ادامه کشمکش بر سر پیوستن به اف ای تی اف – ۲۸تیر۱۳۹۷

ادامه کشمکش بر سر پیوستن به اف ای تی اف – ۲۸تیر۱۳۹۷


گزیده ای از اظهار نظرهای مهره ها و رسانه های رژیم


 

 

همان طور که لابد در خبرها شنیده‌اید، مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحة پالرمو را رد کرد. پالرمو یکی از لوایح الزامی برای پیوستن به FATF است و این موضوع جنگ و دعوای دو باند در مورد FATF را دوباره شعله‌ور کرده است.

برای این که بدانیم باند خامنه‌ای چرا با این لایحه مخالف است، خوب است مختصراً اشاره کنیم که این لایحه چیه و چه محتوایی داره. آنچه که با عنوان پالرمو معروف شده، در واقع کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی است که، در سال 2001 در شهر پالرمو ایتالیا به تصویب رسید و اسم خود را از آنجا دارد.

دو سال بعد پیوستن به این کنوانسیون برای کشورهای عضو سازمان ملل الزامی شد و 180کشور اون رو پذیرفتند و تنها تعداد انگشت شماری که رژیم آخوندی هم جزو آنهاست آن را نپذیرفته‌اند. کشورهایی که به این کنوانسیون پیوسته‌اند. به سه چیز ملتزم شده‌اند:

1- جلوگیری از قاچاق انسان به‌ خصوص زنان و کودکان

2- جلوگیری از قاچاق زمینی، دریایی و هوایی مهاجران

3- جلوگیری از ساخت و قاچاق سلاح گرم و اجزای آن

بنابراین روشن است چرا رژیم از پیوستن به این کنوانسیون وحشت دارد و از آن سر باز می‌زند. یک قلم مانع از تغذیة تروریستهای خارجی رژیم مانند حزب‌الله لبنان و حتی نیروی تروریستی برون مرزی سپاه موسوم به نیروی قدس می‌شود.

صحبت رو کوتاه بکنم و گزیده‌یی از حرفها و استدلالهای موافقان و مخالفان این کنوانسیون را از زبان مهره‌ها و رسانه‌های دو باند رژیم بشنویم:

 

اسدالله عباسی عضو مجلس ارتجاع ۲۷ تیر


چرا مجمع تشخیص لایحه پالرمو را رد کرد؟

در شرایطی که غرب بسیاری از شخصیت های حقوقی و حقیقی ما را به جرم حمایت از تروریسم در لیست تحریم قرار داده و جریان مقاومت را نیز جریانی تروریستی می داند نمی توانیم خواسته های آنها را در بخشی از زمینه ها تأمین کنیم چرا که این مورد تناقض با خط مشی و اهدافی است که جمهوری اسلامی دارد.

حسن‌بیگی عضو مجلس ارتجاع ۲۷ تیر


زمانی که ما درگیر جنگ اقتصادی با دشمن هستیم، با الحاق به این کنوانسیون همه اجزای نظام مالی کشور و تراکنش‌های آن در معرض دید کشور‌های بیگانه قرار می‌گیرد.در شرایطی که دشمن جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز کرده پیوستن به «FATF»به منزله ضربه زدن اقتصاد و امنیت ملی است.

سایت حکومتی فرارو ۲۷ تیر


محمود واعظی


روحانی پاسخ نامه مجمع به آیت الله جنتی را داد

آن نامه‌ای را که آقای محسن رضایی از طرف آقای هاشمی شاهرودی امضا کرده بودند، بررسی کردیم و بخش هایی از مطالبی که در آن مطرح شده ارتباطی با مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد و مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و به نظرم کار عجولانه ای انجام شد و پخته نشده بود و پاسخ آن نامه را آقای رئیس جمهور دادند.

یوسفیان ملا عضو مجلس ارتجاع ۲۷ تیر


نامه‌ای که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیر وشورای نگهبان ارسال کرده، تکلیفی را برای مجلس شورای اسلامی ایجاد نمی‌کند.در مجمع تشخیص مصلحت نظام، فقهای شورای نگهبان، سران قوا و سایرین نیز حضور دارند و از هم اکنون رای اعضای مجمع مشخص نیست و آیت الله هاشمی شاهرودی نظری را مطرح کرده‌اند که قابل احترام است ولی مجلس به کار خود ادامه می‌دهد.

علی خرم دیپلمات سابق رژیم ۲۷ تیر


ایران با پیوستن به FATF شفافیت مالی خود را بیش‌تر کند

اتحادیه اروپا توان حمایت از ایران در برابر فشارهای امریکا را دارد هرچند که توانایی آنها نیز محدود است و بستگی به نوع اقدامات و روابط‌شان با ایران دارد اما بازهم توانایی و اراده آنها از روسیه و چین بیشتر است.

اروپا در وهله اول انتظار دارد که ایران همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند باشد. از سوی دیگر، اروپایی‌ها برای همکاری با ایران نیاز دارند شفافیت بیشتری از سوی ایران در سیستم مالی‌اش حاکم باشد. در همین راستا، ضروری است که ایران با پیوستن به FATF زمینه این شفافیت را بیش از پیش کند.

نه تنها اروپا، بلکه ما برای همکاری با روسیه، چین و هند هم نیاز داریم سیستم مالی‌مان را شفاف کنیم مگرنه حتی روس‌ها و چینی‌ها هم حاضر به همکاری بانکی با ایران نخواهند بود.

محمد رضا خاتمی از باند اصلاح طلب ۲۷ تیر


اینکه ما برویم در کوچه و خیابان امضا جمع کنیم که FATF خیلی بد است و طومار آن را در مجلس به نمایش درآوریم چه نگاه و پشتوانه کارشناسانه‌ای دارد؟ هر چند که من بعید می‌دانم مخالفان آن در مجلس خودشان هم اصلا این لایحه را خوانده باشند. به همین دلیل من معتقدم این دست مباحث باید سر میز گفت‌وگوی ملی تعیین تکلیف شوند و این اجماع ملی است که باید در این امورتأثیر‌گذار باشد. ملت باید تعیین تکلیف کند که چه تصمیمی باید در این‌باره گرفته شود.همه کسانی که خودسر بودند، قدرت با آنها کاری کرده که چشم و گوش‌شان بسته شده است، آنها حرف‌ها را می‌شنوند اما به سبک دیگری تعبیر می‌کنند، این بحث آفت قدرت بوده و هست

سایت حکومتی بهار ۲۷ تیر


میلیاردها تومان پول کثیف و مخالفت با FATF

180 هزار میلیارد تومان پول کثیف در کشور وجود دارد؛ چیزی حدود 12 درصد نقدینگی کشور. پولی که یا منبع آن مشخص نیست یا از طریق «گروه‌های جنایی سازمان یافته»،... به دست می‌آید.

تاکنون چندین بار به ایران مهلت داده شده تا این دغدغه‌ها برطرف شود و پس از مهلت، دوباره تمدید شده است. این بار و پس از مخالفت برخی نمایندگان مجلس یک فرصت سه ماهه دوباره به ایران داده شده ( این فرصت بعد از فرصت یک ساله ای است که از دست رفته) اما قابل‌ تصور است که در صورت تحقق نیافتن خواسته‌های FATF ایران بار دیگر به وضعیت اقدام متقابل و لیست سیاه بازگردد، بازگشتی که خروج از آن بسیار سخت خواهد بود به خصوص که این روزها اقتصاد کشور در شرایط ناپایداری قرار گرفته است.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: