افشای بزرگترین باج تاریخ توسط قطر به ایران

افشای بزرگترین باج تاریخ توسط قطر به ایران


شبکه جهانی بی بی سی براساس ایمیلهای هک شده اسنادی را فاش کرد که نشان می دهد قطر برای آزادی گروگانهایش در عراق که توسط شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران ربوده شده بودند یک میلیارد دلار باج پرداخت کرده است. این موضوع البته در ماه آوریل امسال توسط واشنگتن تایمز فاش شده بود. اما شبکه جهانی بی بی سی اسناد جدیدی را رو کرده است

 

جمیل ذیاب مدیر روزنامه عکاظ عربستان درباره ابعاد این افشاگری می گوید:


قطرتحت پوش مسٰئله انسانی و آزادی صیادانی که در سال ۲۰۱۶ در سواحل عراق به گروگان گرفته شده بودند بزرگترین باج تاریخ را داده است .

این در حالی است که این مبلغ نجومی تماما صرف تروریسم در منطقه گردید و بین گروههای تروریستی معروف مثل حزب اله عراق وحزب اله لبنان وداعش وطالبان وسایر گروهها شد.

 

قاسم سلیمانی مبالغ کلانی بابت گروگانگیری دریافت کرده است


قاسم سلیمانی فرمانده نیروی تروریستی قدس مشخصا در این داستان نقش فعالی داشته است.

شبکه جهانی بی بی سی در گزارش خود که از منابع دولتی بریتانیا به دست آورده است تاکید دارد که چند طرف و چند کشور به قطر کمک کردند تا گروگان‌هایش را آزاد کند.

نامه‌های درز یافته در این گزارش، بخش‌هایی از گفت‌وگوها میان سفرای قطر و وزیر امور خارجه این کشور را فاش کرد. از جمله نامه‌ای است که زاید بن سعد سفیر قطر در عراق و مذاکره کننده ارشد برای آزادی گروگان‌ها نوشته و در آن آمده است: «سوری‌ها، حزب‌الله لبنان و گردان‌های حزب‌الله عراق، همه پول می‌خواهند، این مساله برای آن‌ها فرصتی است».

این اسناد نشان می‌دهد که دو تن از نزدیکان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر، در میان گروگان‌ها بودند، از این رو از سفیر کشورش خواست ماجرا را با دقت پی‌گیری کرده و او را در جریان جزئیات تحولات قرار دهد.

 

میلیونها دلار باج به مقامهای رژیم ایران و عراق


روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز جزئیات ماجرا را آوریل سال 2018 منتشر کرده بود، اما در گزارش بی بی سی اسنادی درج شده که پشتیبانی مالی قطر را از کسانی ثابت می‌کند که در فهرست‌های تروریسم قرار دارند. این اسناد همچنین نشان می‌دهد دولت قطر به «گروه‌های شبه‌نظامی تروریست» پول پرداخت کرده در حالی که می‌گفت به دولت عراق پولی برای فدیه پرداخت کرده است.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که دیپلمات‌های قطری، سلسله پرداخت‌هایی 5 تا 50 میلیون دلاری به مسئولان ایرانی، عراقی و رهبران گروه‌های شبه‌نظامی امضا کرده‌اند. همچنین 25 میلیون دلار به یک مقام مسئول بلندپایه در گروه حزب‌الله لبنان اختصاص یافت.

اسناد نشان می‌دهد که این پرداخت‌های قطر از پیش از ماجرای گروگان‌ها جاری بود و با برخی از گروه‌ها هم دوحه روابط نزدیک داشت.

یک ایمیل صوتی از سفیر قطر وجود دارد که برای حزب‌الله لبنان ارسال شده و در آن آمده است: «باید به قطر اعتماد کنیم، شما می‌دانید قطر چه انجام داد و پدر امیر چه کاری کرد… کارهای زیادی کرد، 50 میلیون پرداخت کرد، زیر ساخت برای جنوب فراهم کرد، او اولین کسی بود که به این منطقه سفر کرد». حزب‌الله معتقد است که پشتیبانی قطر از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه از قبل در جریان بود.

بنا بر اسناد، آوریل سال 2016 نام جدیدی به فهرست‌های تلفن‌ها اضافه شد که «قاسم سلیمانی» است. سفیر قطری پیامی به وزیر امور خارجه کشورش ارسال کرد که در آن آمده است: «سلیمانی شامگاه گذشته با گروگان‌گیران دیدار کرد و بر آن‌ها فشار آورد تا یک میلیارد دلار را بپذیرند. آن‌ها به خاطر وضع مالی‌شان نپذیرفتند… سلیمانی باز خواهد گشت».
لطفا به اشتراک بگذارید: