FATF (قانون مبارزه با پولشویی) توسط شورای نگهبان رژیم ایران رد شد

FATF (قانون مبارزه با پولشویی) توسط شورای نگهبان رژیم ایران رد شد


با شکست برجام به‌دلیل خروج آمریکا و برقرار شدن تحریمهای تشدید شونده اولیه و ثانویه و در نتیجه مسابقه شرکتهای خارجی برای ترک معاملات تجاری با رژیم ایران، موضوع شکست برجام و همچنین پیوستن یا نپیوستن به کنوانسیون اف.ای.تی.اف به موضوع جدی جنگ بین باندهای حاکم بر ایران شده است. در همین رابطه سخنگوی شورای نگهبان رژیم ایران ۲۳ تیر ۹۷ گفت که این شورا اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را که جزو مصوبات چهارگانه موسوم به FATF است را مغایر قانون اساسی این رژیم میداند.

دولت روحانی، برای مقابله با نامگذاری مجدد رژیم ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تأمین مالی تروریسم ، ٤ لایحه به مجلس فرستاده بود؛ که مجلس رژیم ایران تاکنون ٣ لایحه آن را تصویب کرده است اما به اصطلاح شورای نگهبان هنوز آنها را تأیید نکرده است.

باند به اصطلاح اصولگرا یا دلواپسان نظام با تصویب لایحه چهارم که پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم است مخالفت کرده اند و به همین دلیل این لایحه در مجلس رژیم بلاتکلیف مانده است و شخص خامنه ای نیز در اظهاراتی دوپهلو ضمن اشکال گرفتن از آن اما تصمیم گیری را به گردن مجلس رژیمش انداخت.

 

 

FATF مغایر قانون اساسی نظام است


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان رژیم ایران، پیش از ظهر شنبه ۲٣ تیر، در نشست خبری گفت: «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی جزو مصوبات چهارگانه موسوم به FATF است که اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که این لایحه می بایست از سوی قوه قضائیه ارائه شود و ارائه آن از سوی قوه مقننه مغایر قانون اساسی است».

باند به اصطلاح اصولگرا در مخالفت با تصویب این لایحه تحت این پوش که کنوانسیون مبارزه با پولشویی می تواند به دستاویزی برای قدرت های غربی تبدیل شود، می گویند که جنبه تأمین مالی تروریسم ممکن است منجر به محکومیت سپاه پاسداران رژیم ایران و حمایت این رژیم از شبه نظامیان و سازمانهای تروریستی دست نشانده اش مانند حزب الله لبنان شود.

خاطر نشان میشود FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال ١٩٨٩ به ابتکار اعضای کشورهای گروه ٧ تشکیل شد تا وضعیت قوانین مبارزه با پول شویی در بازارهای مالی جهان را مورد بررسی قرار دهد.

بعد از حملات تروریستی ١١ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، وظیفه دیگری نیز به عهده کارشناسان FATF گذاشته شد تا بازارهای مالی و سرمایه گذاری را از نظر وجود امکان تأمین مالی تروریسم بررسی کنند.

بیشتر بخوانید:



· FATF و برجام، موضوع جنگ باندهای حاکم بر ایران


 

· بحران رژیم بر‌سر اف‌ ای‌ تی‌ اف و موقعیت خامنه‌ای – گفتگو با محمدعلی توحیدی



  • قانونگذاران آمریکاییاد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی دائمی مجلس سنا در نامه‌یی به وزیر خزانه‌داری با اشاره به ادامه اقدامات خطرناک و خصمانه رژیم ایران خواستار تلاش دولت دونالد ترامپ برای بازگرداندن نام این رژیم به لیست سیاه «گروه ویژه اقدام مالی» FATF و مجازات این رژیم شدند.این دو عضو کنگره آمریکا در نامه خود به استیون منو چین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از وی خواسته‌اند با استفاده از نفوذ خود کشورهای عضو «گروه ویژه اقدام مالی» FATF را ترغیب کند تا مانع دسترسی رژیم ایران به سیستم مالی بین‌المللی شوند.


 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: