دیدار خامنه‌ای با وزیر خارجه و سفرا و کارداران نظام در خارج از کشور

دیدار خامنه‌ای با وزیر خارجه و سفرا و کارداران نظام در خارج از کشور


گفتگو با علیرضا معدنچی – ۳۰ تیر ۱۳۹۷


خامنه‌ای و بن‌بست و مخمصه در سیاست خارجی


 

امروز خامنه‌ای با وزیر خارجه و سفیران و کارگزاران رژیم در کشورهای خارجی دیدار و سخنرانی کرد. گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی به همین موضوع اختصاص دارد.

س: نکات اصلی حرفهای امروز خامنه‌ای چی بود؟

ج: خامنه‌ای در باره چند مسأله صحبت کرد و از جمله دربارة اهمیت دیپلوماسی در این شرایط حرف زد و با توجه به شرایط فوق‌العاده سختی که رژیم در سیاست خارجی با اون مواجه هست؛ از یک طرف گفت:‌ «می‌‌توان با روحیه صحیح انقلابی و دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند، روابط خارجی را گسترش داد». یک جا هم گفت که در « در چالش‌ها، انسان غیرتمند و صبور و خردمند، بر تلاش‌ها و حجم و کیفیت کار می افزاید» که این حرفها اشاره به روحیه باختگی کارگزاران سیاست خارجی است و از این که میتوان « عناصر قدرت نظام را به پشتوانه ای برای دستاوردهای سیاسی و دیپلماسی تبدیل کرد». دم زد. کدام عناصر قدرت؟! لابد یکی از آنها که در رژیم به عنوان نوع دیگری از قدرت تعریف شده بود، تروریسم رژیم بود که الان به طناب دارش تبدیل شده است.

یک جا دیگر گفت «هدف اصلی و واقعی دیپلماسی، حفظ منافع ملی است و تعامل یا تقابل، تنها روشهایی برای تأمین منافع ملی هستند». که این در واقع همان تعریف کلاسیک دیپلوماسی است که رژیم آن را تخطئه می‌کرد، اما این بار به رغم این که رژیم از زمان خمینی دیپلوماسی را تخطئه و تحقیر می‌کرد این بار از «دیپلوماسی ایدئولوژیک» صحبت کرد و با دجالگری رنگ و لعاب مذهبی به آن زد و «تلاش دیپلماسی را در بر دارنده اجر الهی و افتخاری تاریخی و ملی در دفاع از حقانیت ملت ایران» توصیف کرد و برای حل این تنماقض از یک طرف گفت که «برخی به غلط، سخن از لزوم جدایی دیپلماسی از ایدئولوژی به میان می آوردند، در حالی‌که دیپلماسی ایدئولوژیک هیچ اشکالی ندارد و القاء تقابل میان ایدئولوژی و منافع ملی، صحیح و منطقی نیست».

و علاوه بر این با تعریف جدیدی که از ایدئولوژی کرد که با تعاریف همیشگی رژیم در تناقض است گفت:‌ «ایدئولوژی به دنبال تأمین و حفظ منافع ملی است و هویت یک ملت محسوب می شود».

با اشاره به منفوریت رژیم در صحنة جهانی گفت:‌ متهم کردن دائم ایران به یک مسئله منفی را دستور کار اصلی جنگ روانی مستمر دشمنان خواندند و افزودند: برای تحقق این هدف، «ایران هراسی، ایران ستیزی، ایران گریزی، اتهام نقض دموکراسی، نبود آزادی و نقض حقوق بشر»

و در قبال آن رهنمود داد که « باید با احساس حقانیت و با آگاهی و تسلط در مباحث چالشی، پاسخهای قاطع و منطقی به اتهامات بیگانگان داد».

از این کلی‌گوییها و ضد و نقیض‌گوییها که بگذریم مواردی که به مسائل روز اشاره کرد، یکی آنجا بود که با اشاره به بستن تنگة هرمز که چندی پیش روحانی در سفر اخیر اروپایی خود لاف زده بود اشاره کرد که «اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد» و به این ترتیب با رندی مسئولیت این حرف را به گردن روحانی انداخت. حرفی که روحانی بعداً آن را پس گرفت و سعی کرد تعدیل کند. و خامنه‌ای گفت:‌ «وظیفه وزارت امور خارجه پیگیری جدی اینگونه مواضع رئیس جمهور است»

اما در عین حال بر خلاف جیغ و فریادهای دلواپسان بر تعامل تأکید کرد و گفت «مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند».

این در حالی است که هم بستة‌ اروپا و موضع رژیم در برابر آن نامعلوم است و هم این که یکی از شروط اروپاییها برای مذاکرات اف ای تی اف است که آن هم در رژیم الان در وضعیت بلوکه است.

س: آیا دلیل خاصی داشت که همة سفرا و کارداران و کارگزاران رژیم در وزارتخارجه و در کشورهای خارجی رو آوردند داخل کشور؟ آیا توجیهات خاصی مطرح بوده؟

ج: دلیلش وضعیت به شدت وخیم و بحرانی رژیم در سیاست خارجی است. بالاخره رژیم در رابطه با رابطه با آمریکا و ادامة برجام می‌خواهد چه کار کند؟‌ معلوم نیست! در رابطه با اروپا می‌خواهد چه کار کند، از طرفی دلواپسان می‌گویند که اروپا همدست آمریکاست و آن را رد می‌کنند و راه نجات را رابطه با شرق و مشخصاً روسیه می‌دانند و جالب است که خامنه‌ای در این صحبتهایی که به طور خلاصه تلویزیون رژیم پخش کرد، اشاره‌یی به آن نکرد.

بن‌بست در سیاست خارجی و محکومیت و منفوریت رژیم در عرصة‌ سیاست خارجی، در اولین جایی که خود را نشان می‌دهد در رابطه با دیپلوماتهای رژیم است.

از طرف دیگر بی‌تردید یکی از مهمترین و بزرگترین چالشهایی که رژیم در طول عمر حاکمیت خود در سیاست خارجی با آن روبروست گیر افتادن یکی از دیپلومات تروریست‌هایش در حین ارتکاب جرم می‌باشد و اگر دقت کرده باشید ظریف هم در این ملاقات از «نمایشهای سخیف» و پروژة «ایران هراسی» صحبت کرد که اشاره به همین واقعه است. و این موضوع سفارتخانه‌های رژیم را که در واقع لانه‌های ترور و جاسوسی هستند در تمام کشورها زیر ذره‌بین قرار داده و صحت نظر مقاومت ایران را اثبات کرده و این کارگزاران رژیم را به شدت در تنگنا و در فشار قرار داده است. شکی نیست که این مسأله در همین دیدار هم مورد بحث قرار گرفته، اما روشن است که دستگاه تبلیغاتی رژیم این چیزها را پخش نمی‌کند.

س: بالاخره خامنه‌ای دربارة اون موقعیت بحرانی که به سرعت داره فرا می‌رسه و یک مرحله‌ش دو هفتة دیگه و اوجش سه ماه دیگه یعنی 13 آبان ماه است، چه راه حلی ارائه داد؟ دستگاه سیاست خارجی رژیم باید چه کار بکنه؟

ج: این یک بن‌بست است که برخی مهره‌های رژیم هم اذعان می‌کنند که هیچ راه برون رفتی از آن متصور نیست. چون رژیم بر سر یک دو راهی است که خود رژیم آن را دو رهی مرگ و خودکشی تعریف می‌کند.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: