تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه -۳۱تیر۱۳۹۷

تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه -۳۱تیر۱۳۹۷


مقدمه:‌


-استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا: آمریکا و اروپا در مورد ممانعت از صدور تروریسم رژیم ایران به خاورمیانه توافق دارند

-دویچه وله آلمان:‌ همکاری آدیداس با رژیم ایران به خاطر تحریمهای آمریکا احتمالا خاتمه می یابد

-خالد بن سلمان سفیر عربستان سعودی در آمریکا: رفتار مرگبار رژیم ایران به کشورهای غربی گسترش می یابد آلمان یک دیپلمات رژیم ایران را متهم به شرکت در توطئه بمبگذاری علیه گردهمایی اپوزیسیون ایران در فرانسه کرده است.

گزارشات:


گزارش۱ ـ شروع فروپاشی اقتصادی ایران در آستانه اجرایی شدن تحریم ها

گزارش۲ ـ دیدار هیأت خزانه داری آمریکا از ترکیه

گزارش۳ ـ مدیر اطلاعات ملی آمریکا: شاهد تلاش‌های مخرب رژیم ایران هستیم

گزارش۴ـ استمرار قیام در عراق

گزارش ۵ـ شکایت یمن از رژیم ایران به شورای امنیت

گزارش ۶ـ ژنرال جوزف ووتل: رژیم ایران بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است

گزارش7 ـ نسل جدید موشک‌های «وگا» چگونه ساخته می‌شوند؟

امیدها برای کشف جسد اسکندر مقدونی در تابوت باستانی رنگ باخت

رویتر: اقدامات تهاجمی آمریکا برای فشار بر رژیم ایران

 

گزارش1 ـ شروع فروپاشی اقتصادی ایران در آستانه اجرایی شدن تحریم ها


بعد از لغو برجام توسط آمریکا و قبل از اجرایی شدن تحریم ها علیه رژیم ایران، اقتصاد این رژیم شروع به فروپاشی کرده است . گزارشی از اسکای نیوز

ناظران می گویند اقتصاد ایران متزلزل است و به تدریج دارد از منظومه اقتصاد جهانی خارج می شود . نزدیک شدن اولین مرحله از تحریمهای جدید آمریکا فروپاشی بخشهای اقتصادی را بدنبال داشته است.

تحریم علیه فعالیت های تجاری ، فلزات گرانبها و طلا و خودروسازی با آغاز ماه اوت اجرایی می شود .

مرحله دوم تحریم ها در ماه نوامبر دامنه ای گسترده تری دارد. در این مرحله بخش های کشتی رانی و بنادر و هر گونه تبادل مالی میان شرکت های خارجی ، بخش انرژی و بانک مرکزی رژیم ایران هدف تحریم ها قرار می گیرند .

در عمل تنها طی دوماه گذشته صادرات نفت ایران ۸ درصد کاهش داشته است . آمریکا به هم پیمانانش فشار می آورد تا خرید نفت از ایران را تا نوامبر آینده به نزدیک صفر برسانند.

علاوه بر این از ماه ژانویه گذشته ریال ایران بیش از نیمی از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است.

کارشناسان موسسه پژوهشی اقتصاد جهانی بی ام آی می گویند در سال ۲۰۱۹ اقتصاد ایران شاهد ۴ درصد افت خواهدبود.

مشکلات زیاد دیگری نیز برای اقتصاد ایران بوجود خواهد آمد که در نتیجه ازدیاد میزان بیکاری و فقر و تورم بخشی از آنها خواهد بود. مردم ایران در شهرهای مختلف در اعتراض به وخامت وضعیت معیشتی تظاهرات کردند

 

گزارش۲ ـ دیدار هیأت خزانه داری آمریکا از ترکیه


مارشال بیلینگس‌لی معاون وزیر خزانه داری آمریکا در زمینه مبارزه با تأمین مالی تروریسم که در راس هیئتی برای گفت‌وگو و متقاعد کردن ترکیه به اجرای تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران به آنکارا سفر کرده بود گفت:‌ تحریمهای جدید قاطع و فراگیر خواهد بود:

اسکای نیوز- منابع ترکیه گفتند هیأت آمریکایی که مسؤل مبارزه با حامیان مالی تروریسم است مقامهای ترک را در جریان طرحهایی قرار داد که آمریکا می خواهد علیه رژیم ایران به مرحله اجرا در آورد.

گزارشگر اسکای نیوز از آنکارا گفت:

در صورتیکه ترکیه به خواسته های آمریکا پاسخ ندهد تحریم های آمریکا علیه ترکیه نیز اعمال می شود.

این واضح است که ترکیه طی سالیان مجازاتهای آمریکا علیه ایران را اجرا نکرده و با این تحریم ها مخالفت کرده و منافع خود را دنبال کرده است .

معاون رئیس بانک مرکزی ترکیه توسط قضاییه آمریکا بخاطر پنج اتهام محکوم شده است .یکی از بزرگترین و اولین اتهامات او نقض تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران بوده است .

بعضی از ناظران و خبرنگاران ترک عقیده دارند که هیأت آمریکایی به ترکیه آمده تا هشدار دهد در صورتیکه ترکیه تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران را عملی نکند آمریکا همان مجازاتها را علیه ترکیه اعمال خواهد کرد.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری رسمی ترکیه گفت مذاکرات با هیأت آمریکایی مهم است و ترکیه نیز به این تحریم ها اهمیت می دهد . وی در عین حال گفت روابط اقتصادی و تجاری ما با ایران مهم است و ترکیه می خواهد که این روابط را حفظ کند . شاید این بدین معنی باشد که ترکیه می خواهد مانور کند ولی تمامی این امور گذشته و طی روزهای آینده خواهیم دید که اجرای تحریم ها علیه رژیم ایران به چه میزان برای ترکیه جدی است. آیا آمریکا به ترکیه فشار خواهد آورد؟ هیأت آمریکایی پیام را به ترکیه داده ولی آیا آنکارا به این پیام پاسخ خواهد داد یا نه ؟ تمامی این ها را با اجرایی شدن تحریم ها علیه رژیم ایران خواهیم دید.

 

گزارش3 ـ مدیر اطلاعات ملی آمریکا: شاهد تلاش‌های مخرب رژیم ایران هستیم


دن کوتزمدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا در یک اجلاس امنیتی در واشینگتن گفت، رژیم ایران بازیگر بدی در عرصه بین المللی است.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا دن کوتز در پاسخ به این سؤال که آیا خروج آمریکا از توافق برجام ، با رژیم ایران و بازگشت تحریم ها باعث جری شدن و رفتار تهاجمی این کشور شده است، گفت: خروج از برجام تأثیر عمده ای بر رویکرد رژیم ایران نداشته است، ما همچنان شاهد تلاش های مخرب رژیم ایران هستیم.
مدیر اطلاعات ملی آمریکا اضافه کرد: پیشتر به ما گفته می شد با برجام رفتار رژیم ایران تغییر خواهد کرد و ما روابط بهتری با این رژیم خواهیم داشت و می توانیم در خصوص مسائل مختلف با آنها گفت وگو کنیم. اما بعداز برجام نه تنها چنین چیزی روی نداد بلکه شاهد بودیم که رژیم ایران اقدامات خود را تشدید کرد . بخصوص در زمینه حمایت از گروه های تروریستی، فعالیت های مخرب در منطقه، برنامه موشکی،مداخله در دمشق، مداخله در یمن و طیف وسیعی از فعالیت های مخرب دن کوتز تصریح کرد: مقامهای رژیم ایران بازیگرانی بد هستند و هنوز هم به این وضعیت ادامه می دهند.

مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا به حساسیت حضور نیروهای رژیم ایران در منطقه جنوب غربی سوریه اشاره کرد و گفت، چند کشور در این نقطه حضور دارند و یک حرکت اشتباه می تواند جرقه یک اتفاق را بزند، نقطه بسیار حساسی است ما کمتر در خصوص آن حرف میزنیم.
دن کوتز از روسیه خواست به همکاری با رژیم ایران در سوریه و حمایت از رژیم اسد پایان دهد.

 

گزارش4 ـ استمرار قیام در عراق-۲۰دقیقه-گزارش۴۶- ۳۱تیر۱۳۹۷


قیام مردم عراق در دومین هفته خود ادامه دارد. نیروهای امنیتی عراق برای متفرق کردن تظاهر کنندگان در منطقه نفت خیز بصره ، ازگاز اشک آور و ماشین آبپاش استفاده کردند. گزارشی از رویتر:

در هفته گذشته وقتی محمد، 22 ساله، برای خدمات شهریِ بهتر و شغل ، در تظاهرات، شرکت کرد،نمیدانست که ممکن است به قیمت جانش تمام شود.

این فیلمی است که او گرفته است .

وقتی از پشت سر، مورد اصابتٍ گاز اشک آور قرار میگیرد و دوربینش به زمین میافتد .

وی تا این لحظه، در کوما قرار دارد.

یک پدر خانواده با 2 فرزند زیر 4 سال.

علی با والدین و 3 خواهر خود در یک کلبهٍ گلی، زندگی میکند.

پدر خانواده: آب وجود ندارد ، زمینِ کاشته شده وجود ندارد، شغل وجود ندارد.

وی هر روز برای پیدا کردن شغل به بیرون میرود تا بتواند برای خانواده اش درآمدی کسب کند .ولی بیفایده است .

بنابر این وی تصمیم گرفت به تظاهرات برود به امید اینکه حکومت ، به درخواست های آنها جوابی بدهد. اما وی مورد اصابت قرار گرفت.

بنا به گفته فرماندهٍ نیروهای واکنش سریع وزارت کشور ، پلیس در روز یکشنبه زمانی که برای متفرق کردن جمعیتٍ صدها نفره ،که تلاش داشتند به سمت ساختمان حکومتی هجوم ببرند، شلیک هوایی کرد ، باعث زخمی شدن 48 نفر از تظاهرکنندگان شد.

از زمان شروع شدن تظاهرات در ابتدای ماه ژوئیه ، تظاهر کنندگان به ساختمانهای دولتی وشاخه های احزاب سیاسی و شبه نظامیان قدرتمند شیعی ، حمله کرده اند و حتی به فرودگاه بین المللی شهر مقدس نجف هم، هجوم برده اند.

بیشتر صادرات نفت عراق از مناطق اطراف بصره ، استخراج میشود، اما ساکنین از کمبود برق ، آب ، شغل و خانه، خسته شده اند.

باوجود وعده های نخست وزیر عراق، تا کنون ، تظاهر کنندگان هیچ علامتی از آرام شدن نشان نداده اند.

 

گزارش 5ـ شکایت یمن از رژیم ایران به شورای امنیت


وزیر خارجه یمن می گوید:‌ شبه نظامیان حزب الله و حشد الشعبی عراق به شبه نظامیان حوثی آموزش می دهند. وی گفت ما اسناد مختلف را به شورای امنیت ملل متحد در مورد دخالتهای رژیم ایران ارائه کردیم:

خالد الیمانی وزیر خارجه یمن استراتژی دولت قانونی یمن برای مواجهه با دستگاههای رژیم ولایت فقیه در عراق و لبنان را فاش ساخت.

او در گفتگویی با روزنامه الشرق الاوسط گفت کشورش قصد دارد در مورد صحبتهایی که شبه نظامیان حشد الشعبی در مورد آمادگی برای جنگ در یمن کرده اند با دولت عراق گفتگو کند

او همچنین گفت یمن در انتظار نامه ای ازبیروت است که دولت لبنان پاسخ دهد چرا حزب الله در یمن علیه دولت قانونی می جنگد . یمانی رژیم ایران را متهم کرد هنوز برای حوثی ها موشک قاچاق می کند و به آنها تکنولوژی هواپیماهای بی سرنشین و مین های زمینی و دریایی داده است

همچنین کادرهای نظامی حزب الله به یمن رفته اند تا به شبه نظامیان حوثی آموزش نظامی بدهند یا نحوه بکارگیری و مونتاژ کردن موشک های بالستیکی را آموزش بدهند .

یمانی گفت کشورش به شورای امنیت نامه نوشته و اسنادی را ارائه کرده است رژیم ایران از حوثی ها حمایت نظامی می کند را آورده است . او اضافه کرد رژیم ایران از جزیره های متروکه برای قاچاق سلاح به حوثی ها استفاده می کند . وی از جامعه جهانی خواست تا در مقابل این گونه اعمال رژیم ایران ایستادگی کند

او تاکید کرد عناصر شبه نظامی حزب الله به دستور ایران به یمن رفته اند تا در سطوح مختلف به شبه نظامیان حوثی آموزش بدهند

وزیر خارجه یمن افزود: « حق خود را در طرح این مساله در اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، محفوظ می‌داریم».

 

گزارش 6ـ ژنرال جوزف ووتل: رژیم ایران بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است


 ژنرال جوزف ووتل فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون نقش بی ثبات کننده و مخرب رژیم ایران را برای خبرنگاران تشریح کرد. بخشهایی از این توجیه مطبوعاتی را که در سایت پنتاگون درج شده از نظر می گذرانیم:

ژنرال جوزف ووتل فرمانده سنتکام:

من چند بار گفته ام رژیم ایران را بی ثبات کننده ترین عامل در سراسر منطقه به حساب می آوریم و تلاشهای ما در سراسر منطقه روی افشا کردن فعالیتهای این رژیم و کار با شرکا برای متوقف کردن و مختل کردن آنها متمرکز است. آنها بی ثباتی را ترویج میکنند

ژنرال جوزف ووتل افزود:‌ من به همه شما یادآوری میکنم رژیم ایران با حزب الله لبنان و دیگر گروههای شبه نظامی امنیت منطقه را تهدید می کد. خاطر نشان میکنم رژیم ایران از حوثیها پشتیبانی میکند که موشکهای با برد افزوده به مراکز جمعیتی اصلی در عربستان سعودی شلیک میکنند . آنها با این کار نه فقط شهروندان سعودی را در معرض خطر قرار میدهند، بلکه شهروندان سایر کشورها را هم تهدید می کنند. این رژیم ایران است که حوثیها را پشتیبانی میکند، حوثیهایی که از توزیع کمک انساندوستانه و داروهای حیاتی برای مقابله با یکی از بزرگترین شیوع ثبت شده وبا در دنیا ممانعت میکنند.

فرمانده سنتکام گفت:‌ این رژیم ایران است در باب المندب، که چهارمین تنگه بلحاظ بیشترین رفت و آمد در سراسر جهان است، و در جنوب دریای سرخ، بازرگانی جهانی و عبور از طریق آبهای بین المللی را در معرض تهدید قرار میدهد. موشکهای پرهزینه دفاعی کروز برای حوثیها تأمین میکند و به آنها آموزش میدهد. با کشتیهای انفجاری و مینها و قابلیتهای دیگر این مسیر را تهدید می کند. من میتوانم همینطور ادامه بدهم ولی من فکر میکنم که شما منظور را گرفتید.

 

گزارش7 ـ نسل جدید موشک‌های «وگا» چگونه ساخته می‌شوند؟


مهندسان اروپایی فضا در کارخانه ساخت موشک آویو در جنوب رم در حال ساخت نسل جدیدی از موشک‌های پرتابگر وگا هستند که از جنس فیبر کربن هستند. منظور از موشک پرتابگر، موشکی است که ماهواره یا فضاپیما را به فضا پرتاب می‌کند.

کارخانه ساخت موشک آویو یکی از معدود کارخانه‌های ساخت موشک در اروپاست. خانواده موشک‌های پرتابگر وگا در اینجا متولد شد و نسل آینده موشک‌ها نیز هم اینک در اینجا ساخته می‌شوند.

طراح آنها اتوره اسکادکیا ، مدیر بخش طراحی نسل جدید موشک‌های وگا موسوم به «وگا سی» درباره این موشکها به یورونیوز می‌گوید: «در اینجا به طور خاص بدنه‌های مراحل اول و دوم و سوم پرتابگر ساخته می‌شود. این بدنه‌ها، سازه‌هایی است که وزن موتورها را تحمل می‌کند. در این ساختمان کار را با مواد خام آغاز می‌کنیم: ورودی، لاستیک و فیبر کربن و خروجی، بدنه موشک است. بدنه آماده است برای اینکه با سوخت موشک پر شود.

معمولا بدنه‌ موشک‌های بزرگ فضایی را با فلزاتی مثل آلومینیوم می‌سازند اما در کارخانه آویو، بدنه «موشک وگا» با فیبر کربن ساخته می‌شود. ساخت بدنه با روش سیم پیچی منحصر به فردی انجام می‌گیرد که حق اختراع آن برای این کاخانه به ثبت رسیده است. هدف، استفاده حداکثر از مواد اولیه است. همانطور که مدیر بخش طراحی نسل جدید موشک‌های وگا می‌گوید پارامتر اصلی در این طراحی، وزن است. برای اینکه موشک به مدار زمین برسد باید توان فراوان داشته باشد اما باید تا آنجا که ممکن است سبک هم باشد.

موشک وگا سریع است اما پروسه ساخت آن‌ به زمان و دقت زیادی نیاز دارد. ساخت آن یکسال طول می‌کشد. اولین گام در ساخت آن، به‌کاربردن قالبی عظیم است که ماندرل ام دارد.

مدیر بخش تولید کارخانه موشک سازی آویو می‌گوید:

درجه حرارت موتور موشک طی پرواز به بیش از ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. برای حفاظت کل ساختار از این حرارت بالا این عایق حرارتی را به کار می بریم که از جنس کائوچو بسیار نازک است و اولین چیزی است که روی ماندرل قرار می‌گیرد»

 

امیدها برای کشف جسد اسکندر مقدونی در تابوت باستانی رنگ باخت


باستان شناسان مصری اعلام کردند که تابوت کشف شده در بندر اسکندریه متعلق به اسکندر مقدونی، فرمانروای دوران باستان نیست.در ابتدا با کشف این تابوت این امیدواری پدید آمده بود که درون آن جسد اسکندر مقدونی قرار دارد. با این حال باستان شناسان درون این تابوت تنها بقایای مومیایی شده یک خانواده سه نفره را یافتند. کارگران ماه جاری میلادی هنگام ساخت یک بنای مسکونی در اسکندریه به طور اتفاقی این تابوت را که قدمت آن حدود دو هزار سال تخمین زده شده است کشف کرده بودند.

کشف این تابوت که ۳۰ تن وزن داشت به فرضیه ها در مورد اینکه اسکندر مقدونی، پادشاه دوران باستان در شهر اسکندریه دفن شده است دامن زد.

شهر اسکندریه ۳۳۱ سال پیش از میلاد عیسی مسیح توسط «اسکندر مقدونی» بنا نهاده شد.

دولت مصر پیش از این احتمال کشف جسد اسکندر مقدونی در تابوت یافت شده را رد کرده بود. بنا به اعلام مقامات مصر اجساد کشف شده به دلیل نشت آب فاضلاب یکی از ساختمان های اطراف به درون این تابوت تجزیه شده بودند.

محل دفن اسکندر مقدونی که ۳۲۳ سال پیش از میلاد عیسی مسیح در بابل درگذشت همچنان به صورت یک راز باقیمانده است.

 

رویتر: اقدامات تهاجمی آمریکا برای فشار بر رژیم ایران


خبرگزاری رویتر: دولت ترامپ تهاجمی را از طریق سخنرانی ها و ارتباطات اینترنتی برای فشار به رژیم ایران شروع کرده است. این کارزار که با حمات مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا شروع شده است به معنای اقدامی هماهنگ برای خفه کردن رژیم ایران، با اعمال مجددتحریم های سخت است.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: