نگاهی به سخنرانی روحانی برای سفرا و کاردارهای رژیم در کشورهای خارجی

نگاهی به سخنرانی روحانی برای سفرا و کاردارهای رژیم در کشورهای خارجی- ۳۱تیر۱۳۹۷


گفتگو با علیرضا معدنچی


روحانی؛ دود و دم برای عقب‌نشینی ذلت‌بار


 

به دنبال صحبتهای دیروز خامنه‌ای با سفرا و کارداران رژیم در کشورهای خارجی، امروز هم روحانی برای آنها سخنرانی کرد و حرفهایی زد که از جهاتی قابل تأمل هست. ما گفتگوی امروز خودمون با علیرضا معدنچی رو به این موضوع اختصاص دادیم.

 

س:‌ روحانی امروز در برابر آمریکا آمریکا خیلی رجزخونی کرد، این که با دم شیر بازی نکنید، اگر بکنید خودتون پشیمون می‌شید و ما تسلیم نمی‌شیم، تا قطره آخر خون خودمون می‌ایستیم و... جریان چیه؟ چرا روحانی امروز این طور رجزخونی و باصطلاح گرد و خاک کرد؟

ج: این روزها هر کدام از آدمهای رژیم وقتی رجزخوانی یا به قول شما گرد و خاک می‌کنند، باید یقین کرد که زیر این گرد و خاکها و دود و دمی که می‌کنند میخوان یک عقب‌نشینی ذلت بار را پنهان کنند.

وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ کس نمی‌تواند نفت صادر کند به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم.

بنابر این آن رجزخوانیها دود استتار بود برای این عقب نشینی

خنده دار این است که دیروز خامنه‌ای از روحانی به خاطر همین حرف تنگة‌ هرمز تقدیر کرد

جالب است که بلافاصله بعد از حرفهای روحانی، اعتراضات از باند خودش شروع شد که به جای این شعارها و سخن بی‌محتوا وظیفة ت «سامان دادن به وضعیت اسفبار اقتصادی است که تیم فشل و فاشدش نقش کلیدی در آن داشته است. اصرار بر حفظ این تیم تاسالم آنهم به قیمت نابودی سرمایة ملی جه معنایی دارد؟».

 

س:‌ از این دود و دمها که به قول شما دود استتار بود برای عقب‌نشینی از حرفی که قبلاً در مورد بستن تنگّة هرمز بود که بگذریم، بالاخره روحانی امروز حرفش با این کارگزاران رژیم در کشورهای خارجی چی بود؟ چه رهنمودی به اونها داد؟

ج: باید با کارآفرینان تماس گرفته، کار کرده و تجربه بیاموزیم، گفت: سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران و سفرای ما باید از امروز روزانه با یک شرکت اقتصادی در ارتباط بوده و با تمام نخبگان، سیاسیون، نمایندگان، اساتید دانشگاه‌ها در تماس باشند و این تماس نباید در قالب تماس‌های دیپلماتیک که نیاز به وقت و روز است باشد بلکه بایدسفرا بروند با همه مردم تماس بگیرند و سفیر باید بگوید که در هفته با چند شرکت دیدار داشته و چند کالا را برای صادرات و یا واردات هماهنگ کرده و نحوه پرداخت آن به چه شکل است. در بسیاری از موارد نیاز به حضور بانک ها برای تبادلات نیست و اگر درست تنظیم شود، یک صندوق یا شرکت می‌تواند این کار را انجام دهد.

ما در کشور نیاز به فناوری و سرمایه داریم و باید تلاش کنیم تا این دو از جهان به کشور وارد شود.

لابد سفرا هم که این حرفها را می‌شنیدند در دلشان می‌خندیدند که اگر راست میگی خودت بیا و بکن!

ما باید روابط خوب خود را با همسایگانمان مستحکم کنیم

ما روسیه را نه به عنوان شرق یا قدرتی بزرگ بلکه به عنوان یک همسایه می‌بینیم و حسن همجواری و گسترش روابط با مسکو را به نفع دو کشور می‌دانیم.

باید از فرصت‌ها استفاده و مشکلات را تحمل کنیم.

ما خواستار برقراری رابطه خوب با دنیا هستیم،

اگر من امروز سفیر ایران در خارج از کشور بودم، بیش از هر زمان دیگر سر خود را بالاتر می‌گرفتم،

 

س:‌ روحانی در رابطه با مواضع و سیاست منطقه‌یی رژیم چی گفت؟

ج: یادآوری خوبی کردید، روحانی گفت:‌ بهترین روابط را با همسایگان خواهانیم/ در شرایط جدید بدنبال اصلاح روابط عربستان، امارات و بحرین با ایران هستیم/

امروز فرصتی بوجود آمده تا روابط خود را با همسایگانمان بیش از پیش گسترش دهیم و حتی اگر همسایه‌ای مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمایل کرد، باید اختلافات را حل کرده و دوستی را برقرار کنیم. در مورد امارات و بحرین نیز اینگونه است و ما در شرایط جدید بدنبال اصلاح روابط با این کشورها هستیم.

 

س:‌ روحانی یک جا هم از این صحبت کرد که ما دو راه پیش رو داریم یا تسلیم یا مقاومت و گفت که ما مقاومت می‌کنیم، آیا این واقعاً‌ به این معناست که در آن دو راهی که همیشه صحبت آن هست، رژیم تصمیم خودش را گرفته است؟

ج: رژیم در بن‌بست است و فی‌الواقع از هیچ طرف راهی ندارد. از حرفهای تبلیغاتی و دود و دم که حرفهای بی‌ارزش هستند که بگذریم، می ماند استیصال و سردرگمی رژیم. این حرفها هم مصرف داخلی دارد و همه هم آن را می‌دانند. کما این که به رغم همة‌ رجزخوانیها دیدید که همین امروز یک بخش از لوایح چهار گانه اف ای تی اف و قانون مبارزه با تآمین مالی تروریسم در مجلس تصویب شد.

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: