تظاهرات در استانهای جنوبی عراق، ۸ کشته و ۶۰ زخمی، قیام علیه دخالتهای رژیم ایران

تظاهرات در استانهای جنوبی عراق، ۸ کشته و ۶۰ زخمی، قیام علیه دخالتهای رژیم ایران


 

دولت مرکزی عراق تلاش می کند که تظاهرات ادامه داری که از ۱۷ تیرماه ۹۷ در جنوب این کشور شروع شده و هنوز هم ادامه دار را مهار کند . در این تظاهرات تا کنون ۸ تن کشته و نزدیک ۶۰ به نفر مجروح شده اند . وزارت بهداشت عراق نیز گفت در این تظاهرات چندین کشته و زخمی بجا گذاشته شده است .در مقابل مقامات عراقی می گویند بر خلاف اینکه معترضین خواسته های برحقی دارند ولی این تظاهرات ساختگی است .

به گزارش العربیه در پی نزدیک به ده روز تظاهرات و اعتراض علیه کمبود خدمات دولتی و فساد ، اعتراض ساکنان بصره به حوزه نفتی الزبیر رسیده است . تظاهرکنندگان عراقی در بصره به دولت دو روز مهلت دادند تا به خواسته های مردم پاسخ دهد . این در حالی است که دولت عراق وعده داده است ۱۰ هزار فرصت شغلی را برای مردم ایجاد خواهد کرد . دولت عراق امیدوار است با ارائه این خدمات بتواند آرامش را در اطراف حوزه های نفتی این استان برقرار کند.

تلاش تظاهرکنندگان برای آزاد کردن دستگیرشدگان


منابع دولتی عراق فاش کردند تلاشهایی برای تهاجم به یکی از مراکز پلیس در منطقه الشعب وجود داشته است . مهاجمین قصد داشتند تا بعضی دستگیر شدگان تظاهرات اخیر را آزاد کنند .

در حالی که تظاهرات ضد حکومتی در استانهای جنوبی ادامه دارد پلیس استان دیالی نیز اشاره کرد طرفهای ناشناس دعوت کرده اند تا این تظاهرات به مناطق دیگر عراق نیز منتقل شود .

پلیس عراق اعلام کرد روز سه‌شنبه 26 تیر ۹۷ حدود 250 تن از معترضان در ورودی اصلی حوزه نفتی غول‌پیکر الزبیر در استان بصره تجمع کردند. این تجمع نیز بیانگر ادامه تظاهرات در جنوب عراق است .

تظاهرات اخیر که مناطق مختلف در جنوب عراق را فرا گرفته، علیه بدی خدمات دولتی ، وخامت در وضعیت زندگی و فساد دولتی صورت می‌گیرد.

به گزارش رویترز، مسئولان در حوزه نفتی الزبیر که توسط شرکت ایتالیایی «انی» اداره می شود تاکید کردند این تظاهرات هنوز بر روند تولید نفت تاثیری نگذاشته است.

در روزهای اخیر بارها دسته‌هایی از معترضان در مقابل حوزه‌های نفتی استان بصره تجمع کردند.

اکنون اعتراض‌ها در مناطق جنوب عراق، وارد هفته دوم خود شده است. یک مقام مسئول امنیتی عراقی گفت دو معترض عراقی در جریان درگیری با نیروهای امنیتی در شهر سماوه کشته شده اند.

 

تظاهرکنندگان برخی معابر مرزی ایران را بستند


معترضان خواهان فرصت های شغلی و بهبود خدمات دولتی هستند. آنها تعدادی از معابر مرزی با ایران را بستند و مانع عبور کالا شدند . تظاهرکنندگان طی روزهای اخیر به مقرهای احزاب وابسته به رژیم ایران حمله کردند. آنها همچنین بنرهای خمینی و خامنه ای را آتش زدند

در پی این اعتراض‌ها، اینترنت نیز در عراق مختل شده است. نجف، کربلا، ذی‌قار، المثنی، الناصریه و العماره، از دیگر مناطقی است که شاهد تظاهرات مردم بوده است . بغداد نیز با تظاهرات جنوب اعلام همبستگی کرد ه است .

با ادامه تظاهرات در استانهای جنوبی ، دولت عراق اعلام کرد برای فرو نشاندن خشم مخالفان طرح‌هایی را دارد . او گفته است 3.5 تریلیون دینار عراقی (حدود 3 میلیارد دلار) را برای ساخت و ساز و توسعه زیربنایی در بصره اختصاص خواهد داد.

اطلاعات حاکی از آن است که مقامات دولتی قصد دارند آن دسته از مسؤلین دولتی که نامشان در شعارهای تظاهرکنندگان آمده است را برکنار کنند و آنها را محاکمه نمایند.

 

منابع مطبوعاتی نیز گفتند اصلاحاتی که دولت وعده داده شامل بودجه برای استانهای جنوبی و میانی و الزام شرکت های نفت و گاز خارجی به استخدام کارگران عراقی است .

 

در همین حال قرار است بعد از آنکه گفتگو با رژیم ایران بر سر تامین برق عراق با شکست روبرو شد ، یک هیئت از طرف دولت به عربستان سعودی سفر کند تا در زمینه های برق و خدمات از این کشور کمک بگیرد.
لطفا به اشتراک بگذارید: