شرق راه نجات یا از چاله به چاه؟ - ۲۵تیر۱۳۹۷

شرق راه نجات یا از چاله به چاه؟ - ۲۵تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های رژیم


 

 

سفر بی‌نتیجة ولایتی به مسکو، بحث و جدلی را در رژیم دامن زده که راه نجات از کدام طرف است؟ غرب یا شرق؟ و رژیم برای مقابله با تحریمها و نجات از سرنوشت شومی که در انتظارش است به کجا باید بیاویزد. طرفداران آویختن به روسیه و چین، به بی‌نتیجه بودن برجام اروپایی و پوچ در آمدن بستة‌ اروپا تکیه می‌کنند و طرفداران غرب، به سوابق مسکو در نارو زدن و خنج از پشت زدنهای آن اشاره می‌کنند که تازه اگر هم به وعده‌هایش وفا کند، توان چندانی ندارد و آب چندانی از آن گرم نمی‌شود. توجهتون رو به گزیده‌یی از بحث و جدل دو باند جلب می‌کنم:

 

سعدالله زارعی از باند خامنه ای ۲۴ تیر


سفر دکتر ولایتی به مسکو به موازات به بن‌بست رسیدن روابط تجاری ایران با کشورهای هم‌پیمان آمریکا و نیز در حالی که ایران به طور آشکار از بسته پیشنهادی اروپا، سرخورده شده بود، بیان‌کننده «راه تازه»‌ای پیش روی جمهوری اسلامی بود.

سفر دکتر ولایتی به روسیه که البته اولین گام‌ ما در راهبردی کردن رابطه ایران و همسایه بزرگ شمالی‌مان نمی‌باشد، می‌تواند یک حلقه مهم شکل‌دهنده به قدرت ما در عرصه بین‌الملل باشد. برای رسیدن به این نقطه راه همواری پیش رو نداریم اما اگر عزم ملی ما برای اولویت‌بخشی به «نگاه به شرق» جزم گردد، این مسیر در دوره‌ای نسبتاً کوتاه طی شدنی است.

روزنامه حکومتی همدلی ۲۴ تیر


ولایتی برگشت؛ کارشناسان سفر او به روسیه را تورنمنت نهایی برای دستیابی به توافقی سرنوشت‌ساز ارزیابی می‌کنند

موضوعات بحث برانگیز دیگری نیز در رابطه با وضعیت ایران وجود دارد که انتظار می‌رفت پس از بازگشت ولایتی اعلام شود که درباره آن با روسیه صحبت شده. چرا که این دیدار دقیقا قبل از دیدار پوتین و ترامپ اتفاق افتاده و با توجه به اتفاقات بین المللی در ماه های اخیر که نفس مسئولان کشور را بند آورده و باعث یک تورنمنت سفرهای دیپلماتیک به سرتاسر جهان شده اکنون انتظار می رفت که این دیدار نتایج پرباری را به همراه داشته باشد.

چاره‌اندیشی و نتیجه گیری رویدادهای دیپلماتیک آینده از جمله نشست ترامپ و پوتین،‌ نشست آستانه و رویدادهای گذشته از جمله دیدار نتانیاهو و پوتین و همچنین مذاکرات وین که با نتایج نامعلومی روبرو بوده موضوع دیپلماسی امروزه را نه تنها شفاف لکن مرموز و پیچیده کرده است.

در هر حال انتظار می رفت که در سخنان ولایتی به این موضوعات و راهکارهای پیش رو اشاره شود.

با این اوصاف باید منتظر ماند تا اخبار سفر بسیار مهم و سرنوشت ساز ولایتی هرچه زودتر رسانه‌ای شود تا مردم از چند و چون مذاکرات باخبر و از واکنش مسئولان عالی نظام باخبر شوند.

افشار سلیمانی دیپلمات سابق رژیم ۲۴ تیر


روسیه توان این را ندارد که پاسخگوی مسائل و مشکلات ایران باشد، یعنی نه می‌تواند موجب حفظ برجام شود و نه در ایران سرمایه‌گذاری قابل توجهی داشته باشد. ما در گذشته قراردادهای زیادی با روسیه داشتیم. یکی از مسئولان اعلام کند میزان این سرمایه‌گذاری در شرایط مطلوب چقدر بوده است. در دوره تحریم‌ها نیز روسیه همراه اجماع بین‌المللی علیه ایران بود و از فضای تحریم علیه ایران برای خود فرصتی مهیا کرده بود.

روسیه در شرایط خوب هم توان پنجاه میلیارد سرمایه‌گذاری در ایران را ندارد

. درزمینه تجاری هم در اوج این روابط که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شکل گرفت، حجم این مراودات حتی به دو میلیارد دلار نیز نمی‌رسد.

باید حد روسیه را بدانیم و به همان میزان هم برنامه‌ریزی کنیم. اتکا به روسیه برای کم کردن فشارهای آمریکا عقلانی نیست؛ چراکه روسیه خودش تحت فشار و تحریم است. البته سفر آقای ولایتی در آستانه دیدار پوتین و ترامپ می‌تواند آزمایشی بر میزان تعهدات روسیه در قبال ایران باشد و وجه‌المصالحه میان دو قدرت قرار نگیرد

سایت حکومتی بهار ۲۴ تیر


اشتباه استراتژیک

ما شاهد یک اشتباه استراتژیک هستیم. اشتباهی در ادامه اشتباه‌های گذشته. به همان میزان که غرب‌ستیزی در چهار دهه اخیر و مقاطع مختلفی سبب ضربه وارد آمدن به منافع ملی شده است این شکل «غش کردن» به سمت شرق هم می‌تواند سبب خسارت وارد آمدن به منافع ملی ایران شود. نقش دستگاه سیاست خارجی دولت در این میان چیست؟ آیا رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه هم معتقدند راه عبور از وضعیت بحرانی پیش رو، حرکت پر شتاب به سمت شرق و دوری از غرب است؟! سکوت مسئولان دولتی در چنین موضوعی به چه معنا است؟ ! آیا قرار است هنگامی که خسارت‌های چنین رویه‌ای عیان شد سخن بگویند؟ اگر مسئولان دولتی تصور می‌کنند سکوت در چنین شرایطی باعث آن می‌شود که مسئولیت چنین اقداماتی در کارنامه آنها ثبت نشود خیال باطلی است

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: