انقلابی در درمان بیماریها با فن آوری جدید-۲۰دقیقه-گزارش۶-۲مرداد۱۳۹۷

گزارش۶ ـ انقلابی در درمان بیماریها با فن آوری جدید


پزشکان می گویند در درمان بیماری‌ها با فن‌آوری اشعه ایکس سه‌بعدی و رنگی تحول و انقلابی صورت گرفته است. جزییات بیشتر را در گزارشی می بینیم:

محققان در نیوزیلند با استفاده از نوعی فن‌آوری تازه توانسته‌اند برای اولین بار تصاویر ایکس‌ری رنگی و سه‌بعدی از بدن انسان تهیه کنند. امری که انقلابی در صنعت پزشکی به شمار می‌رود و می‌تواند به تشخیص سرطان‌ها و بیماری‌های خونی بدون نیاز به جراحی‌ کمک کند.

آنتونی باتلر، رادیولوژیست در دانشگاه اتاگو نیوزیلند، به روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید: «ما می‌توانیم تصویری با جزئیات از بافت‌ها، استخوان‌ها، چربی‌ها، آب و غضروف مختلف که در حال کار در دستگاه بدن هستند بدست بیاوریم. این واقعا مشابه یک ارتقا از فیلم‌های سیاه‌و‌سفید به فیلم‌های رنگی است و به تمامی یک تجربه جدید در فن‌آوری ایکس‌ری به شمار می‌رود.»

در روش سنتی سی‌تی‌اسکن‌ها، پرتو‌های ایکس‌ری از بدن عبور داده می‌شوند و سپس مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. هرجا بافت استخوانی متراکم‌تر بوده باشد، تصویر حاصله سفیدتر (به دلیل جذب پرتوها) و هرچه بافت استخوانی پوک‌تر باشد تصویر سیاه‌تر نمایش داده می‌شود. اما در روش جدید، دستگاه هر طول موج واحد فوتون را به یک عنصر مشخص مثل کلسیم نسبت می‌دهد. سپس با استفاده از اطلاعات دریافتی، اقدام به رسم تصویر سه‌بعدی می‌کند

این اسکنر در واقع برای اولین بار در سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای موسوم به «سرن» و برای شناخت ماهیت ذرات سازنده جهان به کار گرفته شده بود. این ابزار وظیفه تعقیب ذرات در مقیاس پیکسل را در دستگاه برخورددهنده بزرگ هارونی بر عهده داشت.

محققان امیدوارند این روش بتواند در تشخیص سلامت استخوان، فهم بیماری‌های قلبی و توسعه داروهای مربوط به سرطان مفید باشد و به پزشکان کمک کند تا درمان‌هایی موضعی با جراحی‌های کمتر را به کار گیرند.

اولین کلینیک با بهره‌‌گیری از این دستگاه طی ماه‌های آینده در نیوزلند آغاز به کار خواهد کرد.
لطفا به اشتراک بگذارید: