مذاکره پیش از آن که کار به جاهای باریک کشده شود – ۲۴تیر۱۳۹۷

مذاکره پیش از آن که کار به جاهای باریک کشده شود – ۲۴تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های رژیم


 

 

رئیس جمهور آمریکا پس از اجلاس سران طی مصاحبه‌یی با ابراز اطمینان از این که با افزایش فشارهای اقتصادی و تحریمها، پیش‌بینی کرد که یک روز سردمداران رژیم به او زنگ می‌زنند و درخواست مذاکره می‌کنند! و آن وقت ما با آنها مذاکره می‌کنیم. این حرف در درون رژیم بازتاب زیادی داشت و به طور شگفت آوری از طرف گروهی از باند روحانی به عنوان قبول و آمادگی مذاکره از سوی آمریکا مورد استقبال قرار گرفت. آنها اکنون یا به تصریح یا به تلویح می‌گویند بهتر است قبل از این که کار به جاهای باریک کشده شود، به نقطه‌یی که دیگر جز تسلیم مطلق چاره‌یی نیست، برسیم زودتر مذاکرة مستقیم و علنی با آمریکا را آغاز کنیم، چون در غیر این صورت مصداق چوب و پیاز و صد تومن خواهیم شد. اما بی‌تصمیمی و تزلزل که از ویژگیهای یک دیکتاتوری در حال سقوط است، نهایتاً به همان چوب و پیاز راه خواهد برد. چرا که ولی فقیه بهتر از همه می‌داند که سرانجام مذاکره هم جز نفی نظام ولایت فقیه نیست.

در گزارشی که اکنون از نظرتان می‌گذرد، اظهارات و مطالب مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی در این زمینه را می‌شنویم:  

علی خرم دیپلومات سابق رژیم 23 تیر


درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا با توجه به شرایط فعلی بین‌المللی و منطقه‌ای باید گفت‌ مذاکرات هوشمندانه پیش از آنکه کشور دچار آسیب‌هایی عمیق‌تر شود ضرورتی غیرقابل انکار است. پاسخ ترامپ به خبرنگار بی‌بی‌سی درباره مذاکره با ایران با این مضمون که‌ من آنقدر ایران را تحت فشار قرار می‌دهم که ایرانی‌ها می‌آیند و مذاکره می‌کنند، موضوعی نیست که ساده از آن گذر کنیم.در نهایت مذاکره راهکاری دیپلماتیک و ثمربخش است که نباید چشم روی آن بست و پس از ایجاد شرایطی بسیار دشوار و ذلیلانه و با کسب کمترین امتیاز ممکن به آن تن داد. با توجه به شرایط فعلی امید است پیش از آنکه کار به جاهای باریک کشیده شود بهترین راهکار ممکن را برگزینیم.

علی بیگدلی کارشناس رژیم ۲۳ تیر:


ایران باید در برجام باقی مانده و به هر شکل ممکن روابط خود را با اتحادیه اروپا حفظ کند

ایران از دو طرف تحت فشار قرار دارد. یکی اینکه زمینه‌های اعتراضی در ایران بسیار بالاست و از طرف دیگر روابط خارجی ایران پرتلاطم است و فشار خارجی هر روز علیه ایران در حال افزایش است. از این رو برای عبور از این شرایط باید به مذاکرات ادامه داد و شرایط برای ایران بسیار خطرناک خواهد بود، از این رو ایران باید قبل از اینکه تحریم‌های آمریکا آغاز شود دست به کار شود در غیر این صورت ایران وارد شرایط سختی خواهد شد.

فریدون مجلسی دیپلمایت سابق رژیم ۲ تیر


ایران ثابت کرده که منافعش را نه در خط و نشان کشیدن برای دنیا که در تعامل، تعادل و آرامش و بهره‌گیری از روش عقلانیت جست‌وجو می‌کند.

تداوم پیگیری رویکردعقلانی ایران بر پایه گفت‌وگو که اینک در پیش گرفته است در شرایط دشوار کنونی می‌تواند در گام نخست به مفاهمه درست از مسأله با بازیگران بزرگ جامعه بین‌الملل بینجامد،

در واقع ایران با برجام نشان داده است که دنبال ماجراجویی نیست و خروج امریکا هم باعث نمی‌شود که سیاست اعتدال جویانه و مبتنی بر گفت‌وگویش را کنار بگذارد

بهشتی پور کارشناس رژیم ۲۳ تیر:


اروپا باید بداند وقت زیادی باقی نمانده است

بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی با آمریکا کار می‌کنند و تحت تسلط آن هستند و از ترس تحریم‌های متقابل آمریکا فعلا وارد همکاری با ایران نمی‌شوند. وضع موجود نشان می‌دهد اتحادیه اروپا به واقع برجام را می‌خواهد، اما توان اجرای آن را ندارد.اروپا باید بداند که دیگر وقت زیادی باقی نمانده و بایستی در این مذاکرات مشخص کند که آیا توان اجرای وعده‌های خود را دارند یا نه برجام آن قدر مهم است که ایران تا مرداد ماه این سند را از دست ندهد؛ چون از دست دادن آن نه تنها نفعی برای ما ندارد بلکه طرف آمریکایی، اسرائیلی و عربستانی را خوشحال می‌کند که توانسته اند به اهداف خود دست یابند.

خبرگزاری حکومتی ایرنا ۲۳ تیر


ایران و برجام پسا آمریکایی

اکنون با وجود ماه ها مذاکره یکی از مهم‌ترین پرسش ‌ها اما نه الزاما مبهم‌ ترین آنها در تهران و بروکسل این است که آیا اتحادیه اروپا می‌تواند پس از خروج آمریکا از برجام به ایران تضمین ‌های عینی لازم برای ماندن در برجام را بدهد؟درک راهبردی از الگوی رفتاری دولت ترامپ، فضای پسا آمریکایی برجام و راستی آزمایی های اولیه اقدامات اروپایی ها نشانه هایی دال بر حضور فعالانه اقتصاد اروپا و تضمین های محکم عینی نشان نمی دهد و در چنین فرایندی، جمهوری اسلامی ایران بایستی با درک وضعیت و شرایط تازه، الزامات، ضرورت ها، مقدورات ومحذورات خود را در ترازوی برجام پساآمریکایی سنجیده و چشم انداز منافع ملی را تعیین کند.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: