«اتفاق ناگواری در حال رخ دادن است»

گزارش خبری دوشنبه ۲۵ تیر


«اتفاق ناگواری در حال رخ دادن است»


این موضوع رو که از اروپا آبی برای رژیم گرم نشده و نمی‌شه، از تداوم ابراز نگرانی‌ها و هشدارها در مورد سرنوشت و آیندة رژیم که حتی شدیدتر هم شده، می‌شه دریافت.

بخصوص که این هشدارها و دلواپسی‌ها نه فقط از جانب باند خامنه‌ای بلکه از جانب باند روحانی ابراز می‌شه.

الان مهره‌ها و کارشناسان این باند خیلی صریح می‌گن و استدلالل می‌کنند که مشکل و بحران ما با اروپا حل نمی‌شه،

ما باید با خود آمریکا وارد گفتگو و تعامل بشیم و سعی کنیم موانع و مشکلاتی رو که بر سر راه این تعامل هست، حل کنیم و از پیش پا برداریم و گرنه کارمون زاره. توجهتون رو به گزیده‌یی از این سنخ اظهارات و مطالب جلب می‌کنم:




اروپا اگر چه به دنبال حفظ و تدوام برجام است اما به نظر نمی رسد که توان برآورده کردن انتظارات ایران را داشته باشد.

چرا که بر اساس طرح مارشال، آمریکا 28 درصد صنایع سنگین اروپا را در این سال ها در اختیار گرفته است اتحادیه اروپا سه پیش شرط تعدیل در سیاست خارجی و دیپلماسی منطقه ای، کاهش توان موشکی و پیگیری مسائل حقوق بشری را برای هر گونه مذاکره با تهران در آینده در دستور کار قرار خواهد داد.

سفر دکتر روحانی به کشورهایی نظیر سوئیس و اتریش هیچ اثر و کمکی به اقتصاد کشور نمی کند.


اکنون سیاست نرمش قهرمانانه هم جوابگوی وضعیت کنونی ایران نیست، لذا باید با یک منطق درست دیپلماتیک به سمت نوعی مداراگری و مدیریت شرایط پیش رویم.

بنابراین از هم اکنون باید اتحادیه اروپا را برای ادامه مذاکرات حفظ کنیم

ایران باید برای حل یک باره مشکلات خود مساله اسرائیل را حل کند زمانی که نتوان این مشکل را حل کرد امکان رسیدن به یک راه حل در خصوص برون رفت از این شرایط وجود ندارد.

ایران باید یک تصمیم اساسی بگیرد؛ یا یک صلح و مذاکره جدی و یا سوق دادن کشور به سمت جنگ

بسته پیشنهادی اروپا که به ایران ارائه شده در برگیرنده هیچ توفیقی برای حفظ برجام در آینده نخواهد بود چرا که اروپا پروسه مذاکره برای مذاکره را در پیش گرفته است

گزینه‌های ایران در برابر فشارهای امریکا زیاد نیست


در چنین شرایطی باز حفظ منطق سیاسی و متعهد بودن به برجام مصونیت بیشتری را برای ایران ایجاد خواهد کرد تا خروج از توافق هسته ای گزینه های ایران هم در مقابل شرایط کنونی و فشارهای آمریکا چندان زیاد نیست،

یا باید به دوران تحریم ها باز گردیم یا این که با مذاکره شرایط را به سمت نوعی تعامل و کاهش سطح تنش پیش ببریم،

چرا که ادامه این شرایط در داخل کشور سبب خواهد شد تا منابع ناامنی اقتصادی به حوزه های دیگر هم سرایت کند و کشور دچار سرریز بحران شود.

متاسفانه شرایط به گونه ای است که تصمیم سازان صداهایی مانند ما را نمی شنوند و در نهایت هم کار خود را پیش می برند.وضعیت ملتهب کشور با این تصمیمات به اینجا رسیده است.

خروج عجولانه از برجام شرایط را برای تهران سخت تر می کند


به نظر می رسد اروپا نتواند در مقابل تحریم های ثانویه آمریکا در آبان ماه از خود عکس العملی نشان دهد.

اما نباید در داخل هم عجولانه تصمیم گرفت و با واکنشهای بی منطق میز مذاکره را بر هم زد.

هفته ها و ماه های پیش رو فرصت های مهم و در عین حال حساسی است که اقدام و واکنش هر یک از طرفین می تواند سرنوشت کل جهان را دچار التهاب کند.خروج زود هنگام از برجام می تواند شرایط کنونی را برای ما سخت تر هم بکند.

ما باید با منطق به دنبال حفظ برجام باشیم. نباید در خروج از برجام عجله کنیم. بلکه با مذاکره باید به دنبال هماهنگی با اروپا، گسترش گفت وگوها با روسیه و چین و نیز تشدید همکاری ها با کشوری مانند هند باشیم.

برجام؛ این رشته سرِ دراز دارد


پایان برجام به معنای بازگشت کلیه تحریم‌های اتحادیه اروپا و شورای امنیت و قرار گرفتن مجدد ذیل فصل هفت منشور ملل متحد است؛

در نتیجه مواجهه‌ای کج‌دار و مریز با توافق هسته‌ای که دیگر ایالات متحده جزئی از آن نیست معقول‌تر از کنار گذاشتن کامل آن است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولتمردان توان ایجاد اجماع داخلی برای ادامه مذاکرات با طرف‌های خارجی به منظور دست یافتن به منافعی نسبی از برجامِ منهای آمریکا را دارند یا باید خود را برای شرایط بحرانی و شاید سخت‌تر از اوایل دهه نود خورشیدی آماده کنیم؟



مهدی محمدی از مهره‌های دلواپسان ـ 16تیر: دلسوزانه هشدار می‌دهم اتفاق ناگواری در حال رخ دادن است. اروپا بدون این که هیچ امتیاز خاصی به ایران داده باشد ایران را در برجام و در معرض تحریمهای آمریکا نگه داشته، به امید توافقی که اصلا معلوم نیست حاصل شود و اگر شد، اصلا معلوم نیست بتواند تحریمهای امریکا را خنثی کند.
لطفا به اشتراک بگذارید: