فساد، غارت و چپاول در نظام آخوندی – ۲۷تیر۱۳۹۷

فساد، غارت و چپاول در نظام آخوندی – ۲۷تیر۱۳۹۷


گفتگو با اسدالله مثنی


تشدید و گسترش فساد ار علائم دوران پایانی


 

 

حرفهای یک کارشناس رژیم و قسمتی از حرفهای آخوند اژه‌ای سخنگوی قوة قضاییه رژیم رو شنیدیم. گفتگوی امروز ما با اسدالله مثنی هم به همین مسألة فساد در رژیم اختصاص دارد.

س:‌ با توجه به موقعیت به شدت وخیم اقتصادی و بحرانی که دریبانگیر رژیم هست، به نظر می‌رسه که رژیم از ترس انفجار اجتماعی هم که شده، بایستی تمام قوای خودش رو بسیج بکنه که فساد رو مهار بکنه؛ به چپاول و غارت ترمز بزنه، اما آنچه که ما در صحنه می‌بینیم اینه که انگار فساد خیلی بیشتر شده و شدت و گسترش پیدا کرده؛‌ چرا؟ این که با هیچ منطقی نمی‌خونه؟

 

ج: چرا از قضا، به نظر من این ناشی ا ز منطق موقعیت انقلابی سرنگونی جامعه ماست و رژیمی که غارتگری جزو ماهیتشه و وقتی بوی سرنگونی به مشامش می‌رسه غارت و چپاول مردم رو هم از طرق رسمی و هم از طرق غیر رسمی تشدید میکند. برای این که حرفم در مورد طرق رسمی و غیررسمی غارت مفهوم بشه اجازه بدین این مقوله رو کمی باز کنم و به مواردش اشاره کنم:

اگر چه این تقسیم بندی برای سهولت مطالعه است و خیلی نمی‌شه این دو شیوه رو از هم جدا کرد؛ ولی طرق رسمی و باصطلاح قانونی مثل افزایش انواع مالیاتها و عوارضها و وضع مالیاتها و عوارض جدید؛ گران کردن سرسام‌آور قیمت کالاها و خدماتی که منحصراً دست خود دولته،‌ مثل سوخت، آب و برق و...

طرق غیررسمی مثل همین بحران ارز و سکه که در همین صحبتی که از کارشناس رژیم پخش شد و شنیدیم، مثل واردات بی‌رویه کالا که توأم با رانت هست و بیشتر از آن قاچاق کالا؛ خصولتی کردن منابع مختلف ثروت و بالا کشیدن آنها؛‌ قبضه کردن همة‌ منابع تولید ثروت از صنایع و معادن و... توسط سپاه پاسداران و بیت خامنه‌ای. قاچاق مواد مخدر که سرنخ آن در دست خود رژیم و سپاه است. آنچه که این انواع فساد را فاجعه‌بار می‌کند، فراگیری و سیستماتیک بودن آن است.

س:‌ منظور شما از فراگیری و سیستماتیک بودن چیه؟

ج: منظور از فراگیری و سیستماتیک اینه که شیوه‌های غارتگرانة رژیم معمولا تمام جمعیت کشور یا بخش عظیمی رو در برمی‌گیره. مثل افزایش سرسام آور نقدینگی یعنی چاپ پول به طور افسار گسیخته و بدون پشتوانه که در همین چند سال سر کار آمدن دولت روحانی حجم نقدینگی به بیش از ۳برابر شده یعنی قدرت خرید و سرمایة مردم به یک سوم کاهش پیدا کرده. مثل گران کردن سوخت و اب و برق، یا همین ترفند دو برابر کردن ارز طی دو ماه. که معنی آن این است که قدرت خرید پول در دست مردم طی این مدت نصف شد. یا مثلا دو نرخی شدن قیمت ارز که نرخ رسمی 4200 تومن بود و بانک مرکزی آن را در اختیار نهادهای قدرت یا عوامل خود می‌داد و آنها یا از طریق واردات کالا یا به طور مستقیم در بازار ارز به حدود دو برابر نرخ رسمی آن می‌فروختند و تفاضل آن را به جیب خودشان می‌ریختند.

س:‌ در مورد این که دولت خودش عامل بحران ارزه و گران شدن آن از 3500 تومن به 7هزار و 8هزار تومن در عرض فقط دو سه ماه، زیر سر دولته، خیلی حرفها گفته شده، ولی همیشه توسط دولت رد شده و روحانی این حرفها رو جنگ روانی دشمن توصیف می‌کرد.

ج: اجازه بدین من از همین کارشناس رژیم که شنیدیم قسمتی رو نقل کنم:

از ۲۶فروردین ماه تا ۱۶ اردیبهشت یعنی کمتر از یک ماه، در ۲۰روز حدود تقریبا ۵۷ تن سکه پیش فروش می‌شه یعنی بر اساس آمار خود بانک مرکزی ۷میلیون سکه پیش‌فروش می‌شه؛ هر سکه ۸گرم و ۳۳۳ هزارم بگیرید، تقریبا می‌شه ۷ تن سکه! دو و نیم تن‌اش را ما گرفتیم که اتفاقا اون هم حالا بحثهایی هست.

سؤال برای مردم اینه که این ۵۷ تن سکه‌ای که پیش خرید می‌شه پولش از کجا می‌آد؟ اون طوی که دوستان صحبت می‌کنند و فضای جامعه هست اینه که مردم بلند شدن پولهاشون رو از تو بانکها برداشتند، همه گفتن که بیایم بریم سکه بخریم! درسته؟ این تصور... دوستان دولت هم میان به مردم توصیه می‌کنند که نگران نباشید ما سکه داریم، هجوم نبرید! حالا سؤال اصلی اینجاست. آیا واقعا این قدر پول دست مردم هست که بخوان برن سکه بخرند؟

بعد می‌گه این پول دست بانکهاست دست نهادهاست. و اضافه می‌کند:‌ « مردم این وسط کاره‌‌یی نیستد. بازار مسکن پولی که در بازار مسکن داره می‌چرخه ۸۱هزار و ۷۶۰ میلیارد تومنه!‌۸۱هزار و ۷۶۰هزار میلیارد تومن! اصلا این پول با پول دست مردم چرخیده نمی‌شه!

و مجری نتیجه گیری می‌کند:‌ اصلا مردم از این پولها ندارند و مردم نمی‌تونند بازار سکه و ارز رو متشنج بکنند؛‌ کار، کار نهادهای قدرتمنده، مثل بانکها، مثل مؤسسات مالی اعتباری، مثل کارخانجات معظم و...

یا در مورد فساد سیستماتیک آل اسحاق وزیر بازرگانی سابق رژیم در روزنامة‌ آرمان میگوید:

موضوع فساد اساسا یک سیستم است. ما یک فساد، یک مفسد و یک رانت فساد داریم. ما یک رانت، یک رانتخوار و یک فضای رانتی داریم. مهم این است که اگر فضا فسادزا باشد، به فرض هم که با افراد برخورد شود، ماجرا هنوز ادامه دارد چون آن فضا هنوز فسادزاست. مثل اینکه در محیطی آنفلوآنزا رخنه کرده باشد و فضا آماده شده باشد؛ حالا اگر بیماران مبتلا را هم معالجه کنید، نفرات بعدی مبتلا می‌شوند...

مهم‌تر از رانت‌ها، رانت ساز است. چه کسی این رانت را ایجاد می‌کند و کدامین فضا، فضای رانتی است؟ تا زمانی که فضای رانتی را از بین نبرید و با رانت ساز برخورد نکنید، مساله حل نمی‌شود؛ یعنی یک وقت فساد ۱۰۰میلیونی برای کشور فساد بزرگی بود و به ۱۰۰‌میلیارد تومان رسید و این رقم به‌عنوان فساد بزرگ‌تر عنوان شد، ولی حالا که‌هزار‌میلیارد تومان شده و همینطور بالا می‌رود برای اینکه با رانت ساز برخورد نکنیم و آخرین حلقه را می‌گیریم، ولی فضای پشت صحنه، کار خودش را می‌کند... کسی که برای یک ساخت‌و‌سازی به شهرداری مراجعه می‌کند و باید از دم در تا آن بالا حق حساب پرداخت کند، اما ما یقه آخرین نفر را می‌گیریم... اگر بخواهیم آخرین حلقه از حلقه‌های فساد را بررسی کنیم عین همان آنفلوآنزایی می‌ماند که درمان نمی‌شود و همه‌گیر می‌شود. میکروب سر جای خودش هست که همان فضا، قانون و سیاست است که مهم‌تر است.

س:‌ ولی افشای این چیزها، آن هم در این موقعیت انفجاری جامعه که خیلی به ضرر رژیمه، چرا این کار رو می‌کنند؟

ج: بخشی از آن ناشی از جنگ باندی است، یعنی رقابت باندها در غارت و چپاول، لاجرم راه می‌برد به رو کردن دست همدیگر. تا آنجا که روزنامه جهان صنعت (۲۷تیر) می‌نویسد: « ...به نظر می‌رسد شرایط موجود بیش از آنکه نشان‌دهنده یک جنگ اقتصادی با دیگر کشورها باشد، موید یک جنگ کاملا داخلی است که هر ذی‌نفعی به دنبال به دست آوردن غنایم جنگی در آن است‌...».

اما بخش دیگر برای ریختن آب روی آتش خشم مردم، از طریق همدردی کردن با مردم و این که گویا فساد هست، ولی ما داریم با آن مبارزه می‌کنیم. مصداق بارز و اعلای آن حرفهای خود خامنه‌ای است که می‌گفت فساد یک اژدهای هفت سر است که یک سرش را که بزنی با شش سر دیگرش حمله می‌کند. می‌خواست با اپوزیسیون نمایی مسخره و رذیلانه هم خودش را تبرئه کند و هم آبی روی آتش خشم مردم بریزد که البته در این شرایط کار از این چیزها گذشته و این حرفها از قضا مردم را بیشتر برمی‌انگیزد.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: