مذاکره و سرگردانی استراتژیک – ۲۷تیر۱۳۹۷

مذاکره و سرگردانی استراتژیک – ۲۷تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهارات مهره ها و رسانه های نظام آخوندی


 

 

به اعتراف خود رژیم، از اول عمر این رژیم و مدت ۴۰سال است که مسألة مذاکره با آمریکا مسألة‌ لاینحل روی میز رژیم است و نتوانسته آن را حل کند. از یک طرف به شدت نیازمند رابطه با آمریکا و مذاکره با آمریکاست، از طرف دیگر زندانی و گروگان شعارهای دجالگرانة خودش و شعار مرگ با آمریکاست. برای حل این تناقض به کشورهای دیگر و دلالهای بین‌المللی و مذاکرات مخفیانه در این یا آن گوشة جهان رو می‌آورد. از یک سو واسطه‌ها و دلالها مثل همه جای دنیا مجانی دلالی نمی‌کنند و حق‌العملهای گزاف اقتصادی و سیاسی می‌گیرند. از طرف دیگر این مذاکرات محرمانه که به دلیل نیاز رژیم معمولاً با امتیاز‌دهی‌های خائنانه‌یی همراه است، دیر یا زود لو می‌رود و رژیم را در مخمصه می‌اندازد.

به هر حال اکنون مسألة مذاکره با آمریکا دوباره روی میز آمده و جنگ و جدل دو باند بر سر آن دوباره بالا گرفته است. گزیده‌یی از این مناقشه و دعوا که در رسانه‌های دو باند انعکاس یافته از نظرتان می‌گذرد:

سایت حکومتی دیپلماسی ایرانی ۲۶ تیر


مسیر دشوار صلح

آقایان در ایران دچار سرگردانی استراتژیک شده اند

چهل سال است مرگ بر امریکا، مرگی را برای امریکا به بار نیاورده در روابط میان تهران و واشنگتن شیفتگی و نفرت حاصل نگاه سیاه و سفید به صحنه سیاست است و برای رهایی از آن باید برای نگاه خاکستری عرصه ای باز کرد. برای خروج از این بن بست باید راهی یافت که بیش از مرگ، به زندگی بیاندیشد.نسل ما در جنگ تاریخی را زیست که پدران پسران را دفن کردند و و امروز نه از سر ذلت، بلکه از دریچه مصلحت در پی آنیم که در صلح، پسران، پدران را دفن کنند. انتخاب راه منتهی به جنگ سخت نیست اما ساختن مسیری که به صلح منتهی شود دشوار است. ما باید برای این راه دشوار راهگشایی کنیم هر چند که به بزدلی متهم شویم

اگر تصمیم به مذاکره باشد که به نظر می رسد که این راه نیز در دستور کار است نگذاریم راه صلح سخت شود. نباید گفتگوها را به خط پایان گذاشته و دوباره به دیپلماسی اضطرار تن داد. باید به جای واسطه ها که هر یک از میانجیگری برای خود سهمی می گیرند خود وارد عمل شده و بر اساس برد- برد مذاکره کرد. اما اگر نیاز مبرم به واسطه ای باشد باید توجه کرد که قامت این واسطه ها نباید از قامت ایران بلندتر باشد و منافع ما در سایه کلان آن قرار گیرد. بدانیم و از تاریخ درس بگیریم که واسطه ها در بسیاری از معامعه ها، دلالان منافع خویش اند

آخوند ناطق نوری از باند اصلاح طلب ۲۶ تیر


نسبت به درایت رهبرانقلاب برای عبور از بحران اعتماد کنیم.

پیشنهاد برخی فعالان سیاسی برای مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی ممکن است عملی و به مصلحت کشور نباشد ولی به هر حال اینکه کسانی از سر دلسوزی پیشنهادی را مطرح کنند حرام نیست و بدیهی است که تصمیم گیری و صلاحدید در چنین مواردی به عهده رهبری معظم انقلاب است که خوشبختانه اشراف کامل بر سیر تحولات دارند.فراموش نکنیم مقدمات و شرایطی که در سال‌های قبل بوجود آمد، از جمله وساطت کشور عمان و اجازه رهبر انقلاب به کارگزاران نظام برای مذاکره با آمریکا که سنگ بنای توافق تاریخی برجام شد، یکی از تدابیر دقیق نظام بود.

خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۵ تیر:


اوکراین برای تو، سوریه برای ما

بدون شک روسیه در دنیای دیپلماسی از این قدرت برخوردار نیست که به ایران دستور خروج از سوریه را بدهد و قطعاً تهران هم چنین حرف‌شنوی از مسکو ندارد؛ اما موضوع تحریم نفتی ایران ابزار لازم را برای روسیه فراهم کرده است. یک معادله ساده: «ایران به فروش نفت نیاز دارد؛ آمریکا نفت ایران را تحریم کرده است؛ فقط روسیه می‌تواند نفت ایران را در برابر کالا بخرد؛ ایران ناچار است که امتیاز بدهد.»در این میان اگر ایران همچنان سیاست خارجی خود را بر اساس ایدئولوژی و ضدیت با آمریکا، بریتانیا و نابودی اسرائیل دنبال کند، با توجه به اجماع صورت گرفته شرایط سختی را پیش رو خواهد داشت

هدایت الله خادمی عضو مجلس ارتجاع ۲۵ تیر


در شرایطی که به ما اجازه نمی‌دهند نفت بفروشیم و کالای مورد نیازمان را وارد کنیم، ممنون روسیه هم هستیم که به ما کالا می‌دهد تا از گرسنگی نمیریم. در حال حاضر وضعیت ما به گونه‌ای است که باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم، باید بین اینکه نفت به روسیه بدهیم و در قبال آن مواد روزانه‌مان را تامین کنیم و یا اینکه اصلا نتوانیم مواد اولیه مورد نیازمان را هم تامین کنیم، یکی را انتخاب کنیم.

سایت حکومتی بهار ۲۵ تیر


دیپلماسی نه جای ستیز است، نه جای دلدادگی. مذاکره نه سازش است و نه کنار گذاشتن آرمان‌ها و حقوق یک ملت. دیپلماسی یک فن و علم است و مذاکره تنها ابزار آن. ابزاری که امروز تنها راهی است که می‌توان با استفاده صحیح از آن از حقوق ملت در عرصه جهانی محافظت کرد. کنار گذاشتن این ابزار و یا آلودن آن به ستیز و شیفتگی نسبت به طرف‌های دیگر مذاکره ممکن است سبب به وجود آمدن خسارت‌های بسیار بزرگ و جبران ناپذیری برای همه ایرانیان شود.

غلامعلی جعفرزاده عضومجلس ارتجاع ۲۵ تیر


هنوز تحریم شروع نشده، اما شرایط جامعه ملتهب است که نشان می دهد پایه های مقاومتی ما سست بوده است. چرا باید در شرایطی قرار بگیریم که جوان ما به عنوان یک جوان ایرانی خیلی از کشورها را برای زندگی بپذیرد؟

کسانی که پیشنهاد مذاکره می دهند بدانند که حذف سپاه پاسداران و حذف جایگاه اصل ولایت فقیه به عنوان دستاورد چهل ساله انقلاب، دو شرط از شروط 12گانه دشمن است

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: