بررسی واکنشهای مختلف به سخنان اخیر رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا در رابطه با رژیم

بررسی واکنشهای مختلف به سخنان اخیر رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا در رابطه با رژیم


گفتگو با میثم ناهید – ۲ مرداد۱۳۹۷


مواضع آمریکا و واکنشهای ضد و نقیض رژیم


 

همون طور که در این گزارش هم دیدیم، سخنرانی وزیر خارجه آمریکا و پاسخ رئیس جمهور این کشور به آخوند روحانی، واکنشهای گسترده‌یی در جهان و درون رژیم داشته که هنوز هم ادامه داره. برای بررسی این واکنشها، ابعاد و پیام آن گفتگویی داریم با میثم ناهید.

 

س: پاسخ رئیس جمهور آمریکا به روحانی مورد استقبال رقبای روحانی در باند دلواپسان قرار گرفته است. آیا این به معنی نمودی از بهم نزدیک شدن باندها درون رژیم است؟

ج: البته که تضادهای درونی را تشدید کرده است. دلواپسان می‌دانند که روحانی آن جمله را برای مصرف داخلی و دود و دم گفته. به همین علت او را تشویق می‌کنند تا این وجه حرفش را برجسته کنند. که طبعا در عمل مورد نظر خود روحانی نیست. اما این جمله درون خود باند روحانی تضاد و شقه برانگیخته.

فاکت رسالت که گفته جواب ترمپ را میدادم که بچرخ...

(البته این رو هم تاکید کنم که این تهدیدات و تروریسم جزو ماهیت روحانی هست. اما بهرحال روحانی الان می‌دونه دندونهای رژیم کشیده شده)

اما درون باند خودش کسانی مانند زیباکلام و علی خرم به بیانهای مختلف می‌گویند چرا این حرف را زدی؟ ما که میدانیم منظورت این نبوده. چرا گفتی؟

امروز اعتماد از قول احمد عزیزی، دیپلمات پیشین رژیم میگه چنین حرفی رو اگر میخواستی مصرف داخلی داشته باش، باید فقط برای خود سفرا می‌گفتی، نه اینکه علنی کنی. چرا تهدیدی که نمی‌تونیم عملی کنیم رو اینطور بیان میکنی؟

«اگر رییس‌جمهور برای چنین اظهاراتی در جمع بسته حرفه‌ای‌های سیاست خارجی کشورمان، دلیل و توجیهی هم داشته باشند، رسانه‌ای کردن آن را می‌توان گره‌ای تازه برگفتمان اعتدال، چراغ راهنمای سیاست داخلی و خارجی ایشان، محسوب کرد»

ابتکار هم امروز با طعنه تیتر زده بود: «از شیخ دیپلمات تا سرهنگ تهدید!» بعد هم تاکید کرده بود که همه درون باند خودش از این حرفهای روحانی ناراضی هستند.

 

س: رسانه‌های رژیم میگن که موضعگیریهای رئیس جمهور و وزیرخارجه آمریکا، درون خود آمریکا مخالفتهایی برانگیخته. این موضوع به چه صورت است؟

ج: این هم برعکسه. تا اونجاییکه اخبار واکنشها هست، همه حاکی از تایید و تاکید هست.

درون دولت آمریکا تقریبا بالاترین مناصب از صحبتهای ترامپ حمایت کردند.

مایک پنس گفت: «رئیس جمهور آمریکا رژیم ایران را در وضعیت هشدار رسمی قرار داد...ما دیگر پراکندن بذر تروریسم توسط رژیم ایران را تحمل نخواهیم کرد».

جان بولتون: «رئیس‌جمهور می‌گوید اگر رژیم ایران دست از پا خطا کند، قیمتی خواهد پرداخت که کمتر کشوری داده است»

سارا سندرز گفت: «تهدید تند پرزیدنت ترامپ علیه رژیم ایران نمونه‌یی از سیاست صلح از موضع قدرت است که بدنبال تهدیدات توخالی از طرف ملاهای تهران می‌باشد».

 

در کنگره آمریکا هم شاهد یک حمایت دوحزبی هستیم.

اونهم درشرایطی که مسائل دیگر موضوع اختلاف بوده، اما در این مورد می‌بینیم که حمایت دوحزبی هست.

این هم چیز جدیدی در رابطه با رژیم نیست. برای نمونه لایحه تحریمها علیه رژیم مثلا در مجلس نمایندگان با چهارصد و خورده‌ای رای موافق در برابرتنها ۲ رای مخالف و در سنا هم بدون مخالفت تصویب میشد.

اتفاقا بحث رویارویی را تروریسم و ماجراجوییهای رژیم، در دوره اخیر عامل وحدت درون آمریکا شده.

 

س: گفتید که درون رژیم عده‌ای روحانی رو بخاطر اون جمله تشویق کرده و عده‌ای بهش هشدار میدن. ریشه این اختلاف چیست و بالاخره روحانی چه خواهد کرد؟

ج: ریشه این کشمکش و موضعگیریهای دوگانه، چه در رابطه با خامنه‌ای و چه روحانی، علت این است که راه حلی نداشته و در بن‌بست هستند. این تناقض جدی و عمیق در رسانه‌های حکومتی و حتی خود روحانی گاهی برجسته میشه و واقعیت رو آشکار می‌کنه.

به یک فاکت گویا اشاره می‌کنم که پاسخ این سوال است.

روزنامه حکومتی آرمان از باند خود روحانی امروز نوشت: «روحانی چرخشی در مواضع و یا به تعبیری «گردش به راست» نداشته ‌است. در هر حال باید منتظر ماند و دید حرکت‌ها و مواضع بعدی روحانی چگونه خواهد بود. شاید در پس چنین سخنان و یا در ورای نظر روحانی ایجاد یک نوع انسجام داخلی قوی‌تری مطرح باشد و در بین گروه‌های سیاسی یک انسجامی را برقرار کند. حالا این انسجام در خدمت مصالحه، مذاکره و یا کنار آمدن با غرب است یا نه ادامه و در عین حال افزایش تنش‌ها مطرح خواهد بود. با شناختی که از ایشان داریم کار و نیت دوم کمی دور از ذهن است. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری به دنبال این است که یک اجماع نسبی را در بین گروه‌های سیاسی ایجاد کند که این اجماع نسبی می‌تواند نوعی سوخت سیاست خارجی و لازمه و مقدمه این امر باشد. سیاست‌هایی که ایران باید در چند ماه آینده اتخاذ کند. این تصمیمات به طور قطع با توجه به تحریم‌های پیش رو سخت خواهد بود.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: