نقض حقوق بشر در ایران، بیانیه عفو بین الملل

 

 

نقض حقوق بشر در ایران، بیانیه عفو بین الملل


 

ایران: مرد جوانی را ۸۰ ضربه شلاق زد


مقامات قضایی رژیم ایران روز سه شنبه۱۹ تیرماه ۹۷ یک مرد جوان را به اتهام نوشیدن مشروبات الکلی در سن ۱۴یا ۱۵ سالگی در میدان نیازمند در کاشمر به درخت بستند و در ملاء عام ۸۰ ضربه تازیانه زدند. عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای این واقعه هولناک را نشانگر «ضدانسانی بودن نظام کیفری در ایران دانسته که وحشی‌گری را تبدیل به قانون کرده است

 

وضعیت حقوق بشر در ایران شوک آور است


فیلیپ لوتر، مدیرتحقیقات بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل گفت: «وضعیت این پرونده کاملا شوک آور است و یک نمونه وحشتناک دیگر از این است که تا چه اندازه اولویت‌های مقامات ایرانی رو به بی‌راهه هستند.

هیچ کس در هیچ سنی نباید به شلاق محکوم شود و اینکه یک کودک به خاطر مصرف مشروب به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شود حتی در باور انسان نمی‌گنجد. عفو بین الملل تاکید می کند «استفاده مداوم مقامات ایرانی از مجازات‌های بدنی خارج شدن تکان دهنده این رژیم از انسانیت است.»

این ارگان بین المللی می افزاید : مقامات ایرانی باید فورا تمام اشکال اینگونه مجازات‌هایی که در ایران شامل قطع اندام، کور کردن چشم و شلاق می شود را لغو کنند.»

مجازاتهای وحشیانه در ایران


عفو بین الملل در اطلاعیه خود اضافه کرده است: استفاده از مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی مانند شلاق زدن، قطع اعضای بدن و کور کردن چشم تهاجمی هولناک به شان و کرامت انسانی و نقض بارز اصل ممنوعیت مطلق شکنجه و انواع رفتارها و مجازات‌های وحشیانه است.

ایران به عنوان یکی از کشورهای امضا کننده میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی موظف است که شکنجه و انواع مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی را ممنوع کند...

در ژانویه ۲۰۱۶، کمیته حقوق کودک سازمان ملل که بر اجرای کنوانسیون حقوق کودک در کشورهای عضو نظارت می‌کند، از رژیم ایران خواست که هرچه سریعتر تمام مواد قانونی که منبع یا موید رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی با کودکان هستند را لغو کنند.

قطع اعضای بدن


در ارتباط با این عمل قرون وسطایی رژیم که به قانون تبدیل شده است.

عفو بین الملل در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۸ نوشت : مقامات رژیم ایران در یک وحشیگری شوکه کننده دست یک مرد را قطع کردند. عفو بین الملل عکس این مرد را همراه با خبر در وبگاه خود منتشر کرد.

این سازمان در وبگاه خود نوشت : بر اساس گزارش روزنامه دولتی خراسان ، این قطع عضو، در زندان مرکزی شهر مشهد در شمال شرقی استان خراسان رضوی توسط گیوتین انجام شده است

. عفو بین الملل اضافه کرد که این قربانی شش سال را نیز در زندانهای رژیم گذرانده بود..

بر اساس ماده ۲۶۵ قانون مجازات موسوم به اسلامی رژیم ایران مجازات مصرف الکل در ایران ۸۰ ضربه شلاق است.

بیش از ۱۰۰ "جرم" به موجب قوانین ضد اسلامی رژیم ایران قابل مجازات بحساب می آید که در میان آنها جرایمی مانند دزدی، حمله، خرابکاری، تقلب و افترا نیز وجود دارد ؛ جرایمی که سران جنایتکار رژیم بارها مرتکب آنها شده اند ولی تا کنون مشمول قوانین خود ساخته رژیم نشده اند .

وضعیت حقوق بشر در ایران



  • رژیم حاکم بر ایران هزاران نفر را در تظاهرات مسالمت‌ آمیزی که در اعتراض به گرانی و بیکاری و یا بی آبی برگزار شده بود بازداشت و زندانی کرده و نیروهای امنیتی با استفاده از سلاح گرم اقدام به کشتن یا زخمی کردن معترضین غیرمسلح کرده اند.

  • قوه قضائیه رژیم کانال تلگرام را تهدیدی علیه امنیت ملی می داند و رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، توییتر و یوتیوب نیز فیلتر می شوند .

  • عفو بین الملل در مورد شکنجه ضمن ابراز نگرانی از متداول شدن شکنجه، می گوید بازداشت شدگان توسط وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران، در سلول های انفرادی زندانی می شوند. رژیم در بسیاری از موارد زندانیان سیاسی را از مراقبت های پزشکی محروم می کند. این اقدام عمدی، با هدف زیر فشار گذاشتن آن ها برای توبه ، انجام می گیرد.

  • از دیگر شکنجه هایی که رژیم آنرا قانونی کرده ، اجرای احکام شلاق در ملا عام برای نوجوانان به اتهام سرقت ، روزه خواری و یا شرکت در میهمانی های مختلط است. حمله به میهمانی‌های مختلط و دستگیری صدها جوان و محکوم کردن آنها به شلاق سالهاست که در ایران ادامه دارد.

  • در ایران محاکمات ناعادلانه است، هیچ ساز و کار مستقلی برای تضمین پاسخگویی قوه قضائیه وجود ندارد، زیرا رژیم در مقابل مراجع بین المللی پاسخگو نیست .

  • در ایران برای رسیدگی به پرونده‌ها از جمله تضمین دسترسی به وکیل در زمان دستگیری و در جریان تحقیقات نیز احترامی گذاشته نمی‌شود.

  • اتباع دیگر کشورها و ایرانیان دارای دو ملیت نیز با بهانه‌هایی مانند «پروژه نفوذ» همچنان با دستگیری‌های خودسرانه، بازداشت و محاکمات ناعادلانه مواجه هستند.

  • در مورد زنان، عفو بین الملل می‌گوید: زنان هم در عمل و هم بر اساس قانون متحمل تبعیض هستند، از جمله حق طلاق ، اشتغال، ارث مساوی با مردان و مسئولیت های سیاسی.

  • اجرای حکم اعدام برای صدها نفر در پی محاکمات ناعادلانه، در ملا عام، اعدام نوجوانانی که هنگام ارتکاب جرم زیر سن هجده سال داشتند و اجرای حکم سنگسار از جمله دیگر موارد نگرانی عفو بین الملل است. هنوز هم صدها نفر پس از محاکمات ناعادلانه در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.


مطالب مرتبط


لطفا به اشتراک بگذارید: