زنان خط شکن-قهرمانان ملی پوش ایران

زنان خط شکن - قهرمانان ملی پوش ایران


 زنان پیشتاز در جنبش برابری را در همه جای جامعه و تاریخ ایران می توان یافت.

از این قهرمانان، بسیاری داستانها گفته شده اما از قهرمانانی که پیش از پیوستنشان به صفوف مبارزه رهاییبخش هم، آوازه قهرمانی‌هایشان در هر کوی و برزن طنین انداز بود، کمتر شنیده شده.

دخترانی با مدال‌هایی طلایی و شهرتی ملی که چون هنگامه نبرد برای آزادی و برابری فرارسید، لحظه‌ای از پیوستن به صفوف مبارزه و فدا کردن تمام هستی خویش برای آزادی مردم و آبادی میهنشان، درنگ نکردند.

پیشاپیش تمامی این نامداران، ستاره پرفروغ رزمنده، قهرمان مجاهد خلق، فروزان عبدی می درخشد. ستاره تیم ملی والیبال زنان ایران.

قهرمانی نامدار که چهرة برتر و درخشان قهرمانی را در صحنة مبارزه بویژه در زندان و سیاه‌چالهای خمینی از خود بارز کرد.

قهرمانانی همچون نازنین عظیم زاده، شهلا شهدوست و بسیاری دیگر.

نازنین عظیم‌زاده قهرمان ژیمناستیک و عضو تیم ملی زنان ایران در میانه دهه 50 و عضو تیم ایران در المپیک آسیایی 1974 تهران، یکی از این قهرمانان است که در اوج جوانی و شادابی و نهایت شهرت اجتماعی به مجاهدین خلق پیوست. در صفوف آنان برای آزادی مردم و برابری زنان به صحنه پیکار اجتماعی وارد شد و در سال 1360 در حالیکه 19 سال بیشتر نداشت بخاطر ایستادگی بر آرمانش، تیرباران شد. نازنین جوانترین عضو تیم ملی ژیمناستیک زنان ایران بود.

***


شهلا شهدوست متولد شیراز و کارمند آموزش و پرورش که در هنگامه انقلاب 57عضو تیم ملی تنیس روی میز زنان ایران بود، از دیگر زنان پیشتازی است که در رشته حقوق دانشگاه تهران تحصیل می کرد. شهلا نیز از جمله زنانی بود که اضافه بر قهرمانی در صحنه‌های ورزشی، قهرمانی خود در عرصه مبارزات اجتماعی را نیز به کلکسیون افتخارات خود افزود.

شهلا از هواداران صدیق مجاهدین و از جمله دانشجویان مبارزی بود که سابقه قهرمانی در تیم‌های پینگ پونگ اصفهان و باشگاه ایرانای تهران را هم در کارنامه خود داشت اما آخرین برگ دفتر زندگی‌اش را با مبارزه در راه آزادی مردمش نوشت.

شهلا نیز در سال 1360 در راه دفاع از آرمان آزادی و برابری، بدست رژیم خمینی اعدام شد.

اینک ستاره‌های درخشان این قهرمانان، نورافشان راه هزاران هزار مرد و زنی است که راه آنان را در می نوردند.

راه زنان پیشتاز و خط شکن تاریخ معاصر ایران در برابر مهیب‌ترین نیروی ارتجاعی تاریخ. ارتجاعی که اینک در برابر مبارزات مردم ایران بویژه زنان، نفس‌هایش به شماره افتاده.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: