تایمز لندن: در مورد رژیم ایران، ترامپ درست می گوید و اروپا اشتباه میکند

تایمز لندن: در مورد رژیم ایران، ترامپ درست می گوید و اروپا اشتباه میکند


 

تایمزلندن در مورد سرنوشت برجام نوشت: بحران بزرگ اما درست نزدیک است. ترامپ به یک تسویه حساب پائیزی با ایران در روزهای قبل از انتخابات میاندوره ای در اروپا چشم دوخته است. این یک چالش مستقیم برای امضا کنندگان مشترک اروپایی توافقنامه هسته ای، برجام با تهران ، یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه و اتحادیه اروپا بعنوان یک تمامیت خواهد بود.

 

تجدید نظم جهانی


در مطلب تایمز لندن به قلم راجر بویس که روز ۲۶ تیر درج شده آمده است:‌ وزارت خارجه آمریکا می گوید کشورهایی که نفت ایران را خریداری میکنند باید همه واردات را تا 4 نوامبر قطع کنند یا با جریمه مالی مواجه شوند.

به مشتریان و سرمایه گذاران تهران یک انتخاب سخت ارائه خواهد شد: متوقف کردن تجارت با رژیم ایران یا از دست دادن جای پا در بازار آمریکا. این اقدام نه فقط کاراییهای شکاف ایجاد کردن در دو سوی اقیانوس اطلس را دارد بلکه تجدید نظم جهانی را هم در پی دارد.

اروپایی ها تلاش میکردند تا توافقنامه برجام را با ترغیب تهران به دادن امتیازات بیشتر یا اعلام عقب نشینی مرحله به مرحله از سوریه نجات دهند. اما این اتفاق نیفتاد:

روحانی، رئیس جمهور رژیم ایران می ترسد سپاه پاسداران با هر چیزی که مانند یک تسلیم به ترامپ به نظر بیاید، مخالفت کند.

اروپا باید از این ایده دست برداردکه اروپا با روسیه و چین در یک جبهه ضد آمریکایی همسو می شود.

کشمکش اروپا بر سر سود است نه اصول


مخالفت کردن با ترامپ در اروپا بعنوان گزینه با فکر عالی ارائه میشود ولی کشمکش حول ایران کشمکش بر سر اصول نیست، بلکه نیاز فراگیر برای حمایت از سیاست های باراک اوباما و کشمکش برسر سود است.

فرانسه یک قسمت از بازار خودرو و بازار نفت ایران را میخواهد؛ انگلستان و آلمان فرصت را بو می کشند. همه ادعا میکنند که می خواهند به اصلاح طلبان ایران کمک کنند اما در واقع انگیزه خود را از سیاست بازرگانی می گیرند.

واقعیت این است که ترامپ در مورد ایران درست میگوید.

توافقنامه برجام توسط رژیم تهران با حسن نیت امضا نشده است بلکه با این امید پای امضای برجام آمدند که یا بتواند راه خود به سمت یک بمب را با فریبکاری پیش ببرند و یا اینکه با حفظ تخصص هسته ای خود لحظه ای که توافقنامه منقضی می شود (بعد از 12 سال محدودیت غنی سازی اورانیوم برداشته خواهد شد) به بمب دست بیابد. تا آن زمان رژیم ایران از این تهدید استفاده میکند که قادر است روزی به یک بمب دست پیدا کند تا سرسپردگی همسایگانش را تضمین کند و راه را برای هژمونی ایران در خاورمیانه هموار کند.

 

مشکل رژیم ایران است نه ترامپ


برخی دیپلماتهای اروپایی احساس میکنند که آمریکا، تنها زمینه را برای تغییر رژیم در ایران آماده میکند و ریسک هرج و مرج را میکند. آنها مدعی هستند که رژیم ایران به تحریمها با گسترش ترور، وادار کردن نیروهای نیابتی اش به حمله به اسرائیل یا شاید مین کاری تنگه هرمز، (گلوگاهی که یک سوم صادرات نفت جهان هر روز از آن عبور میکند)، واکنش نشان خواهد داد.

با این حال نکته اصلی این است که: مشکل رژیم ایران است نه ترامپ. وضعیت موجود وضعیت با ثباتی نیست.

اختلاف بر سر تحریمهای ایران با این حال مسأله تعیین کننده دو سوی اقیانوس اطلس خواهد بود. به یک دلیل، اگر آمریکا در به صفر رساندن همه صادرات نفت ایران موفق شود، قیمت نفت ممکن است به 120 دلار در هر بشکه برسد در مقایسه با تنها بیش از 70 دلار الان.

در ضمن اروپا در حال دفاع از چیز غیر قابل دفاع است. اروپا به درستی از قمارهای سیاست خارجی ترامپ عصبی می باشد مشخصا وقتی که آنها هفت دهه همکاری مورد اعتماد را می سایند.

 

چشم پوشی از اقدامات رژیم ایران ایده بهتری نیست


ترامپ بر این باور است که می‌تواند ایران را وادار به یک توافقنامه هسته ای بهتر از برجام، به دور ماندن از مرز اسرائیل و مهار کردن جاه طلبی های منطقه ای آن بکند. این ممکن است خوش بینانه باشد ولی ارزش امتحان کردن را دارد.

اروپایی ها نه تنها ایده بهتری ندارند. در حالیکه نیروی نیابتی رژیم ایران (شبه نظامیان حزب الله) به بزرگترین ارتش غیر دولتی ارتقا یافته است و در حالیکه فرماندهان رژیم ایران یک مستبد سوری را که مسئولیت بیش از نیم میلیون کشته را بعهده دارد حمایت می کنند از همه اینها چشم پوشی میکنند. آیا این سطح اخلاقی بالا است؟ من اینطور فکر نمیکنم.

بیشتر بخوانید:


· برجام از آغاز تا امروز - کارزار مقاومت ایران برای شکست پروژه بمب سازی اتمی فاشیسم مذهبی


· قیام مردم ایران عامل تحول در سیاست‌های جهانی


· تحریم های جدید و مسابقه خروج شرکتهای خارجی از ایران


نگاهی به فراز و نشیبهای ۱۶ساله در پرونده اتمی رژیم
لطفا به اشتراک بگذارید: