وحشت رژیم از دیدار ترامپ – پوتین و نتایج آن – ۲۶تیر۱۳۹۷

وحشت رژیم از دیدار ترامپ – پوتین و نتایج آن – ۲۶تیر۱۳۹۷


گزیده ای از انعکاسات و اظهارات مهره های نظام در این باره


 

 

دیروز دیدار رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شد و طبعاً در صدر اخبار جهان قرار گرفت. در این دیدار مسألة‌ ایران و به طور مشخص خروج نیروهای رژیم از سوریه و سایر کشورهای منطقه یکی از محورهای مذاکرات دو رئیس جمهور بود. هنوز البته از جزییات مذاکرات هلسیکی اطلاعاتی منتشر نشده است، اما یک روز پیش از آن جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا طی مصاحبه‌یی تأکید کرد که «موضوع سوریه مورد بحث در مذاکرات میان ترامپ و پوتین خواهد بود. و ما تا زمانی که تهدید نظام ایران در سراسر خاورمیانه ادامه داشته باشد در آنجا خواهیم ماند».

ترامپ هم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با پوتین و هم در مصاحبه‌ها و اظهارات بعدی خود تأکید کردکه تمرکزش بر روی رژیم ایران را تا وقتی که از برنامة اتمی و از دخالتهایش در منطقه دست برندارد، حفظ خواهد کرد.

به هر حال، دیدار هلسینکی و مواضع آمریکا و روسیه در قبال رژیم پس از این دیدار وحشت رژیم از تحولات آتی را مضاعف کرده است. باند خامنه‌ای در این رابطه ترجیح داده‌اند عمدتاً سکوت کنند. اما مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی تفسیرها و اظهارنظرهایی داشته‌اند که گزیده‌یی از آنها همراه با اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا از نظرتان می‌گذرد:

فاکس نیوز ـ 26تیر


ترامپ رئیس جمهور آمریکا: «در رابطه با ایران [پوتین] احتمالا علاقمند است که توافق اتمی سر جایش باقی بماند چرا که برای روسیه خوب است، با آنها معاملات تجاری دارند برای خیلی از کشورها خوب است معاملات تجاری با ایران انجام میدهند، ولی این [توافق] برای [آمریکا] خوب نیست و در نهایت برای جهان نیز خوب نیست. اگر شما نگاه کنید که چه اتفاقی می افتد (رژیم) ایران در حال فروپاشی است، آنها در تمامی شهرهایشان تظاهرات دارند. تورم بسرعت در حال سقف شکستن است، ما نمیخواهیم به کسی جز رژیم آسیب برسانیم ولی میخواهیم به مردم [ایران] بگوئیم که ما صددر صد پشت آنها هستیم که در سراسر کشور تظاهرات دارند».

 

فریدون مجلسی عضو پیشین مجلس ارتجاع ـ 26تیر


در این مذاکرات قطعا موضوع اوکراین و پیوستن کریمه به روسیه نیز مطرح می‌شود. روسیه مایل است پیوستن آن سرزمین روسی را به خاک خود قطعیت ببخشد و از قید تحریم‌های غربی نیز آزاد شود و همچنین خواهان ادامه بهره‌مندی از پایگاه دریایی‌اش در لاذقیه سوریه در دریای مدیترانه است. غرب هم به‌ احتمال ‌زیاد برای قبول تمنّیات روسیه و رسمیت‌دادن به آن بهایی می‌خواهد. به نظر می‌رسد این بها رفع تهدید موجودیت اسرائیل و رنگ غیرنظامی یا غیر تهدیدآمیز دادن به حضور ایران در سوریه خواهد بود. اینکه آنها چه تصمیمی را با توجه به چه امکاناتی بگیرند، یک مسئله و اینکه جمهوری اسلامی تا چه‌ اندازه و به چه بهایی پذیرای امیال آنان باشد، مسئله دیگری است.

نباید فراموش کرد که در شرایطی حاد به‌ سر می‌بریم. سران نظامی غرب در دیدار ناتو درباره مسئله موشکی ایران اتفاق‌نظر داشتند، روس‌ها نیز متحد اسرائیل و خواهان رفع مسئله هستند».

 

جاوید قربان‌اوغلی- دیپلمات رژیم ـ 26تیر


بازی پوتین با کارت ایران

«براساس گمانه‌زنی‌های محافل سیاسی «بحران سوریه» در مرکز ثقل مذاکرات ترامپ و پوتین قرار دارد. رئیس‌جمهور آمریکا... در حاشیه نشست ناتو اعلام کرد که انتظار زیادی از این ملاقات نداشته و می‌خواهد با پرزیدنت پوتین درباره سوریه گفت‌وگو کند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز به‌تازگی گفته است که مسئله استراتژیک آمریکا در سوریه حضور نظامی (رژیم) ایران در این کشور است و بودن و نبودن اسد در قدرت موضوع اصلی واشنگتن نیست. در کنار این موضوع و احتمالا آینده خاورمیانه در پرتو تحولات پسابهار عربی، خروج آمریکا از برجام، اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی علیه کشورمان و به‌ویژه محرومیت کامل ایران از صادرات نفت با وجود مخالفت صریح روسیه با رویکرد ترامپ علیه ایران در زمره موضوعاتی است که در مذاکرات سران روسیه و آمریکا قرار داشته و درباره آن به رایزنی پرداخته‌اند...

به نظر می‌رسد برخلاف ایران، روسیه خط قرمز مشخصی در سوریه ندارد و پوتین از همه اهرم‌ها و بازیگران مطرح به نحو کاملا هوشمندانه‌ای در راستای اهداف روسیه بهره می‌برد.

طرفه آنکه خبر سرمایه‌گذاری 50‌ میلیارد‌دلاری روسیه در صنایع نفت و گاز ایران که پس از ملاقات ولایتی با پوتین از سوی مقام ایرانی مطرح شده بود، بلافاصله با واکنش مقام‌های روسیه روبه‌رو شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران دراین‌باره گفت: «نمی‌توان چنین چیزی را تأیید کرد». این خبر تا این حد نمانده و در ادامه به گفته وزیر انرژی آن کشور به برنامه «نفت در مقابل کالا» تنزل یافت. برخلاف خوش‌بینی‌های برخی از مقامات مسئول سابق و لاحق، روس‌ها از سابقه چندان روشنی در رویکردشان درباره ایران برخوردار نیستند.

 

سرمقاله اعتماد: ملاقات در شرایط جدید ­ـ 26تیر


نشست هلسینکی همچنین از این جهت که ترامپ مصمم به ادامه سیاست‌های خود علیه ایران است و باید تاکنون از همراهی متحدان اروپایی در این رابطه ناامید شده باشد، مهم است. در چنین شرایطی، سیاست روسیه در قبال برنامه ترامپ برای اعمال «حداکثر فشار» بر ایران و نیز بحران سوریه، قطعا در دستور کار نشست هلسینکی بوده است. سوال مهم در این رابطه این است که روسیه تا چه حد می‌تواند در برابر فشارهای احتمالی مقاومت کند. شرایط اقتصادی و اجتماعی در روسیه و نیاز مبرم پوتین به پول یکی از فاکتورهایی است که در این رابطه باید مورد توجه باشد. رشد اقتصادی در روسیه نزدیک صفر است و رشد بسیار ضعیف اقتصادی طی چند سال گذشته تداوم داشته و ذخایر ارزی روسیه که از دوره بالا بودن قیمت نفت به‌جای مانده بود، در حال خاتمه است».

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: