روابط با روسیه، آب یا سراب؟ - ۲۳تیر۱۳۹۷

روابط با روسیه، آب یا سراب؟ - ۲۳تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های رژیم


روابط با روسیه، آب یا سراب؟

 

سرانجام ولایتی دیروز از سفر دو روزة خود به مسکو برگشت، اما در برگشت از وعده‌هایی که موقع رفتن داده بود که گویا این سفر یک نقطه عطف در روابط استراتژیک بین دو کشور خواهد بود، خبری نبود. به گزارش خبرگزاریها، ولایتی که سفرش همزمان با سفر نخست‌وزیر اسراییل به مسکو بود، در پایان سفر خود قول داد که از سوریه و عراق خارج شود و در مورد چشم‌اندازی که در مورد 50میلیارد دلار مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری روسیه در زمینة انرژی هم، سخنگوی کرملین گفت نمی‌توانم سخنان ولایتی را تایید کنم و روسیه نوع مبادلات تجاری را نفت در برابر کالای روسی توصیف کردند.

اما سفر ولایتی از سوی باند روحانی با تخطئه مواجه شده است و آنها با اشاره به مواضع روسیه، روسیه را غیرقابل اعتماد و طرفی که در شرایط حساس همیشه رژیم را قال گذاشته و منافع خود را پیش برده توصیف کرده‌اند و بار دیگر تأکید کرده‌اند که اگر برای رژیم راه نجاتی متصور باشد، تنها از جانب غرب و آمریکاست. گزارشی از اظهارنظرها و مطالب و تحلیلها در این زمینه از نظرتان می‌گذرد:

رادیو فرانسه ـ 22تیر


علی‌اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌المللی، پس از ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، گفت رژیم ایران حاضر است فوراً از سوریه و عراق خارج شود.

علی‌اکبر ولایتی که برای تحویل دهی پیام خصوصی خامنه‌ای به دیدار رئیس‌جمهوری روسیه به مسکو رفته بود، بار دیگر همانند دیگر مقامات رژیم ایران مدعی شد که حضور نظامی ایران در سوریه و عراق جنبه مستشاری دارد.

خروج نیروهای رژیم ایران از سوریه خواست مشترک اسراییل و روسیه است هر چند انگیزه‌های آنان در این زمینه متفاوت است. روسیه که به‌گفته سران رژیم ایران خواستار احیای مقام پیشین خود در خاورمیانه و از جمله در سوریه است حاضر به تحمل شریک مزاحمی همانند نیروهای رژیم ایران در سوریه نیست و این را به‌گفته سفیر پیشین این رژیم در مسکو، نعمت الله ایزدی، به سران رژیم ایران فهمانده است.

رادیو صدای آلمان ـ 22تیر


پوتین قبل از ولایتی با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد. موضوع اصلی این دیدار هم خروج ایران از سوریه بوده است.

نتانیاهو بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت، پوتین در این دیدار به او قول داده است که نیروهای ایرانی در سوریه به مرز اسرائیل نزدیک نشوند. نخست وزیر اسرائیل اما از پوتین خواسته است که نیروهای ایرانی از سراسر سوریه خارج شوند. نتانیاهو اشاره ای به پاسخ پوتین در این ارتباط نکرده است. ولی او گفت که اسرائیل با ادامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه کنار نمی آید

علی اکبر ولایتی در واکنش به این سخنان نناتیاهو ابراز داشت: «حضور ایران در سوریه هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد. ایران حضورش در سوریه را با مسکو و دمشق هماهنگ می کند و نیازی ندارد که خواسته های اسرائیل را رعایت کند.»

اما اخیرا آلکساندر اورنتف، نماینده پوتین در امور سوریه، اعلام کرد که نیروهای خارجی از جمله نیروهای ایرانی و گروه حزب الله لبنان باید سوریه را ترک کنند.

‌ ابراهیم متقی کارشناس رژیم ـ‌ تلویزیون رژیم 21تیر


... ما در شرایط تهدید هستیم در شرایط تهدید ناچاریم که شکل بندی ها و الگوی رفتار سیاست خارجی مان را تغییر بدهیم بنابراین نگاه به شرق و سیاست ائتلاف تغییر پیدا میکنه ...

شعیب بهمن کارشناس رژیم ـ‌ تلویزیون رژیم 21تیر


شعیب بهمن پژوهشگر مسائل اوراسیا: از مدتها پیش مانور گسترده ای روی دیدار ترامپ و پوتین در رسانه های مختلف داده شده و در شرایط فعلی هم آنچیزی که بویژه رسانه های اسرائیلی دارند رویش تبلیغ میکنند این هستش که تمایل داشتند صهیونیستها به نوعی یک معامله ای را سامان بدهند به نوعی واسطه گری بکنند بین روسیه و آمریکا بر این مبنا که از طریق روسیه ایران را مجاب بکنند که به حضور خودش در سوریه پایان بده و خیلی دیگه در پرونده سوریه حضوری نداشته باشه در ازاء آن آمریکایی ها بیایند و تحریمهایی که علیه روسیه بعد از وقایع اوکراین وضع کردند را به نوعی لغو بکنند

علی خرم ـ روزنامة‌ حکومتی جهان صنعت ـ 23تیر:


 تجربه تلخ از عدم تعهد روس‌ها

به اعتقاد ولایتی اروپا آن طور که باید قابل اعتماد نیست و باید به دنبال شریک سیاسی امین‌تر و قابل اعتمادتری بود. به نظر می‌رسد روسیه بر اساس تعاریف سیاسی و دیپلماتیک ولایتی قابل اعتماد است. سرمایه‌گذاری روس‌ها در ایران از دیدگاه ولایتی نسبت به اروپا و آمریکا ارزشمند‌تر است و باید از این فرصت استفاده کرد. اما تجربیات قبلی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و بیانگر آن است که نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که روس‌ها مذاکرات و تعهدات خود را تا کجا جدی بگیرند...آیا روس‌ها ایران را به سرانجام خطرناکی نزدیک می‌کنند؟...

اما درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا با توجه به شرایط فعلی بین‌المللی و منطقه‌ای باید گفت‌ مذاکرات هوشمندانه پیش از آنکه کشور دچار آسیب‌هایی عمیق‌تر شود ضرورتی غیرقابل انکار است...».

خبرگزاری حکومتی ایسنا ـ 22تیر


سخنگوی کرملین: نمی‌توانم سخنان ولایتی را تایید کنم

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات علی اکبر ولایتی، مبنی بر آمادگی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای سرمایه گذاری در ایران در زمینه انرژی گفت: نمی توانم این مساله را تایید کنم و نمی‌توانم به جزئیات بیشتری در این رابطه بپردازم.

عبدالله رمضان زاده سخنگوی سابق دولت ۲۲ تیر


حرفهای ولایتی را باید باور کنیم یا سخنگوی پوتین را

عجب تفاهمی دارند بعد مذاکرات!!

 
لطفا به اشتراک بگذارید: