اعتراف به وخامت اوضاع معیشتی صیادان ومحرومیت ازحداقل خدمات اجتماعی

اعتراف به وخامت اوضاع معیشتی صیادان ومحرومیت ازحداقل خدمات اجتماعی

رسانه های حکومتی در اعتراف به وخامت وضعیت معیشتی صیادان و محرومیت آنها از حداقل خدمات اجتماعی نوشتند:

‌از میان ۱۵۰ تعاونی صیادی موجود در شمال کشور، تقریبا فعالیت ۹۰ درصد آنها توجیه اقتصادی ندارد. بسیاری از صیادان در سنین بالایی هستند اما از مزایای بازنشستگی و خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند نیستند.

گزارشی در باره وضعیت صیادان:

نزدیک به ۱۰ هزار صیاد در شمال کشور فعالیت می‌کنند. اما با سابقه سالها کار و تلاش وضعیت اسف‌باری دارند شغل صیادی یکی از خطرناکترین مشاغل به شمار می آید اما رژیم آخوندی حمایتی از صیادان نمی کند و آنها داشتن بیمه مناسب محروم هستند. بسیاری از تعاونی های صیادان در سالهای اخیر تعطیل شده اند.

تور صیادان سال به سال بی رونق تر می شود . امسال بدتر از پارسال،عبارتی است که وِرد زبان بسیاری از صیادان شمال کشور است. دوره صید در دریای خزر نیمه مهرماه هر سال تا نیمه فروردین سال آینده است.

سال گذشته ،وضعیت صید به شدت بی رونق بود به همین دلیل شیلات تا پایان فروردین ماه،مهلت صید ماهی را تمدید کرد

از عمده دلایل کاهش صید ، آلوده شدن رودخانه های شمال کشور و پرورش نیافتن ماهی هاست.

استان مازندران بیش از 120رودخانه بزرگ و کوچک دارد که 20 رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود اما در چند سال اخیر به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه ها و برداشت های غیر مجاز و بیش از اندازه شن و ماسه از بستر آنها ، مسیر رودخانه ها برای مهاجرات ماهیان استخوانی از جمله کفال و ماهی سفید از بین رفته است به طوریکه بر اساس آمار شیلات ، اکنون کمتر از 10 درصد تکثیر آبزیان دریای خزر به صورت طبیعی صورت می گیرد.

به تاراج دادن سرمایه های مردم ایران توسط رژیم آخوندی و مشخص نبودن نظام حقوقی دریای خزر با کشورهای همسایه از عوامل محدودیت صیادان ایرانی و صید آنهاست. رسانه های رژیم هم می نویسند: مسائل حقوقی دریای خزر با کشورهای همسایه همچنان لاینحل باقی مانده است.

سال گذشته در یک تعاونی صیادان که 90 عضو دارد ظرف شش ماه کار سخت و طاقت فرسا به هر یک از صیادان برای شش ماه کار فقط 4 میلیون تومان رسید یعنی از پایه حقوق یک کارگر هم بسیار کمتر.

با اینکه صیادان سالهای گذشته ماهیانه حدود ۲۶۰ هزار تومان بابت حق بیمه پرداخت کرده اند اما چون آنها تنها شش ماه سال کار می کنند حتی صیادانی که 65 تا 70 سال سن دارند همچنان باید به این کار سخت ادامه دهند و باز نشسته نمی شوند و دولت ضد مردمی نیز کاری برای آنها نمی کند.

وضعیت صیادی در استان گیلان به مراتب وخیم تر از استان های مازندران و گلستان است.
لطفا به اشتراک بگذارید: