چرخهای تولید چهار مدل خورو سواری در ایران از حرکت باز ایستاد

چرخهای تولید چهار مدل خورو سواری در ایران از حرکت باز ایستاد


 

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایسنا، تا خرداد ماه امسال تولید چهار خوروی سواری جک J۵ با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۸۵۵ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.

همچنین تولید ام‌وی‌ام ۱۱۰S نیز متوقف شده و از یک دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر رسید. خرداد ماه امسال تولید لیفان X۵۰ نیز ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از ۱۵۰ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت.

و تولید آسا B۵۰ نیز متوقف شده و از یک دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به صفر رسید.

بیشتر بخوانید:


کیفیت پایین خودروهای داخلی و بحران ناشی از آن


چند سالیست صنعت خودروسازی ایران دچار بحران جدی شده. در گزارشی که تلویزیون رژیم در تاریخ 19اسفند 94 پخش کرد آمده است:
”هیچ‌یک از خودروهای داخلی نتوانستند به سقف استاندارد تولید برسند و تنها یک مدل، کیفیت 4 ستاره داشت و بقیه حتی به همین میزان کیفیت هم نرسیدند. دیگر خودروهای داخلی هم تنها توانستند یک ستاره بگیرند! “

طبق گزارش روزنامه حکومتی جهان صنعت 15فروردین95، تیراژ تولید دو گروه خودروسازی بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا، نسبت به سال 90 با افت بیش از 30 درصدی مواجه شده‌اند. بر اساس آماری که همین روزنامه داده، کل حجم تولید و فروش خودروهای سواری در کشور در سال 90 که سال اوج فروش خودروسازان کشور نیز به‌حساب می‌آید، با کاهشی 32 درصدی در سال 93 به یک میلیون و 70هزار دستگاه و میزان واردات خودرو نیز با رشدی 70 درصدی به 102هزار دستگاه در سال مزبور رسید.

سوز و گداز کارگزاران رژیم از تحریم خودروهای ساخته شده در داخل توسط مردم


این بحران در سال 94 آن‌چنان تشدید شد که در شهریور 94 اساساً خودروهای تولید داخل با تحریم تقریباً سراسری مردم روبه‌رو شد و تولید آن دچار یک افت 50 درصدی شد. (تلویزیون رژیم 7مهر94)

به دنبال آن تحریم مردمی، نعمت زاده وزیر صنایع دولت روحانی به صحنه آمد و اقدام کمپین مردمی تحریم خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی را با دریدگی خاص آخوندها، خیانت نامید!

عصرایرانیان 10شهریور 94 نعمت زاده: کمپین نخریدن خودرو خیانت است!

به این ترتیب دولت، توپ کاهش خرید خودروهای بی‌کیفیت را به زمین مردم انداخت!

اذعان رسانه های رژیم به واردات بی رویه خودرو


اما فقط 16روزبعد همان رسانه‌های رژیم خبری منتشر کردند که علت سقوط صنعت خودرو سازی کشور چیزی نبود جز زیان 600میلیارد تومانی ناشی از واردات خودرو! آن هم در مملکتی که صنایع خودروسازی‌اش نیاز حیاتی به حمایت دولتی در برابر تولید خا رجی و واردات بی‌رویة آن دارند.

روز 13مهر 94روزنامه حکومتی ابرار اقتصادی نوشت صنعت خودرو در آستانهٴ توقف قرار گرفته است.

کلاهبرداری های کلان در واردات ایران


یک روز قبل از آن، رسالت آخوندی نوشته بود: تولید خودرو نصف شد. اما همین روزنامه‌ها تنها 9روز بعد، دوباره خبر از یک کلاهبرداری 800میلیاردی در واردات خودرو داد. داستان از این قرار بود که: نهادهای مربوطه با ارزی که برای وارد کردن دارو گرفته بودند، خودرو وارد کردند! (روزنامه حکومتی آرمان 22مهر 94).


و نهایتاً در 19 دی 94 کیهان خامنه‌ای خبر از واردات 2600میلیاردی خودرو در 9ماهه اول سال داد. آن هم در همان مملکتی که صنایع خودروسازی آن در آستانهٴ ورشکستگی و نابودی قرار دارد به‌نحوی که حتی توان پرداخت بدهیهای خود به قطعه سازان را هم ندارد.

در یک گفتگو در تلویزیون رژیم در اول اسفند 94 در همین مورد آمده است:
بدهی خودرو سازان به قطعه سازان مبلغی که هروز داره سنگین تراز دیروز میشه و مهمان برنامه که خود یکی از دست‌اندرکاران ساخت قطعه، شخصی به نام ”رجال “ می‌گوید: ”الان قطعه سازان در شرایطی هستند که حساب مرگ و زندگیست“.

خبر نگار: بدهی خودروسازیها به قطعه سازان بعد از این طرح خروج از رکود هم پولی زیادی به قطعه سازان داده نشده

نعمت زاده وزیر صنعت و معادن: ... بین80 تا 70 درصد ش سهم قطعه سازهاست و پرداخت شده، منتهی طلب قطعه سازها بیش از این حرفها ست

اما یک قطعه‌ساز آن را رد کرده و می‌گوید: 2هزار میلیارد تومن پول گرفته شده! از این 2هزار میلیارد تومن، من فکر می‌کنم کمتر از 30، تا 40 درصدش اومده به صنعت قطعه سازی“.

در واقع باید گفت مشکل قبل از هر چیز در خیانتی است که خود نظام در حق صنایع داخلی می‌کند و از یک‌سو با وارد کردن خودروی خارجی و گاه حتی با قاچاق کردن ارز دارویی برای وارد کردن خودرو، تیشه به ریشهٴ صنعت خودرو سازی کشور می‌زند. و البته با فرافکنی مردم تحریم کننده را به خیانت متهم می‌کند!

اعترافهای ناگزیر: انهدام صنعت خودرو سازی جاده صاف کن واردات

 

چپاول در صنعت خودروسازی، معمای ناگشوده!

لطفا به اشتراک بگذارید: