تحولات ایران و جهان در20دقیقه-27تیر97

1ـ دونالد ترامپ: از زمانی که ما به بدترین توافق یعنی برجام پایان دادیم رژیم ایران بسیار تضعیف شده است.

2ـ وال استریت ژورنال: آلمان، انگلستان و فرانسه حفظ برجام را مشروط به پیوستن رژیم ایران به FATF کردند.

3ـ ناامیدی جواد ظریف: حرف و بیانیه بس است، از اروپا اقدامات عملی می‌خواهیم.

 


گزارش1 ـ آرژانتین شبکه جمع آوری کمک مالی برای حزب الله لبنان را متوقف کرد


آرژانتین شبکه جمع آوری کمک مالی برای حزب الله لبنان را متوقف کرد. حزب الله بزرگترین بزرگترین شبکه جرایم سازمان‌یافته در جهان است

آرژانتین سرمایه های یک شبکه جمع آوری کمک مالی برای گروه تروریستی حزب الله لبنان را مسدود کرده است

سایت فوروارد از بوئینس آیرس آرژانتین خبر داد:

آرژانتین در اولین اقدام شبکه کمک مالی حزب الله را هدف قرار داد. واحداطلاعات مالی آرژانتین احتمال اقدامات جنایی توسط اعضای این گروه لبنانی را که در آرژانتین زندگی می کنند مطرح کرد و اعلام نمود این شبکه درگیر پولشویی و سرمایه گذاری بر روی اعمال تروریستی است

واحد اطلاعات آرژانتین در مورد گروه برکات Barakat  تحقیق می کند. این گروه یک سازمان جنایتکار مرتبط با حزب الله است که در منطقه معروف به « مرز سه گانه » و متشکل از آرژانتین، برزیل و پاراگوئه است، عمل می کند. در نتیجه دولت آرژآنتین فرمانی دولتی برای مسدود کردن سرمایه ها و پول اعضای این گروه صادر کرده و مطابق قانون ملی جنایی مربوط به جلوگیری از حمایت مالی از تروریسم عمل کرده است

آمریکا، اعلام کرد شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان وابسته به رژیم ایران، سوای از فعالیت‌های نظامی آن، اکنون به یکی از بزرگترین شبکه‌های جرایم سازمان‌یافته در جهان تبدیل شده است. آمریکا گفته است حزب‌الله با کارتل‌های مواد مخدر در آمریکای جنوبی، از طریق قاچاق و 200میلیون دلار پولشویی در ماه، ارتباط دارد. آمریکا به‌دنبال مقابله با این رابطه غیرقانونی، میان حزب‌الله و جنایت‌های سازمان‌یافته جهانی است.

بنا‌ به این گزارش کنگره آمریکا در حال بررسی قانونی است که به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور اجازه خواهد داد، حزب‌الله لبنان را سازمانی خارجی قاچاق مواد مخدر یا سازمان جرایم خارج از مرزها، به‌شمار آورد.

پیشتر، یک گزارش آمریکایی، فاش کرد دولت باراک اوباما، برای رسیدن به توافق هسته‌یی با رژیم ایران، تحقیقات اداره مبارزه با مواد مخدر درباره شبکه جرایم سازمان‌یافته وابسته به حزب‌الله را متوقف کرده بود. این اقدام دولت اوباما، به حزب‌الله اجازه داد از طریق قاچاق مواد مخدر و پولشویی، به میلیاردها دلار دست یابد و در خرید سلاح استفاده کند.
گزارش تحقیقی منتشر شده توسط روزنامه "پولیتیکو" فاش کرد تحقیقات اداره مبارزه مواد مخدر آمریکا تحت عنوان پروژه «کاساندرا» از سال 2008، و با کمک 30دستگاه امنیتی داخلی و خارجی، آغاز شده بود تا در مورد شبکه جنایتکار قاچاق کوکائین و سلاح و پول‌شویی گروه حزب‌الله تحقیق کند.


 

گزارش 2ـ همکاری آمریکا و کشورهای خلیج فارس برای مقابله با رژیم ایران


آندرو پیک معاون وزارت خارجه آمریکا در امور خاورمیانه می گوید : رژیم ایران از طریق عوامل نیابتی اش در منطقه تنشها را دامن می زند

آندرو پیک دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد کشورش با هم پیمانهای استراتژیکی خود در حال کار است تا نگذارد دخالت های رژیم ایران و سیاست های خصمانه این رژیم در منطقه که بدنبال نا امنی و بی ثباتی است ادامه یابد.

آندرو پیک در سفر کوتاهی که به بحرین داشت در گفتگویی ویژه با خبرگزاری بحرین ( بنا) گفت : ما گفتگو هایمان را حول استراتژی آمریکا نسبت به رژیم ایران و به منظور کاهش تاثیر نامطلوب این رژیم در منطقه ادامه می دهیم و برای جلوگیری از حمایت این رژیم از شبه نظامیان مسلح و تروریسم و تولید موشک کار می کنیم .

 او گفت : به محض تصمیم آمریکا مبنی بر لغو برجام کشور بحرین حمایت کامل خود از آمریکا را اعلام کرد و گفتگو ها برای پیش برد این استراتژی همچنان ادامه دارد.

آندرو پیک افزود: در دیدار با مقامهای بحرین در مورد تلاشهای رژیم ایران برای نا امن کردن منطقه و شعله ور کردن تنش توسط عوامل نیابتی اش گفتگو کرده است . رژیم ایران از طریق مزدورانی که در خارج بحرین آموزش دیده اند تلاش می کند تا میان مردم بحرین چند دستگی ایجاد کند .
او اضافه کرد، یکی از چالشهایی که در ارتباط با توافق اتمی با آن روبرو بودیم این بود که نمی توانستیم افراد کلیدی و شبکه های اصلی این رژیم را مورد تحریم قرار دهیم چرا که بعد از امضای توافق اتمی این امکان را نداشتیم که بخاطر فعالیتهای تروریستی آنها را بار دیگر هدف تحریم هایمان قرار دهیم .او بعنوان مثال به بانک مرکزی رژیم ایران اشاره کرد.

آندرو پیک گفت ما با هم پیمانانمان توافق کامل داریم و همگی دخالت های رژیم ایران برای بی ثباتی و ناامنی منطقه و صدور نظرگاههای بنیاد گرایانه این رژیم را محکوم می کنیم . او تاکید کرد که در کلیه دیدارهایی که از کشورهای منطقه داشته این موضع مشترک را احساس کرده است.

 

گزارش 3ـ عراق با تظاهرات مردم به لرزه درآمده است


خبرگزاری رویتر می گوید: ‌ عراق با تظاهرات مردم به لرزه درآمده است. مردم خشم خود را از وضعیت نابسامان کنونی ابراز می کنند:

پلیس عراق در حال سرکوب تظاهراتی است که شهرهای جنوبی عراق را در بر گرفته است.

یک تظاهر کننده فریاد میزند” آنها در حال شلیک گاز اشک آور و مهمات جنگی هستند“.

 عراق یک هفته است که با چنین صحنه هایی به لرزه در آمده است.

درخواستٍ تظاهرکنندگان، خدمات شهری بهتر و شغل است.

این تظاهرات، در شهرِ نفت خیز بصره ، به (این صحنه های خشونت بار ) کشیده شده است.

( این تظاهرات) در میان بلاتکلیفی سیاسی شروع شده ،که توجهات را به کارایی نخست وزیر حیدر العبادی جلب میکند.خشم بعد از انتخابات ،که در تشکیل حکومت شکست خورد، افزایش یافته است.سایه ای از تقلب و اتهامات این رای گیری را فرا گرفته بود.

بصره و بقیه قسمتهای جنوب کشور،که سرزمین اصلی شیعه در کشور است برای مدت هاست که نادیده گرفته شده اند.در هر حال این اولین باری است که ناآرامیها ، بیشتر گسترش یافته است و به نظر میرسد که تظاهر کنندگان به محلهایی مانند مراکز دولتی شهر ،حمله کرده اند.

در یک نمایش نادر از خشم، تظاهر کنندگان به فرودگاه بین المللی در شهر مقدس نجف هجوم بردند.

علیرغم اقدامات امنیتی شدید در جنوب کشور ،تظاهر کنندگان هیچ علائمی از تسلیم شدن نشان نمیدهند.

 

گزارش 4ـ خشم مردم عراق علیه دخالتهای رژیم ایران


تظاهرات عراق با وجود درگیریهای خونین در چندین استان جنوبی این کشور ادامه دارد. تظاهرکنندگان خشم خود را متوجه رژیم آخوندی و گروهها و شبه نظامیان تروریست وابسته به آن می کنند و عکسهای خمینی و خامنه ای را به آتش می کشند

در خیابان الزهرا در بصره تظاهرکنندگان عکس های خمینی را به آتش کشیدند و شعار هایی علیه رژیم ایران سر دادند . درگیری با نیروهای امنیتی که دهها تظاهر کننده را دستگیر کردند نیز جریان داشت . تظاهر کنندگان خواهان برکناری استاندار بصره شدند . مقامات دولتی اعلام کردند از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح عبور و مرور دربصره ممنوع است .

در کربلا میان معترضین و نیروهای امنیتی درگیری هایی رخ داد و در منطقه صدای شلیک شنیده شد

بیش از یک هفته از تظاهرات در عراق می گذرد و بر خلاف گسترش این تظاهرات بصره برجسته ترین مرکز این تظاهرات است . کمی دورتر از شهر بصره مردم در مقابل ورودی معبر شلمچه چادر نصب کردند و از مقامات دولتی خواهان پاسخگویی به خواسته هایشان شدند

اسکای نیوز افزود:‌

شراره های تظاهرات به بغداد هم رسیده است . تظاهرکنندگان همان شعارهای مردم بصره را سر دادند

شهر سماوه هم بنوبه خود صحنه درگیری با نیروهای امنیتی بود . دهها تن که قصد داشتند دادگاه را تصرف کنند با نیروهای امنیتی درگیر شدند و یکی از آنها کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند .

 تظاهر کنندگان مقر احزاب جریان الحکمه ، حزب الدعوه و فضیلت ودر استان مثنی دفتر شبه نظامیان بدر را به آتش کشیدند . این احزاب وابسته به رژیم ایران هستند

دولت عراق تلاش می کند با اعلام اینکه می خواهد اقداماتی را برای بهبودی وضعیت انجام دهد وضعیت را مهار کند ولی ظاهرا این کافی به نظر نمی رسد تا بتواند خشم مردم عراق را فرو بنشاند.

 


گزارش5 - تلفات پاسداران در سوریه


در جریان تهاجم اخیربه مواضع نیروهای اسد و پاسداران در سوریه تعدادی کشته و مجروح شدند. در میان کشته شدگان تعدادی پاسدار هم به چشم می خورد:

یک پایگاه سپاه پاسداران در سوریه هدف حمله موشکی قرار گرفت. به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه در لندن در این حمله ۹ تن از جمله سه تن از شبه نظامیان اسد کشته شدند. رامی عبدالرحمن سخنگوی دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است موشکهای اسرائیلی یک انبار لجستیکی سپاه پاسداران را هدف داده اند. به گفته این منبع سپاه پاسداران در این محل وسایل تدارکاتی و تجهیزات نظامی نگهداری میکرده است.

خبرگزاری دولتی رژیم اسد نیز در تاریخ ۲۴ تیر ۹۷، از بمباران یک پایگاه نظامی در حلب، واقع در شمال سوریه، خبر داد. منابع نظامی این رژیم اظهار داشت پایگاه ارتش در شمال فرودگاه نظامی "نیرب" NAYRAB در حلب به وسیله موشک هدف قرار گرفت.

رژیم ایران هزاران پاسدار و شبه نظامی ایرانی، افغان، عراقی، پاکستانی و لبنانی را جهت حمایت از رژیم بشار اسد به سوریه اعزام کرده است. بر اساس برآوردها هزینه این شبه نظامیان سالانه به حدود شش میلیارد دلار بالغ می شود.

پیشتر استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، گفته بود، رژیم ایران سالانه دست کم ۶میلیارد دلار برای سر پا نگه‌داشتن رژیم بشار اسد صرف می‌کند. البته برخی تحلیلگران هزینه دخالت رژیم ایران در سوریه را بین ۱۵ تا ۲۰میلیارد دلار در سال برآورد می‌کنند.

 

گزارش6 ـ بهای معامله روسیه و آمریکا خروج نیروهای رژیم ایران از سوریه است


پشت صحنه های دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین هنوز روشن نیست اما دکتر ولید فارس می گوید اگر معامله یی صورت گرفته باشد قیمت آن بیرون رفتن نیروهای رژیم ایران از سوریه است:

دکتر ولید فارس مشاور دونالد ترامپ در دوران رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری:

نخست وزیر اسرائیل به مسکو رفت تا از ر‌ئیس جمهور روسیه این اطمینان را بگیرد که مرز سرخ های اسرا‌ئیل به رسمیت شناخته شود که شامل عدم حضورِ تجهیزات ، موشکها و وسربازانٍ حزب الله و نیروهای رژیم ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل است.

بطور مشخص اسرائیل میداند که آمریکا مطمئن است که جنوب سوریه باید از وجودٍ ایرانیان تخلیه شود ...

ما در قدم اول باید بدانیم که مرز سرخها کجا هستند .

مرز سرخهای روسیه این است که نمیخواهد فروپاشی اسد را با نیروی نظامی ببینید ، و نمیخواهد که تخلیهٍ پایگاهش در شمال غربیِ سوریه را ببیند و این چیزی است که ما میفهمیم.

مرز سرخهای آمریکا این است و یا اینکه باید باشد ، که ما نمی خواهیم که نیروهای رژیم ایران و حزب الله بر سوریه تسلط داشته باشند و همزمان میخواهیم کار داعش را تمام کنیم.

بنابر این ،این یک مبنایی برای انجامِ یک معامله است .

معامله این است که روسیه تلاش کند نیروهای رژیم ایران و حزب الله را ( از سوریه) خارج کند و هم زمان آمریکا تلاش کند تا هیچ پشتیبانی به هیچ سازمان تروریستی نرسد و از پایان کار داعش مطمئن شود.

این یک مبناست که هر دو کشور به آن اشراف دارند.

...

روسیه از عملیات های تهاجمی رژیم ایران و حزب الله و اسد پشتیبانی نمیکند و همزمان آنها میخواهد بدانند که قیمت ( این معامله ) چیست.

قیمت این معامله، پایان حضور نیروهای رژیم ایران در سوریه است.

این قیمت واقعی برای روسیه است که میتواند با آن موافقت کند.

 

گزارش 7ـ سفر به مدار زمین با 250000 دلار


با 200تا300هزار دلار شما میتوانید یک بلیطٍ سفر، به خارج از جو ، بخرید. آیا صنعت توریسم فضایی می تواند به زودی راه بیفتد. چشم انداز این صنعت چیست؟

کمپانیِ بلو اوریجین ”Blue Origin“ ، میگوید برنامه کلی ، از یک راکت و یک سیستم کپسول تشکیل شده است که میتواند بطور تمام خودکار پرواز کند و 6 مسافر را ، در مدارِی بالاتر از 62 مایلی بالای زمین، قرار دهد.

این ارتفاع به اندازه کافی بالا است ،که مسافرین بتوانند بی وزنی را برای دقایقی تجربه کنند و بتوانند در هوا شناور و حرکت های چرخشی را انجام دهند و همچنین به انحنای زمین نگاه کنند.

دست اندرکاران این پروژه تلاش می کنند دریابند آیا ”توریسم فضایی “

میتواند در طولانی مدت یک پیشنهاد سودآور باشد و چقدر سریع ، میتوان به آن نقطه رسید.

کمپانیِ ویرجین گالاکتیک ” Virgin Galactic  که به ریچارد برندسون متعلق است، حدود 650 بلیط که هرکدام 250000 دلار قیمت دارد را برای سفر های طراحی شده خودش ، تابحال به فروش گذاشته است ، اگر چه حد زمانی آن هنوز مشخص نیست.

” ایلون ماسک“موسس و طراحِ اسپیس اکس ”SpaceX“ همچنین در رقابت برای قرادادهایِ پرتابِ سودمند، برای ”SpaceX“ است که مدعی است ، یک بخشی از اقتصاد فضایی جهانی به ارزش 345 میلیارد دلار میباشد.

کمپانیِ بلو اوریجین ”Blue Origin“ ، شروع به طراحی فروشِ بلیط ها برای سال آینده کرده است و هنوز هزینه های عملیاتی پرواز را افشا نکرده است ، اما یک تحلیلگرِ هوافضا ، تخمین میزند که هزینه آن برای هر پرواز قطعاً 10 میلیون دلار میباشد و تا زمانی که مشتریانی که برای این سفرها پرداخت میکنند، بیشتر بشوند، کمپانیِ بلو اوریجین”Blue Origin“ میتواند ، ضررهای نجومی ، برای هرسفر فضایی را متحمل شود.

 

گزارش8 ـ شکل گیری یک سوپر آتشفشان در زیرِ ایالت های شمال شرقی آمریکا


توده عظیمی از صخره های مذاب در حال خزیدن به سمت بالا، در زیرِ ایالتهای شمال شرقی آمریکا است. این توده به آرامی خودش را به زمین شناسان، نمایان میکند.

” این جریان بالا رونده از صخره های مذاب که ما کشف کرده ایم، شبیه یک بالن هوای داغ است و ما استنباط میکنیم که چیزی در حال بالا آمدن از قسمتهای عمیق ترِ کره زمین در زیرمنطقهٍ انگلستانٍ جدید است“.

 دانشمندان این تودهٍ جدید شکل گرفته را، در زمانی ردیابی کردند که علائم آن در میان مطالعات گستردهٍ زلزله نگاری ، نمایان شد.

 جوشیدن این توده در زیر ”ماساچوست Massachusetts، ”ورموند Vermont“ و

” نیو همشایرNew Hampshire  چیزی شگفت انگیز است.

این منطقه ، به لحاظ زمین شناسی با ثبات است وهیچ آتشفشانٍ فعالی در آن وجود ندارد.

 بنابر این ، ساخته شدنٍ این توده خمیری از مواد معدنی، باید بطور نسبی رویدادی باشد که اخیراً بوقوع پیوسته است.

اما در زمانبندیِ پروسه های زمین شناسی، این به معنی دهها میلیون سال است.

” پیدایش این توده“ احتمالاً میلیونها سال برای برآمدگی و رسیدن به جایی که میخواهد برود طول خواهد کشید .

مرحله بعدی ،تلاش برای فهمیدن این موضوع است که بطور دقیق چگونه این (پدیده) در حال اتفاق افتادن است .

 مطالعات جدید به تشخیص این توده مذاب که در زیر ورمونت”Vermont“ متمرکز شده ، کمک کرده است.

 

گزارش9-‌نفت در برابر غذا


پدرام سلطانی نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی:‌ بر اساس بسته‌های پیشنهادی اروپا به جمهوری اسلامی، خرید نفت ایران از سوی اروپا به ‌صورت تهاتر (معاوضه با کالا) انجام خواهد شد.یعنی به‌جای پرداخت مستقیم پول نفت، آن را در حسابی منظور کنند تا خرید ایران از اروپا از آن طریق انجام شود .

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: