بیانیه اقدام فوری عفوبین الملل-توقف بلادرنگ تخریب مزارشهیدان قتل عام۶۷ دراهواز

بیانیه اقدام فوری عفوبین الملل-توقف بلادرنگ تخریب مزارشهیدان قتل عام۶۷ دراهواز

عفو بین‌الملل – بیانیة اقدام فوری:

فراخوان به توقف بلادرنگ

تخریب مزار شهیدان قتل عام ۶۷ در اهواز

توسط رژیم جنایتکار آخوندی

 

به‌دنبال افشای تخریب مزار شهیدان قتل عام ۶۷ در منطقة پادادشهر اهواز توسط مقاومت ایران که در آستانة سی‌امین سالگرد این جنایت توسط رژیم جنایتکار آخوندی صورت می‌گیرد، عفو بین‌الملل با صدور یک بیانیة «اقدام فوری» به توقف بلادرنگ تخریب آثار و شواهد قتل عام ۶۷ فراخوان داد.

گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که تخریب این مزار از روز جمعه ۲۹تیر، به‌طور شبانه روزی ادامه دارد. بولدوزرها با سرعت مشغول کار هستند و غلطک‌ها محل را صاف میکنند؛ به نحوی که هیچ اثری از مزار شهدا، در محدوده به چشم نمی‌خورد و قابل تشخیص نیست. کارگزاران رژیم جنایتکار آخوندی یک مسیر ۲۰۰ متری تا محوطه مزار تخریب شده را سنگ‌چین کرده‌اند تا از تردد خودرو به داخل محل و فیلمبرداری جلوگیری کنند.

در بیانیة اقدام فوری عفو بین‌الملل دربارة این اقدام رژیم آخوندی برای پنهان‌کردن آثار قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷، آمده است: از روز ۲۹ تیر ۱۳۹۷، عکس‌ها و ویدئوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد سازه‌‌ بتنی که قبلاً نشان گور جمعی در این منطقه بود به علاوه تعداد زیادی قبرهای فردی خرد و قطعه قطعه شده‌اند. این گورها هم‌اکنون زیر تله‌های خاک و آوار مدفون شده‌اند. بنا به یک تابلوی رسمی نصب‌شده در این سایت، هدف این پروژه، «احداث بلوار حد فاصل مهدیس و تا فاز ۵ پادادشهر و پارک ۲۱ هکتاری» و کارفرمای آن شهرداری (رژیم در) اهواز است.

عفو بین‌الملل در بیانیة اقدام فوری و اطلاعات تکمیلی ضمیمه به آن، ضمن تاکید براینکه«تخریب این گورها به‌دنبال بسیج ۳۰ ساله مقام‌های (رژیم) ایران برای ناپدید کردن اجباری آثار جرم صورت می‌گیرد»،تصریح می کند: در طول سه دهه گذشته، مقام‌های (رژیم) ایران (اقداماتی نظیر) خاکبرداری با بولدوزر، ساختن ساختمان و جاده، انباشت زباله یا ساختن محل‌های جدید تدفین بر روی گورهای تکی یا جمعی مربوط به کشتارهای جمعی دهة ۱۳۶۰ را به‌عمل آورده‌اند. این اقدامات توسط مقام‌های (رژیم) ایران شواهد کلیدی را که می‌تواند برای روشن‌شدن حقیقت دربارة ابعاد جنایات و تحقق عدالت مورد استفاده قرار گیرد، از بین می‌برد. این اماکن تحت نظارت مستمر توسط آژانس‌های امنیتی قرار داشته و این نشان می‌دهد که نهادهای قضایی، اطلاعاتی و امنیتی (رژیم ایران) در روند تصمیم‌گیری مربوط به پنهان‌سازی و نابود کردن (شواهد)[که مطابق قوانین بین المللی جرم محسوب میشود] دست دارند.
لطفا به اشتراک بگذارید: