شکایت رژیم به دیوان لاهه، ژست یا سنگی در تاریکی

گزارش خبری شنبه ۳۰ تیر


شکایت رژیم به دیوان لاهه، ژست یا سنگی در تاریکی


رژیم آخوندی در اعتراض به تحریمهای آمریکا، شکایتی را علیه آمریکا به دیوان بین‌المللی لاهه تسلیم کرده و این شکایت روز 16ژوییه (25تیر 97) به ثبت رسیده است.

ظریف٬ وزیر خارجه رژیم٬ همان روز در حساب توئیت خود ضمن اعلام خبر این شکایت ایران به این دیوان٬ دلیل آن را «اعمال غیرقانونی دوباره تحریم‌های یک‌جانبه» توسط آمریکا علیه رژیم و پایبند نبودن آمریکا٬ به حاکمیت قانون عنوان کرد.

قاسمی٬ سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت که این شکایت به منظور «احقاق حقوق ملت ایران و پیگرد بین‌المللی اعمال متخلفانه ایالات متحده» صورت گرفته است.

نکتة جالب این است که این شکایت با استناد به "پیمان دوستی ایران و آمریکا" صورت گرفته، پیمانی که در سال 1334 در زمان شاه یعنی پس از کودتای 28مرداد و سقوط حکومت ملی مصدق بسته شده است.

نکتة‌دیگر این است که چرا رژیم به جای شکایت به کمیسیون مشترک برجام، به دیوان بین‌المللی لاهه پناه برده است. علت روشن است چرا که اگر نتواند صحت ادعای خود را اثبات کند. خودش مورد مجازات قرار می‌گیرد و مکانیسم ماشه در موردش فعال می‌شود.

از همین زاویه این شکایت دعوای جدیدی را در رژیم دامن زده است و باند دلواپسان آن را یکی دیگر از فضیحت‌های برجام به شمار آورده و به رژیم تاخته‌اند و متقابلاً مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی از آن به عنوان امکان و کانالی برای مذاکره با آمریکا دفاع کرده‌اند. گزیده‌یی از اظهارات و مطالب دو باند:


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬


بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم ۲۶ تیر




بر اساس قرارداد مودت میان دو کشور ما می‌توانیم به دادگاه لاهه شکایت ببریم. این که نتیجه کار چه می‌شود، مشخص نیست. در حقوق بین‌الملل ضمانت اجرایی وجود ندارد.

بسیاری از قوانین شورای امنیت و مجمع عمومی بدون ضمانت اجرایی هستند اما کشورها به آن‌ها ورود می‌کنند. ما هم در این مساله مسیر حقوقی خودمان را می‌رویم. اینکه برخی می‌گویند شکایت چه ارزشی دارد؛ ما معتقدیم به لحاظ حقوقی اگر امکان این باشد که نقض تعهدات آمریکا در یک قرارداد بین‌المللی را اثبات کنیم قدمی رو به جلو است.


سایت حکومتی جهان نیوز ۲۶ تیر


شکایت معنادار ظریف از آمریکا؛

سئوالات مهمی مطرح می‌شود که ظریف چرا به دادگاه لاهه شکایت ایران را برده است؟

این شکایت چه دردی از مشکلات تحریمی ایران را برآورده می کند؟ از یک طرف طبق صحبت‌های عراقچی دو سال برای اینکه به زمان بررسی موضوع تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران برسیم، وقت و زمان هدر می رود و از سوی دیگر نیز بازهم با توجه به صحبت های معاون ظریف این دادگاه صلاحیت بررسی شکایت ایران را ندارد.می توان این سوال را پرسید که آیا این شکایت تنها مصرف داخلی دارد یا تاثیرات خارجی هم برای سرنوشت بین المللی ایران خواهد گذاشت. آیا از این به بعد باید شاهد تیترهای افسانه ای و بازهم شبیه سازی ظریف در قامت مصدق مانند آنچه در برجام اتفاق افتاد باشیم؟ موضوعی که می تواند برای وجهه سازی دوباره ظریف مفید فایده باشد.

سایت حکومتی رجا نیوز ۲۶ تیر


رسوایی حیرت‌آور دیپلماسی ظریف؛

ظریف به جای طرح شکایت در «کمیسیون مشترک» به دیوان لاهه پناه برد!

محمد جواد ظریف در توییتر نوشت: «امروز ایران به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرد تا آمریکا را به دلیل اعمال مجدد غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه پاسخگو کند»

این رخداد در حالی است که مکانیزم شکایت در سند برجام وجود دارد، مکانیزمی که دولتی ها آن را به نفع ایران معرفی می کردند و منتقدان و دلواپسان از آن با عنوان مکانیزم ماشه یاد می کردند که کاملا به ضرر ایران است.

واقعاً جای سوال دارد که در طول تاریخ از زمان حضرت آدم تا امروز، کدام دولتی چنین توافقی را امضا کرده که حتی امکان شکایت از نقض عهد طرف مقابل را هم نداشته باشد؟ آیا واقعاً ضربه ای که روحانی و ظریف و غربگرایان به ایران زدند 8 سال جنگ تحمیلی توانست بزند؟


فریدون مجلسی دیپلمات سابق رژیم ۲۶ تیر


نظر شخصی من بر خلاف رودخانه نظرات در ایران، این است که نباید فرصت مذاکره را با هیچ کس و در هیچ شرایطی از دست داد؛ به ویژه مذاکره با دشمنان، زیرا مذاکره با دوستان، جنبه مهمانی پیدا می کند و دیگر مسأله ای وجود ندارد که درباره آن مذاکره صورت گیرد.

از این رو مذاکره در سیاست، تنها با مخالفان و دشمنان معنا پیدا می کند.اکنون که دولت ما ممنوع المذاکره با دشمنان است، شاید بد نباشد که با رفتن به آن دادگاه، حرف های خود را در آنجا مطرح کرده و متقابلاً حرف های آن طرف را نیز بشنویم.

شاید این دادگاه برخلاف وظیفه ذاتی خود که جنبه سیاسی ندارد، تبدیل به ابزاری برای مذاکره و شنیدن حرف های طرفین شود.به نظر من حداقل سودی که با این اقدام نصیب ایران خواهد شد، فرصتی برای مبادله نظر و آگاهی از نظرات یکدیگر ایجاد می شود، یعنی همان امری که باید در دیپلماسی وجود داشته باشد


خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۶ تیر


آمریکا باید به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه پاسخگو باشد

به آنهایی که می‌گویند شکایت فایده‌ای ندارد باید گفت فایده شکایت محکومیت طرفی است که از برجام عقب‌نشینی کرده و تعهداتش را نقض کرده است. کشورها همواره سعی دارند از هرگونه محکومیت در دیوان بین‌المللی دادگستری خارج شوند حتی در پرونده حمله به ایرباس و شکایتی که ایران به دیوان برد،

آمریکا قبل از آنکه وارد پروسه اصلی صدور حکم و محکومیت شود با ایران مصالحه کرد و ایران به دلایلی این مصالحه را پذیرفت.

در موضوع سکوهای نفتی نیز دیوان حکمی بینابین صادر کرد.در موضوع حمله ایرباس اگر آمریکایی‌ها مطمئن بودند که دیوان به نفع‌شان رای می‌دهد حتما در آن می‌ماندند و پیشنهاد مصالحه نمی‌دادند
لطفا به اشتراک بگذارید: