تحولات ایران و جهان در بیست دقیقه-5مرداد97

1-هشدار 10سناتور آمریکایی به اتحادیه اروپا: هرگونه تلاش برای دور زدن یا تضعیف تحریمها علیه رژیم ایران با عواقبی روبرو خواهد شد.

2-بیانیه عفو بین الملل برای اقدام فوری:‌جاده سازی روی گورهای قتل عام شدگان67 در اهواز را متوقف کنید. این اقدام مصداق شکنجه و انواع رفتارهای ظالمانه و غیرانسانی با خانواده های آنان است.

3-افشاگری مجله تایم: رژیم ایران از شرکتهای آلمانی برای چاپ صدها میلیون دلار به منظور سرمایه گذاری در جنگ یمن استفاده می کند.

 

گزارش 1ـ جلسه استماع سنای آمریکا


در جلسه استماع کمیته روابط سنای آمریکا مایک پمپئو وزیر خارجه گفت: مردم ایران توسعه طلبی قاسم سلیمانی و خامنه ای را نمی خواهند. بخشهایی از مباحث این جلسه را می بینیم:

وزیر خارجه مایک پمپئو: ... متوقف کردن همه فعالیتهای شرورانه ایران از اهداف سیاست خارجی ماست. کارزار فشار مالی ما، خارج شدن ما از توافقنامه هسته ای، و حمایت کامل ما از مردم ایران که من در سخنرانی ام در روز یکشنبه گذشته بیان کردم، دارند تأثیر میگذارند.

... امروز چالش عظیم اقتصادی در ایران وجود دارد. یک ساختار اقتصادی ناکارآمد در ایران وجود دارد. این رژیم به تروریسم از طریق حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان شیعه در عراق و یمن دست میزند . رژیم ایران دست به ترور در کشورهای اروپایی میزند و حمایت عظیمی از بشاراسد در سوریه می کند. اینها هزینة بالایی دارد مردم ایران می دانند این مدلی نیست که خواهان آن باشند. این توسعه‌طلبی رژیم ایران که خامنه ای و قاسم سلیمانی اینقدر خواهان آن هستند، چیزی نیست که مردم ایران خواهان آن باشند. با توجه به حکومت فاسدی که وجود دارد، باید تصمیم های بنیادی در مورد ایران اتخاذ کرد. این تصمیمها به مردم ایران بر می گردد.

مایک پمپئو در پاسخ به سؤال دیگر سناتورها تأکید کرد:‌ ما نمی‌خواهیم چه ایران و چه کره‌شمالی توانمندی تکثیر بمب اتمی، غنی‌سازی اورانیوم، و یا ساختن برنامه تسلیحاتی اتمی داشته باشند. این مأموریت ما است.

مایک پمپئو در پاسخ به سؤالی در مورد پیامدهای لغو برجام گفت:‌

سوالی که رئیس جمهور دونالد ترامپ با آن مواجه بود این بود که آیا برجام به اندازه کافی برای او خوب است و منفعت دارد؟ او به این نتیجه رسید که نهایتاً خوب نیست و گفت این بدترین توافق تاریخ بوده است. او نتیجه گیری کرد ، ما با بازبینی تمامی موضوعات، در موقعیت بهتری قرار می گیریم، برسر طیفی از موضوعات، نه فقط برسر پرونده اتمی، بلکه برنامه موشکی و رفتار شرورانه رژیم ایران در سراسر جهان . درست است الان سه کشور اروپایی با ما همراهی نکردند اما بسیاری با ما هستند اماراتی ها و سعودی ها و بحرینی ها و سایر کشورهای کوچک اروپایی . بسیاری با ما تماس می گیرند و می پرسند چطور با تهدید هسته یی و رفتار شرورانه رژیم ایران مقابله کنیم.

سناتور گاردنر خطاب به مایک پمپئو: شما سخنرانی خیلی خوبی در ۲۲ ژوئیه درموردسیاست ایران در کتابخانه ریگان داشتید اگر شما کلمه ایران را حذف می کردید و آنرا با کلمه کره شمالی جایگزین می کردید آیا این به واقع رابطه با کره شمالی را نشان نمی داد؟

 مایک پمپئو: سناتور سخنرانی طولانی بود فکر می کنم در ا بعاد زیادی می توانند همسان باشد ولی تفاوتی در زمینه ظرفیت برنامه اتمی آنها وجود دارد ولی ماهیت دو رژیم یکی می باشد.

 

گزارش2 ـ تروریسم رژیم ایران در خاک اروپا


وال استریت ژورنال طی مقاله یی به قلم حسین عابدینی عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت به توطئه تروریستی رژیم ایران علیه مجاهدین و مقاومت ایران پرداخت و از دولتهای اروپایی خواست دست به اقدامات قاطعی علیه رژیم تروریست آخوندی بزنند. بخشهایی از این مقاله از نظرتان می گذرد.

وال استریت ژورنال:

ماه گذشته مقامات بلژیک دو تبعه بلژیکی ایرانی‌تبار را در مسیرشان به گردهمآیی پاریس که دهها هزار نفر بهمراه صدها شخصیت از آمریکا، اروپا و خاورمیانه در آن شرکت داشتند، دستگیر کردند. ایرانی-بلژیکی‌ها بیش از یک پوند مواد منفجره قدرتمند تی.ای.تی.پی. و یک چاشنی داشتند. بواسطة همکاری نزدیک مقامات بلژیک، فرانسه و آلمان، یک طرح تروریستی بزرگ در اروپا خنثی گردید در حالیکه تنها چند ساعت بیشتر به اجرای آن باقی نمانده بود.

بطور جداگانه پلیس آلمان یک دیپلمات ایرانی مستقر در وین بنام اسدالله اسدی را دستگیر کرد. بنا به دادستان‌های فدرال آلمان، اسدی که رئیس ایستگاه وزارت اطلاعات و امنیت ایران است، مغز متفکر پشت این طرح بمبگذاری بود...

پس چرا دولت‌های اروپایی بدنبال این حادثه ساکت هستند؟

در مقاله مندرج در وال استریت ژورنال تأکید شده است:

اروپا باید بفهمد که با دولتی که تروریسم را بعنوان ابزار سیاست نهادینه کرده است نمی‌توان تجارت عادی داشت... کشورهای اروپایی باید دیپلمات‌های رژیم و مأموران اطلاعات را اخراج و جزئیات کیس تروریستی خنثی شده را در اختیار مردم قرار دهند.

 

گزارش3 ـ نیکی هیلی: فریب رژیم ایران را نمی خوریم


نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد طی مصاحبه یی با شبکه سی بی انCBN  با اشاره به تهدیدهای توخالی رژیم ایران گفت ما دیگر فریب این رژیم را نمی خوریم.

شبکه سی بی ان: نظرتان درمورد توییت ترامپ که همه با حروف درشت نوشته شده بود چیست؟ به نوعی هشدار دهنده است، برخی ممکن است از آنچه ورای خطوط(‌آن توییت) باشد بترسند و وحشت کنند؟

نیکی هیلی سفیرآمریکا در سازمان ملل متحد : می دانید رژیم ایران مشروعیت خود را از شعارهایش کسب می کند و اروپاییان و هرآن کس را که درگیر توافق ایران بوده تهدید به انجام کارهایی می کند و می ترساند. اما ما فریب آنرا نمی خوریم. پرزیدنت ترامپ به آنها هشدار داده ما را تهدید نکنید زیرا ما هر تهدیدی را جدی می گیریم

بنابر این اگر چیزی باشد که رژیم ایران را سرجای خود بنشاند این است زیرا آنها می دانند که اینها فقط حرف نیست اگر بخواهند پای میز مذاکره بیایند و روی توافق جدید ایران کار کنند ما برای مذاکره حاضر خواهیم بود ولی نمی توانند ما را تهدید به انجام آن کنند .

صادقانه بگویم کاری که آنها انجام میدهند این است که با شعار می خواهد سایر اعضای توافق را حفظ کنند می خواهند آنها را از کاری که ایران می تواند انجام دهد نگران کرده و بترسانند تا آنها از توافق خارج نشوند و این بخشی از بازی رژیم ایران است .

شبکه سی بی ان:‌ ولی رژیم ایران اینبار درمورد رئیس جمهور آمریکا اشتباه محاسبه دارد.

نیکی هیلی : قطعاً همینطور است.

 

گزارش4 ـ پاسخ ترامپ به تهدید های روحانی


نبیل العتوم کارشناس امور ایران می گوید تهدیدها و خط و نشان کشیدنهای روحانی و سایر سران رژیم برای مصرف داخلی است:

بعد از گذشت چند ساعت از سخنان روحانی که گفت سیاست های خصمانه علیه رژیم ایران مادر تمامی جنگ هاست دونالد ترامپ بسرعت به تهدید های حسن روحانی پاسخ داد

او گفت باید مجددا به تو هشدار بدهم که دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن چون با عواقبی روبرو خواهی شد که کمتر کسی در تاریخ دیده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز هشدار داد:‌ آمریکا از هدف قرار دادن رژیم ایران در بالاترین سطوح آن نمی ترسد

او روحانی و وزیر خارجه اش را ویترین بیرونی رژیمی نامید که آنرا بعنوان حیله گر توصیف می کرد. مایک پمپئو رژیم ایران را مافیایی تمام عیار نامید .او گفت رژیم ایران کابوسی ترسناک برای مردم ایران است و آرزوی خلاص شدن از دست این رژیم به واقعیت خواهد پیوست . این به ایرانی ها بر می گردد که سرنوشت کشورشان را مشخص کنند و آمریکا هم از صدای مردم ایران حمایت می کند.

از نظر آمریکا تحریم ها برجسته ترین اهرم برای به نتیجه رسیدن اهدافش است .

 رفت و آمد های آمریکا در پایتخت های جهان تنها با این هدف است

این رفت و آمدها تنها برای این است که نشان بدهد دولت آمریکا مصمم است تا رویارویی با رژیم ایران را تا آخر خط برود

دکتر نبیل العتوم کارشناس مسائل ایران گفت رژیم ایران با سخنان بی سابقه ای که داشت دیپلماسی آخر خط را اجرا می کند ولی سخنان روحانی برای مصرف داخلی است. برای مردمی است که از سیاست های پر هزینه رژیم که برای مردم سنگین تمام شده رنج برده اند

در واقع ما شاهد مجموعه ای از رویدادهای بی سابقه هستیم . این رویدادها پیش از تحریم های کشنده و هوشمند و بی سابقه علیه رژیم است

 این تحریم ها در دو مرحله است مرحله اول کمتر از دو هفته دیگر شروع می شود و مرحله دوم در نوامبر شروع می شود ولی چیزی که خیلی مسخره است تهدیدهای رژیم ایران است که می گوید جنگ با رژیم مادر جنگ هاست. رژیم ایران نمی تواند با آمریکا رویارویی کند و بخوبی می داند که جنگ با آمریکا مادر هلاکت هاست

 قبل از شروع این تحریم ها اقتصاد ایران به حاشیه رانده شده بود. ریال ایران بسیار کم ارزش شده . چند روز پیش یک دلار آمریکا به نزدیک ۱۰ هزار تومان رسید و این بی سابقه است. از وضعیت اقتصادی گرفته تا تظاهرات و کمبود آب بی سابقه است.

 همانطور که امیر محمد بن سلمان گفت ایران ببر کاغذی است.

 

گزارش5 ـ تأثیر فساد بر زندگی مردم عراق


رویتر می گوید سوء مدیریت و فساد در زندگی مردمِ جنوب عراق تاثیرات مرگبار دارد. این گزارش را می بینیم:

مرگ دهها گاومیش در تالاب های جنوب شرقی عراق ،معیشت تمامی این جامعه را به خطر انداخته است.

پایین بودن سطح آب در مرداب ها ،همراه با 2 برابر شدن شوری، تاثیر مرگباری روی حیواناتی که برای هزار سال در مناطق مردابی پرورش پیدا کرده اند، داشته است.

در نتیجهٍ این شرایط ،بیشتر از 30 گاومیش در ماه گذشته تلف شده اند و تعداد بسیار زیادٍ دیگری، بدلیل پایین بودن سطح آب، با خطر بیماری مواجهند.

این موضوع منجر به یک کمپین واکسیناسیون شد اما برای بسیاری ، تاثیرات آن

 از قبل نابود کننده بود.

یکی از اهالی: «در شروع ،آب ، شروع به کم شدن کرد و قایق ها، رفت وآمد به این منطقه را متوقف کردند و بعد از آن حیوانات ما شروع به کم کردن وزن کردند و سپس مردند.

ما به آنها دارو دادیم ،اما بی نتیجه بود.

گاومیش ها به محلشان برمی گشتند و رویِ نی ها دراز میکشیدند و میمردند و ما اغلب آنها را ذبح میکردیم و هم زمان آنهاییکه در آب مرده بودند را میسوزاندیم.

ما آسیب جدی دیدیم» .

 کمبود آب تا حدودی بدلیلِ دادنٍ اولویت پایین به کشاورزی بوسیلهٍ دولت مرکزی و سالها سوء مدیریت در منابع آبی و فساد است.

فساد و تغییرات آب و هوایی همچنین نقش مهمی (در ایجاد این شرایط) داشته است.

متخصصین از این میترسند که پرورش دهندگان گاومیش در مردابها ،دیگر هیچ گزینه ای جز مهاجرت نداشته باشند.

 

گزارش 6 ـ برقراری ارتباطات اینترنتی با بالن


 بخشهای بسیاری از جهان هنوز فاقد ارتباط هستند. در یک گام به سوی حل این مشکل، یک شرکت تابعه کمپانی مادرِ گوگل، اولین توافق خودش در آفریقا را، با بستن یک قرارداد برای برقراری ارتباط با جوامعِ روستایی و برون شهریِ کشورِ کنیا به انجام رسانده است.

چگونه میخواهند مشکل ارتباطات در دور افتاده ترین مناطق جهان را حل کنند؟

 با یک بالن بزرگ.

شرکت لون ”Loon“ که روی پروژه بالن ها برای برقراری ارتباطات اینترنتی در مناطق فاقد ارتباط کار میکند ، از بالن های خورشیدی برای نسل چهارم به منظور دادن پوشش (ارتباطی ) به مناطقی  که غلظتٍ جمعیتیِ پایین تری دارند، استفاده میکند .

این (بالنها) در ارتفاع 60000 فوتی از سطح دریا شناور میمانند که بالاتر از ارتفاع ترافیک هوایی، حیات وحش و حوادثٍ آب و هوایی است.

این تکنولوژی بوسیله لابراتوارِ نوآوریِ الفابت اکس Alphabet X  ، توسعه یافته است و سال گذشته برای برقراری ارتباطات برای بیش از 250000 نفر در پورتوریکو ، بعد از طوفان ِ ”ماریا“ استفاده شده است.

این کمپانی به بلوغ لازم رسیده است و قادر است معاملاتی را با عمل کننده های موبایل در سراسر دنیا انجام دهد.

این اولین باری است که کمپانی لون Loon، یک شراکتٍ تجاری را با عمل کننده های موبایل در آفریقا اعلام میکند.

این قراردارد با ”کنیا Telkom “ بسته شده است ، که سومین ارائه دهندهٍ ارتباطات راه دور بزرگ ، در کشور است.

انتظار می رود این بالن ها در سال آینده، به آسمان فرستاده شوند تا بتوانند ارتباطات اینترنتی را برای قسمتهای روستایی کنیا ،که هم اکنون به اینترنت وصل نیستند، فراهم کنند.

 

گزارش7-بزرگترین حامی تروریسم در جهان حقوق بشر را نقض می کند


مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در جلسه ازادی مذاهب در واشنگتن گفت:

اکنون به اصلی ترین رژیم حامی تروریسم یعنی رژیم ایران می پردازیم. ما می دانیم که مردم ایران از هیچ آزادی برخوردار نیستند از همه بیشتر فاقد آزادی مذاهب هستند.

 مسیحیان یهودیان سنیها بهائیان و سایر اقلیت های مذهبی از اساسی ترین حقوق محروم مانده اند.

آنها بطور مرتب مجازات می شوند،شلاق می خورند و دستگیر شده و موردهجوم قرار گرفته حتی کشته می شوند.

در ۲۰۱۶ همزمان ۲۰ کرد سنی به جرم ادعایی محاربه اعدام شدند فقط بخاطر آنکه مناسک مذهبی خود را بجامی آوردند. مردم آمریکا پیامی برای مردم ایران که مدتهاست در رنجند دارند:

 ما قویاً علیه تهدیدات و اعمال شرورانه سران رژیم ایران هستیم و در عین حال در کنار شما مردم ایران ایستاده ایم. ما برای شما دعا می کنیم و از شما مردم خوب ایران می خواهیم با شجاعت برای هدف آزادی و آینده ای صلح آمیز برای کشورتان پافشاری کنید.

 

گزارش8-حمله به نفتکش عربستان به خطر انداختن کشتیرانی بین المللی است


احمد بن دغر نخست وزیر یمن: « حمله به نفتکش عربستان سعودی در دریای سرخ توسط شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران یک عمل نفرت‌ انگیز است که با هدف آسیب رساندن به منافع حیاتی یمن و کشتیرانی آزاد بین‌المللی انجام شده است. این حمله ممکن بود منجر به یک فاجعه محیط زیستی گردد.
لطفا به اشتراک بگذارید: