تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه- ۲۹تیر۱۳۹۷

تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه- ۲۹تیر۱۳۹۷


-ژنرال جوزف ووتل فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا ـ سنتکام: رژیم ایران بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است

-دیدار هیأت وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا با مقامها و شرکتهای ترکیه، بستن شکاف تحریمهای رژیم ایران

-وال استریت ژورنال:‌ تحریم‌ها، بانک‌های بزرگ خارجی را از ایران فراری داده است. صادرات نفت در 2 ماه گذشته 8 درصد افت داشته است.

گزارشات:

گزارش ۱ـ جلسه استماع کمیته فرعی امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا

گزارش۲ ـ برق عراق ، کارت فشار رژیم ایران برای توسعه طلبی و چپاول

گزارش۳ ـ قیام بزرگ مردمی در عراق علیه رژیم ایران

گزارش۴ـ افشای بزرگترین باج تاریخ توسط قطر به رژیم ایران

گزارش۵ ـ آیا ربات‌ها بهره‌وری را افزایش خواهند داد؟

 

پرواز انسان با پوشیدن جلیقه‌جت

نهنگ‌های گوژپشت در نزدیکی قایق توریست‌های خلیج کالیفرنیا

صادرات آلمان به ایران ۲۲ درصد کاهش یافت

 

===============================================================

 

گزارش 1ـ جلسه استماع کمیته فرعی امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا

در جلسه استماع کمیته فرعی امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا نقش مخرب رژیم ایران در سوریه بررسی شد. این جلسه با حضور شماری از کارشناسان امور خاورمیانه برگزار شد.

ران دسانتیس رئیس کمیته فرعی امنیت ملی مجلس نمایندگان :

تجاوزگریهای رژیم ایران طی ماههای اخیر به شکل بی سابقه یی افزایش یافته است و حملاتی را از خاک سوریه انجام می دهد.

در سوریه دولت بشار اسد به یک بسیج بیرحمانه برای بازپس‌گیری جنوب کشور با حمایت رژیمهای ایران و روسیه روی آورده است.. آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، کانادا و ملل متحد روشن ساخته‌اند که رژیم اسد هیچ مشروعیتی ندارد.

آمریکا باید علیه اسد و گسترش دخالتهای رژیم ایران و روسیه دست به مقابله بزند...

در وضعیت فعلی سوریه، امکان گفتگوهای صلح برای سوریه وجود ندارد.

دکتر مایکل دوران کارشناس ارشد مؤسسه هادسون در واشنگتن: مهار رژیم ایران در سوریه ضروری است. از شروع جنگ داخلی در سوریه، رژیم ایران و روسیه بصورت تهاجمی و بیرحمانه کار کرده‌اند تا سوریه جدیدی را شکل دهند که در راستای منافعشان باشد. دخالت رژیم ایران بطور خاص نگران‌کننده است چرا که در تقسیم کار بین مسکو و تهران، رژیم ایران عمده نیروی زمینی را تأمین میکند.

ما نباید اجازه دهیم رژیم ایران و نیروی نیابتی آن حزب الله لبنان به جنگ در سوریه ادامه دهند

سفیر دورگلد: آنچه باعث نگرانی است این است که سوریه یک دولت دنباله‌رو رژیم ایران است و میزبان نیروها و پایگاه‌های این رژیم است. همچنین تهران مشغول آموزش شبه نظامیان شیعی نیابتی طبق مدل حزب‌الله لبنان است... تا مواضع خود را در سوریه مستحکم کند.

در ۱۱ ژوئیه گزارش شد شبه نظامیان شیعی که توسط حزب‌الله و رژیم ایران کنترل می‌شوند در ارتش اسد ادغام شدند تا برای تصرف جنوب سوریه به کار گرفته شوند.

رژیم ایران در سال ۲۰۱۴ یک شاخه حزب‌الله را در سوریه بنیانگزاری کرد و یک سال قبل از آن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، پیشنهاد کرد بسیاری از نیروهای نیابتی متحد شوند و یک ارتش 150000 نفره برای عملیات در سوریه تشکیل دهند. این نیروها تحت فرماندهی سپاه پاسداران عمل کرده‌اند و بسیاری از آنها در نبرد حلب شرکت داشتند و حالا در درعا در جنوب سوریه درست در کنار بلندی‌های جولان هستند. هدف نظامی رژیم ایران ایجاد یک کریدور زمینی از ایران به مدیترانه است که از عراق و سوریه عبور میکند . اخیراً حسین سلامی، معاون فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد نظامیان رژیم ایران در سوریه منتظر فرمان برای محو اسرائیل هستند

 

گزارش۲ ـ برق عراق ، کارت فشار رژیم ایران برای توسعه طلبی و چپاول

مردم عراق انتظار نداشتند که برق وارداتی از ایران درتابستان داغ این کشور بعنوان کارت فشار سیاسی عمل کند که در هر دوره ای میان رژیمهای عراق و ایران دست به دست شود و در نتیجه میلیونها عراقی قربانی شوند. . این امر باعث فوران شورشهایی در عراق علیه رژیم ایران و احزاب وابسته به آن گردیده است

اسکای نیوز در پایگاه اینترنتی خود مطلبی در مورد بحران برق در عراق منتشر کرد و نوشت:‌ ناظران می گویند بسیار روشن است برقی که رژیم ایران در مقابل میلیاردها دلار به عراق داده نه مشکلات کمبود برق مردم عراق را حل کرده و نه حل خواهد کرد بلکه تنها به کارت فشار این رژیم تبدیل شده است

یکی از شخصیتهای سیاسی عراقی می گوید دولت های قبلی عراق نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار برای برق هزینه کرده اند در حالیکه با این مبلغ امکان داشت شرکت های برق معتبری مانند زیمنس آلمان را بطور کامل خرید

ناظران می گویند رژیم ایران از طریق عواملش در عراق ساختن ایستگاههای برق در این کشور را مختل کرده و هنوز هم وقتی که منافع خود را در معرض تهدید می بیند از این کارت حساس بعنوان اهرم فشار بر روی مردم عراق استفاده می کند .

این واقعیت ها در تظاهرات روزهای اخیر در بصره بر ملا شد . بعد از انتخابات پارلمانی که گروههای وابسته به رژیم دست بالا را پیدا نکردند رژیم ایران بحران برق در عراق را دامن زد تا بواسطه آن جریانهای عراقی را زیر فشار ببرد تا دولت جدید را مطابق خواست این رژیم تشکیل دهد .

گفته می شود هزینه یک نیروگاه بخار نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار است و اینکه ۱۰ نیروگاه می تواند ۳۰۰۰ مگاوات برق تولید کند ولی سیاسیون حاکم بر عراق می خواهند رژیم ایران که در محاصره قرار گرفته را کمک کنند و چشمهایشان را بروی تاسیس ایستگاههای برق محلی می بندند.

ناظران عقیده دارند فساد دولتی و عدم حسابرسی و نظارت بر کارهای سران دولت عواملی است که نمی گذارد عراق به سوی خود کفایی در صنعت برق برود . رژیم ایران از سال ۲۰۰۷ چهار شبکه برق به بصره و عماره و دیالی و خانقین کشیده و با قراردادهایی که در سالهای ۲۰۰۷ ، ۲۰۱۱و ۲۰۱۳با دولت عراق بسته به این کشور ۱۲۰۰ مگاوات برق فروخته است ولی این میزان برق کمبود مردم عراق را تأمین نکرده است . عراق نیازمند ۸ هزار مگاوات برق است تا بتواند مشکلات شبکه های برق خود را بر طرف کند . رژیم ایران همواره به عنوان یک اهرم فشار از برق استفاده کرده است. مردم عراق اکنون علیه این وضعیت شورش کرده اند.

 

گزارش۳ ـ قیام بزرگ مردمی در عراق علیه رژیم ایران

معن الجبوری کارشناس استراتژیکی در مصاحبه با اسکای نیوز می گوید آنچه در عراق جریان دارد یک قیام بزرگ مردمی است.

اسکای نیوز: تظاهرات در عراق ادامه دارد و نخست وزیر وعده هایی می دهد ولی اینترنت قطع است . باوجود تمامی اقدامات امنیتی که انجام داده اند تظاهرات بصورتی قدرتمند ادامه دارد. چرا تمرکز تظاهر کنندگان روی خمینی است و رژیم ایران را محکوم می کنند نقش عامل ایرانی در شعارهای تظاهرکنندگان چیست ؟

معن الجبوری کارشناس استراتژیکی از اربیل عراق گفت: این منصفانه نیست که بگوییم این یک تظاهرات است . این یک قیام بزرگ مردمی است . این انقلاب خشم بزرگ مردمی است که واقعیت سیاسی و دولتی عراق را رد می کند. این انقلاب به مدت ۱۵ سال بهای سنگینی پرداخته .

الان در عراق ۴۰ درصد از مردم بی سواد هستند و به همین میزان مردم در زیر خط فقر زندگی می کنند .

جرقه قیام در بصره زده شده و همانگونه که می دانیم بصره قلب تپنده اقتصاد عراق است

وقتی که این قیام از بصره شروع می شود مفاهیم زیادی دارد . علاوه بر آن نجف اشرف هم به قیام پیوسته است. نجف پایتخت شیعه است

نباید فراموش کرد اغلب احزاب شیعی عراق عمق استراتژیکی ایرانی دارند .ولی این تظاهرات تلاش می کند این پیام را به دولت عراق و نیروهای سیاسی برساند که ما با حضور رژیم ایران در عراق مخالفیم . در عراق رژیم ایران نفوذ گسترده ای دارد و در سیاست های دولت تاثیر می گذارد . مردم علیه احزاب سیاسی شیعه خروج کرده اند. مردم می گویند بغداد آزاد آزاد و ایران اخراج اخراج

این ها پیام روشنی به رژیم ایران است و این چیزی است که دولت عراق را نگران کرده است

 

گزارش۴ ـ افشای بزرگترین باج تاریخ توسط قطر به رژیم ایران

شبکه جهانی بی بی سی براساس ایمیلهای هک شده اسنادی را فاش کرد که نشان می دهد قطر برای آزادی گروگانهایش در عراق که توسط شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران ربوده شده بودند یک میلیارد دلار باج پرداخت کرده است. این موضوع در ماه آوریل امسال توسط واشنگتن تایمز فاش شده بود. اما شبکه جهانی بی بی سی اسناد جدیدی را رو کرده است

جمیل ذیاب مدیر روزنامه عکاظ عربستان می گوید:

قطرتحت پوش مسٰئله انسانی و آزادی صیادانی که در سال ۲۰۱۶ در سواحل عراق به گروگان گرفته شده بودند بزرگترین باج تاریخ را داده است .

این در حالی است که این مبلغ نجومی تماما صرف تروریسم در منطقه گردید و بین گروههای تروریستی معروف مثل حزب اله عراق وحزب اله لبنان وداعش وطالبان وسایر گروهها شد.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی تروریستی قدس مشخصا در این داستان نقش فعالی داشته است.

شبکه جهانی بی بی سی در گزارش خود که از منابع دولتی بریتانیا به دست آورده است تاکید دارد که چند طرف و چند کشور به قطر کمک کردند تا گروگان‌هایش را آزاد کند.

نامه‌های فاش شده در این گزارش، بخش‌هایی از گفت‌وگوها میان سفرای قطر و وزیر امور خارجه این کشور را شامل می شود. از جمله نامه‌ای است که زاید بن سعد سفیر قطر در عراق و مذاکره کننده ارشد برای آزادی گروگان‌ها نوشته و در آن آمده است: «سوری‌ها، حزب‌الله لبنان و گردان‌های حزب‌الله عراق، همه پول می‌خواهند، این مساله برای آن‌ها فرصتی است».

این اسناد نشان می‌دهد که دو تن از نزدیکان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر، در میان گروگان‌ها بودند، از این رو از سفیر کشورش خواست ماجرا را با دقت پی‌گیری کرده و او را در جریان جزئیات تحولات قرار دهد.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که دیپلمات‌های قطری، سلسله پرداخت‌هایی ۵ تا ۵۰میلیون دلاری به مسئولان ایرانی، عراقی و رهبران گروه‌های شبه‌نظامی امضا کرده‌اند. همچنین 25 میلیون دلار به یک مقام مسئول بلندپایه در گروه حزب‌الله لبنان اختصاص یافت.

یک ایمیل صوتی از سفیر قطر وجود دارد که برای حزب‌الله لبنان ارسال شده و در آن آمده است: «باید به قطر اعتماد کنیم، شما می‌دانید قطر چه انجام داد و پدر امیر چه کاری کرد.کارهای زیادی کرد، 50 میلیون پرداخت کرد، زیر ساخت برای جنوب فراهم کرد، او اولین کسی بود که به این منطقه سفر کرد». حزب‌الله معتقد است که پشتیبانی قطر از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه از قبل در جریان بود.بنا بر اسناد، آوریل سال ۲۰۱۶ نام جدیدی به فهرست‌های تلفن‌ها اضافه شد که «قاسم سلیمانی» است. سفیر قطری پیامی به وزیر امور خارجه کشورش ارسال کرد که در آن آمده است: «سلیمانی شامگاه گذشته با گروگان‌گیران دیدار کرد و بر آن‌ها فشار آورد تا یک میلیارد دلار را بپذیرند. آن‌ها به خاطر وضع مالی‌شان نپذیرفتند.سلیمانی باز خواهد گشت

 

گزارش۵ ـ آیا ربات‌ها بهره‌وری را افزایش خواهند داد؟

آیا ربات‌ها بهره‌وری را افزایش خواهند داد؟ پاسخ به این سؤال را در گزارشی می بینیم:

از چند سال گذشته اقتصاد دیجیتال بر دنیای مشاغل و زندگی حرفه‌ای ما به‌شدت تاثیر گذاشته است. طبق نتایج یک تحقیق، سرعت تغییرات ۱۰ برابر و شدت آن ۳۰۰۰ برابر اولین انقلاب صنعتی است.

روبات‌ها در آینده ممکن است ۵ میلیون شغل را در ۱۵ اقتصاد برتر جهان از بین ببرند. انتظار می رود در اروپا،‌ از هر ۱۰ شغل،‌ ۴ الی ۶ شغل اتوماتیک شود. خطر از دست رفتن مشاغل در کشورهای جنوب اروپا بیشتر است.

در کشورهای عضو گروه بیست، از هر ۵ کارفرما، ۲ کارفرما ادعا می‌کنند که افراد واجد شرایط را برای استخدام پیدا نمی‌کنند. یعنی در اروپا تا سال ۲۰۲۰ میلادی، شاید ۸۲۵ هزار فرصت شغلی خالی بماند.

اتوماسیون مشاغل همچنین باعث خواهد شد که هر کدام از ما در طول زندگی حرفه‌ای خود، ۱۵ الی ۲۰ شغل مختلف داشته باشیم.

امسال مجمع اقتصادی بروکسل با موضوع تاثیر فناوری‌های دیجیتال و اتوماسیون مشاغل بر بهره وری اقتصادی و زندگی شهروندان برگزار شد.

مجمع اقتصادی بروکسل رویداد اقتصادی کمیسیون اروپاست که هر سال با حضور سیاستمداران اروپایی و بین المللی، اساتید علم اقتصاد، نمایندگان جامعه مدنی و رهبران کسب و کار برای بحث پیرامون موضوعات اقتصادی و به چالش کشیدن دیدگاه های روز و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های جدید اقتصادی برگزار می‌شود.

انقلاب دیجیتال قابل مقایسه با اولین و دومین انقلاب صنعتی نیست

مدیر بنیاد گرایشات اقتصادی می‌گوید که افزایش مشاغل دیجیتال منجر به تعریف جدیدی از جهانی شدن می‌شود، زیرا جوامع شهری و منطقه‌ای در سراسر جهان با یک گوشی تلفن هوشمند خواهند توانست با هم کار کنند.

 

پرواز انسان با پوشیدن جلیقه‌جت

یک فروشگاه در لندن جلیقه‌ای را به قیمت ۳۴۰هزار پوند برای فروش گذاشته است.

علت گرانی این جلیقه چیست؟ با پوشیدن این وسیله، می‌توانید در آسمان پرواز و احساس «مرد آهنین» بودن را درک کنید. این جلیقه جت می‌تواند تا ۵۱کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد و تا ارتفاع ۳۶۸۵ متری بالا رود و با سوخت جت یا دیزیل کار می‌کند.

با این‌حال مخترع این جلیقه، ریچارد براونینگ به علت رعایت موارد ایمنی تنها تا ارتفاع چند متری با این جلیقه پرواز می‌کند. این وسیله ۴ لیتر سوخت در دقیقه می‌‌سوزاند و در نتیجه می‌توان تا ۴ یا ۵ دقیقه بدون وقفه با آن پرواز کرد.

 

نهنگ‌های گوژپشت در نزدیکی قایق توریست‌های خلیج کالیفرنیا

در حالی که یک دسته توریست روی قایقی در خلیج مونتری در کالیفرنیا مشغول سیاحت بودند ناگهان دو «نهنگ گوژپشت» عظیم‌الجثه به فاصله اندکی در برابر آنان پدیدار شدند.

نزدیک شدن نهنگ‌ها به سطح آب معمولا زمانی رخ می‌دهد که دسته آبزیان کوچک موسوم به پلانکتون‌ها در سطوح فوقانی اقیانوس حرکت می‌کنند و نهنگ‌ها برای بلعیدن آنان ناچارند به سمت بالا بیایند.

نهنگ‌های گوژپشت تا ۳۰تُن وزن دارند و طول آنان به ۲۵ متر می‌رسد. تخمین زده می‌شود حدود ۸۰هزار عدد از آنان در سراسر جهان زندانی کنند.

صادرات آلمان به ایران ۲۲ درصد کاهش یافت

اداره آمار آلمان اعلام کرد:‌ صادرات این کشور به ایران در ماه مه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۷به ۱۹۵ میلیون یورو رسیده که نشان می دهد ۲۲ درصد کاهش داشته است. قائم مقام اتاق بازرگانی آلمان می‌گوید، حتی اگر شرکت‌ها بخواهند به دادوستد با رژیم ایران ادامه دهند، امکانات بانکی هر روز کمتر می‌شود.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: