بازه زمانی مشخصی ندارد و مشخص نیست چه چیزی قرار است در چه زمانی اجرا شود

بنابراین بیانیه یک متن کلی است و باید بیشتر از این مشخص شود که چه اقداماتی را در چه محدوده زمانی طرفها متعهد به اجرای آن هستند.

سایت حکومتی خبر آنلاین ۲۰ تیر


حسینی: من فکر می‌کنم این تعبیر که برجام در حال احتضار است یا در حال احیاء است، درست نیست، به خاطر این‌که برجام موجود زنده نیست؛ یک توافق است. این توافق می‌تواند به طور کامل اجرا شود، می‌تواند در مواقعی اختلال در آن ایجاد شود و دوباره به حالتی برگردد یا به‌طور کلی لغو شود. عبارت درست این است. ما در یک خط سیری داریم حرکت می‌کنیم که ببینیم آیا برجام را می‌شود به‌عنوان توافق نگه داشت و همه طرف‌ها را متعهد کرد یا این‌که می‌باید هر کسی راه خودش را طی کند؟ هنوز هیچ کس به نظر من، حتی خود آقای ظریف هم نمی‌داند که انتهای این گفت‌وگوها با اروپا به کجا خواهد رسید. ما همه شرط‌ها را تا جایی که بنده می‌دانم، گفتید و آن‌ها از خواسته‌های ایران مطلع هستند ، حالا باید ببینیم که چقدر در عمل این کار را پیش خواهند برد.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: