نگاهی به سخنان دیروز روحانی حول فساد گسترده در نظام

نگاهی به سخنان دیروز روحانی حول فساد گسترده در نظام-۲۴ تیر ۱۳۹۷


گفتگو با علیرضا معدنچی


«انشاالله درمانی» پاسخ به وضعیت انقلابی جامعه!


 

 

حرفهای دیروز روحانی پس از جلسة سران سه قوه و همچنین اطلاعیة او و دستوراتی که خطاب به اعضای مختلف دولتش در مورد پیگیری موارد اخیر دزدی و فساد صادر کرده رو شنیدیم؛ امروز هم خبری منتشر شد که خامنه‌ای اعضای دولت روحانی رو نزد خودش طلبیده و رهنمودها و دستوراتی دربارة همین موضوع بحران اقتصادی و فساد فراگیر در رژیم بوده.

 

س؟ در جلسة سران سه قوه که بجز بیان یک سری قول و وعده، چیز جدیدی مطرح نشد، در نتیجه این سؤال مطرح می‌شه که اصلاً این جلسه چرا برگزار شد؟ و هدف چی بود؟

ج: نقطه آغاز تشکیل این جلسة سران که از حرفهای روحانی هم به خوبی بارز بود، ترس و وحشت از شرایط انفجاری جامعه هست. روحانی در صحبت کوتاه خودش چند بار گفت که به مردم قول می‌دم، 5بار از لفظ انشاالله استفاده کرد که انشاالله مسائل و مشکلات با کمک خود مردم حل می‌شه! انشاالله اشتغال صورت می‌گیره. 5بار کلمة اشتغال را به کار برد. در واقع حرفش رو اگر بخواهیم خلاصه و فشرده بکنیم التماس و درخواست از مردم بود که ترا بخدا اعتراض نکنید قیام نکنید انشاالله درست می‌شود. تصمیم داریم مشکلات را حل کنیم! یعنی از سراپای حرفهای دیروز روحانی وحشت از شرایط انفجاری جامعه می‌بارید.

در واقع شرایط رژیم فوق‌العاده وخیمه. مهره‌های رژیم اعتراف می‌کنند که هیچ وقت در 40سال گذشته چنین شرایطی نبوده. یا مثل قاضی‌زاده وزیر بهداشت دولت روحانی هشدار می‌دن که طوفان در راه است و باید فکری بکنیم.

«امروز موضوع تحریم‌ها بسیار جدی است. گاهی ممکن است بگوییم چیزی درباره این مساله به مردم نگوییم، چون عده‌ای می‌ترسند. همچنین برخی ممکن است بگویند شاید توافق شد، اما بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد‌ اما در حالتی دیگر می‌توان باور کرد توفانی نزدیک می‌شود. به همین دلیل باید آمادگی داشته باشیم و به کسانی که می‌توانند تدبیر کنند درباره این موضوع صحبت کنیم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مدیران را در غفلت و خوش‌خیالی نگه داریم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زبانی باید بگوید که من می‌خواهم بی‌رحمانه‌ترین تحریم مالی را در طول تاریخ برای ایران اعمال کنم؟».

این وضعیت داخلی، در سیاست خارجه هم شرایط به اندازة داخل بحرانی است. فردا ملاقات رئیس جمهور آمریکا و روسیه در پایتخت فنلاند برگزار می‌شه که گفته می‌شه یکی از مسائل مورد بحث و شاید هم مهمترین موضوع، بحث رژیم و حضورش در سوریه و سایر کشورهای منطقه است.

بنابراین جلسه سران سه قوه هم با این هدف تشکیل شده بود که آبی روی آتش خشم مردم به جان آمده بریزد.

کمااین که باصطلاح گزارش به مردم و صدور دستور برای آن که وزیران فلان و بهمان به تخلفات اقتصادی اخیر که هزاران میلیارد تومان را ظرف چند روز از جیب ملت بیرون کشیدند هم یک مانور و نمایش برای به خیال خودشان تسکین مردم و آب ریختن به آتش خشم مردم بوده، در حالی که گوش مردم از این حرفها و وعده‌ها پر است و همه می‌دانند که در این رژیم از این جنجالها و جو سازیها هرگز گردی بر دامن دزدان اصلی که در واقع همان حاکمان اصلی هستند، نخواهد نشست. چون به قول معروف دزد و قاتل همان قاضی است!

کما این که خامنه‌ای هم که امروز اعضای دولت را به حضور طلبیده، مضمون و چکیدة‌حرف او هم چنان که اعلام کردند، به خیال خودشان امیدوار کردن مردم است. «تأکید بر توانایی کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی با کار و تلاش شبانه‌روزیِ همه‌ی مسئولان و همکاری و همراهی آحاد مردم، شرایط و الزامات مقابله با نقشه‌های دشمن در مقطع کنونی».

یعنی که مشکلات را دشمن با نقشه‌های خود ایجاد کرده و انشاالله توسط مسئولان و با کمک و همراهی خود مردم حل می‌شود

 

س: آخه راه حل مشخصی که در جلسه سران سه قوه و در مطرح نشد، بنابراین آیا پشت این قضایا، یک چیز مهمتری هم هست که نمی‌گن و علنی نمی‌کنند؟

ج: همان طور که گفتم حرف روحانی انشاالله درمانی بود. و این ناشی از اینه که راه حلی ندارند. اما در حرفهای روحانی یک نکته بود. این که روحانی گفت:‌‌ « ما بسیار امیدوار هستیم که روند تعامل اقتصادی مون با دنیا مثل گذشته ادامه پیدا بکنه». روشن است که کلید «تعامل اقتصادی با دنیا» همان مذاکره و مشخصاً مذاکره با آمریکاست. این چیزی است که کارشناسان و مهره‌های باند روحانی خیلی رک و علنی می‌گویند، اما طبعاً روحانی تنها به همین شیوة سربسته می‌تواند به آن اشاره کند و روشن است که بر سر گفتن همین هم پشت پرده کشمکشهای زیادی داشته‌اند، چون برای ولی فقیه ارتجاع اصلاً آسان نیست و بهای سنگینی دارد. ولی بالاخره حاصل و برآیند آن کشمکشها در جلسه سران قوا که اسم دیگرش «شورایعالی هماهنگی» است این بوده که همین را علنی کنند.

چرا که هشدارهای مهره‌های رژیم تماماً ناظر به این است که زود باشید عجله کنید که اگر تحریمها از راه برسند، چنان وضعیتی پیدا می‌کنیم که باید روی زانوان خونین پشت میز مذاکره آماده باشیم و در نتیجه مصداق هم چوب و هم پیاز شویم. بخصوص که شرایط اقتصادی و بحران آب و برق و بیکاری و هزار و یک مشکل و چالش و ابرچالش به گونه‌ای است که هر روز و هر لحظه امکان جرقه و قیام است.

 

س: مدتی است که صحبت از تغییرات و جابجایی‌هایی در دولت روحانی می‌شه و چه بسا این موضوع در جلسة امروز که خامنه‌ای با هیأت دولت روحانی هم مطرح شده و همزمان با اینها شاهد تحرکات زیادی هم در سیاست خارجی رژیم هستیم، برای مقابله با موج تحریمهای پیش رو، از جمله سفر ولایتی به روسیه و چین و سفر عراقچی به هند و سفر هیأت نمایندگیهای مختلف به کشورهای مختلف، آیا اینها مؤثر و کارساز نیست؟

ج: این کارها دست و پا زدنهای بیهوده است. مثلاً سفر ولایتی که آن همه درباره‌اش جوسازی می‌شد که 50میلیارد دلار تبادلات تجاری با روسیه، همه‌اش دروغ بود و سخنگوی کرملین که تکذیب کرد و در درون رژیم مورد اعتراض و تمسخر قرار گرفت که چرا حرفهای پوچ می‌زند چون اصلاً‌ اقتصاد روسیه چنین ظرفیتی ندارد. و مضافاً این که ترس از عواقب تحریم آمریکا به روسیه چنین مجالی نمی‌دهد کمااین که هند هم همین وضعیت را دارد.

مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی صراحتاً‌ می‌نویسند که راه تنها مذاکره با آمریکاست . مثلا خبرگزاری ایرنا که خبرگزاری رسمی دولت است می‌نویسد:‌

خبرگزاری حکومتی ایرنا ۲۳ تیر

ایران و برجام پسا آمریکایی

اکنون با وجود ماه ها مذاکره یکی از مهم‌ترین پرسش ‌ها اما نه الزاما مبهم‌ ترین آنها در تهران و بروکسل این است که آیا اتحادیه اروپا می‌تواند پس از خروج آمریکا از برجام به ایران تضمین ‌های عینی لازم برای ماندن در برجام را بدهد؟درک راهبردی از الگوی رفتاری دولت ترامپ، فضای پسا آمریکایی برجام و راستی آزمایی های اولیه اقدامات اروپایی ها نشانه هایی دال بر حضور فعالانه اقتصاد اروپا و تضمین های محکم عینی نشان نمی دهد و در چنین فرایندی، جمهوری اسلامی ایران بایستی با درک وضعیت و شرایط تازه، الزامات، ضرورت ها، مقدورات ومحذورات خود را در ترازوی برجام پساآمریکایی سنجیده و چشم انداز منافع ملی را تعیین کند.

 

 

 

 

 

 

 

لطفا به اشتراک بگذارید: