اخبار تحولات ایران و جهان در 20دقیقه-7مرداد97

1-قطعنامه ارائه شده به کنگره آمریکا در حمایت از مقاومت ایران و برنامه ۱۰ماده یی مریم رجوی

2-واشینگتن تایمز: صادرات نفت ایران باید متوقف شود تا زمانی که این رژیم تغییر کند یا دست از تلاش برای دستیابی به سلاح هسته یی و حمایت از تروریسم بردارد.

3-آخوند محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه: بانک مرکزی به سلطان سکه، دلار و یورو داده است.

 

گزارش1 ـ دونالد ترامپ شکنندگی رژیم ایران را درک میکند


سباستین گورکا استراتژیست امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز می گوید: دونالد ترامپ شکنندگی رژیم ایران را درک می کند

فاکس نیوز: تصاویر ماهواره ای جدید نشان میدهد که کره شمالی ، سایتٍ اصلی تست های موشکی خودش را، از دور خارج کرده است. بنابر این ، این یک علامت مثبتی در جهت پیشرفتٍ خلع سلاح اتمی این کشور است. نظر شما در رابطه با از دور خارج کردن آن تاسیسات چیست؟

استراتژیست امنیت ملی فاکس نیوز ”سباستین گورکا“ :

”سباستین گورکا“: اگر این گزارشات درست باشد و تصاویر ماهواره ای درست تفسیر شده باشند، موضوع بسیار مهمی است ، زیراعملی است که در 2 هفته گذشته بعد از جلسه سنگاپور اتفاق افتاده است که باید یک تصمیم دشواری توسط رهبر کره شمالی بوده باشد

تا آنجایی که به توانایی پرتابِ موشک های بالستیک کره شمالی برمیگردد این یک معامله واقعی است .

سباستین گورکا در مورد نحوه برخورد دونالد ترامپ با رژیم ایران گفت: من همیشه گفته ام

دیکتاتوریها به زبانٍ خوب و تجملی پروتکل ها در ژنو و یا وین اهمیت نمیدهند. شما با آنها به سختی برخورد کنید . رئیس جمهور آمریکا میفهمد که رژیم ایران تا چه حد لرزان و ضعیف است.

هر چه بیشتر آنها پارس کنند ،معلوم میشود ضعیفتر هستند.

به تظاهراتی که در ایران هم اکنون در جریان است نگاه کنید.

این تظاهرات فقط در اطراف تهران متمرکز نیست بلکه در تمامی کشور وجود دارد .

رژیم اایران به دردسر افتاده است و رئیس جمهور آمریکا این را میداند و ممکن است که زمانٍ له کردن آنها فرا رسیده باشد.

 

گزارش 2ـ تشکیل «ناتوی عربی» برای مقابله با رژیم ایران


مقامهای آمریکایی و کشورهای خاورمیانه فاش ساختند دولت دونالد ترامپ در پی تشکیل یک ائتلاف امنیتی – سیاسی جدید با کشورهای حوزه خلیج فارس ، مصر و اردن است تا با توسعه طلبی های رژیم ایران در منطقه مقابله کند.

طرح آمریکا تشکیل ائتلافی است که مسؤلین کاخ سفید و کشورهای خاورمیانه آنرا بعنوان« ناتوی عربی» توصیف می کنند .

خبرگزاری رویتر گفت دولت آمریکا، در تلاش است برای مقابله با رژیم ایران ائتلافی سیاسی-امنیتی با حضور عربستان سعودی،امارات،قطر، بحرین، عمان، کویت، مصر و اردن تشکیل دهد. بنا بر این گزارش، کاخ سفید قصد دارد با این کشورها‌ همکاری‌های عمیق‌تری در حوزه دفاع موشکی، آموزش نظامی و مقابله با تروریسم داشته باشد و در عین حال روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را در منطقه گسترش دهد.

این طرح می‌تواند تنش بین آمریکا و کشورهای عرب منطقه با ایران را افزایش دهد.

منابع آگاه می‌گویند ممکن است این اقدام که در حال حاضر نام موقت « ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» یا میسا (MESA)٬ برای آن گذاشته شده در آینده در نشستی در واشینگتن به بحث گذاشته شود. فعلا تاریخ بیستم و بیست و یکم مهرماه آینده برای این نشست مشخص شده است.

 یک منبع آمریکایی گفته است : « ایده تاسیس پیمان امنیتی در منطقه خاور میانه اولین بار در جریان سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی٬ از سوی رهبران سعودی مطرح شد»  ولی هم اکنون بعد از تکمیل بعضی پرونده ها از جمله خروج آمریکا از برجام و تحریم های مجدد علیه رژیم ایران بار دیگر تلاش‌ها برای شکل‌گیری این ائتلاف به جریان افتاده است.

یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به رویترز گفته است: «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه به مثابه خاکریزی در مقابل تجاوز،  تروریسم و افراط گری رژیم ایران عمل خواهد کرد و ثبات را به خاورمیانه خواهد آورد.»

 

گزارش 3ـ رژیم ایران تسلیم شود سرنگون می شود


مایکل دوران کارشناس مؤسسه هادسون در واشینگتن می گوید رژیم ایران می داند اگر تسلیم شود سرنگون می شود. بخشیهایی از مصاحبه رادیویی وی با ای بی سی

شبکه ای بی سی ABC  

رژیم تهران، به شدت در حال دست و پا زدن است ، نه تنها به دلیلِ تحریمها ایالات متحده آمریکا که از ماه اوت افزایش یافته است ، بلکه به دلیلِ طرحی برای جارو کردن آن از کل منطقه بخصوص از سرزمین دجله و فرات.

”مایکل دوران“ کارشناس مؤسسه هادسون در واشینگتن:

رژیم ایران با چالش های عظیمی در زمینه های مختلف روبروست.

آنها می دانند اگر تسلیم شوند و به دنبالِ دستور العمل های گورباچفی بروند و امتیاز بدهند، سرنگون میشوند و خواهند مرد.

بنابر این ، می توانیم انتظار داشته باشیم که آنها وحشیانه تا پایان تسلیم نشوند.

مجری شبکه ای بی سی “: من متوجه شدم که ارزش ریال نسبت به دلار به 9500 تومان سقوط کرده است ،که در این مدت کوتاه ، جداً قابل توجه است.

بنابراین، شما فکر میکنید که چه گزینه ای در رابطه با سوریه وجود دارد؟

مایکل دوران : آنها مثل همیشه خط و نشان می کشند می خواهند وانمود کنند در حالت تهاجمی هستند. آنها تلاش می کنند از شکاف آمریکا و اروپا استفاده کنند و به معامله یی برسند

اروپاییها از اینکه دست و بالشان بوسیله ترامپ و تحریم رژیم ایران بسته شود آزرده هستند.

اروپاییها با این کار و معامله با رژیم ایران دنبال حفظ این رژیم هستند

انها باید بدانند رژیم در وضعیت بسیار دشوار و سختی است

 

گزارش4 ـ گام جدیدی به سوی خلع سلاح موشکی و هسته یی کره شمالی


گام جدیدی به سوی خلع سلاح موشکی و هسته یی کره شمالی برداشته شد. گزارشی از خبرگزاری رویتر

کره شمالی در حالِ از دور خارج کردنٍ تاسیساتٍ کلیدی، در ایستگاه پرتابِ ماهواره ای سهیه Sahea است.

عکس های ماهواره ای جدید از کره شمالی فعالیت هایی را فاش ساخت، که دونالد ترامپ را ، خیلی خوشحال میکند.

بر طبق گزارشات بانک فکری آمریکا ،کره شمالی ، تاسیسات کلیدیِ ایستگاهٍ پرتابِ

 ماهواره ای را از بین برده است که برای توسعه موتورِ موشکهای بالستیک استفاده میشد.

این تصاویر که در ژوئیه 2018 گرفته شده است نشان میدهد که قسمتی از این تاسیسات از هم جدا و باز شده است .

بر طبق گزارشِ بانک فکری، این اقدام ممکن است اولین قدم در اجرایی شدن تعهدی است که رهبر کره شمالی در توافق با ترامپ ، در سنگاپور داده است.

ر‌ئیس جمهور آمریکا میگوید کیم جونگ اون قول داده است که این سایت را در آینده ای خیلی نزدیک از دور خارج کند.

ولی هنوز فعالیت های بیشتری را از کره شمالی از آن زمان ، ندیده ایم.

”جاش اسمیت“ خبرنگار ارشد رویترز در سئول میگوید این تصویر میتواند برای کاخ سفید دلگرم کننده باشد.

”جاش اسمیت“: این گزارش در زمانی آمده است که تعداد روبه افزایشی از سرتیتر های روزنامه ها از ناامیدی واشنگتن، در عدم پیشرفتٍ مذاکرات با کره شمالی ، پر شده بود.

از زمان ملاقات رهبر کره شمالی با رئیس جمهور ترامپ در ژوئن تحولات زیادی حول موضوعاتی مانند مذاکرات در رابطه با باز گرداندن بقایای نیروهای آمریکایی در جنگ کره بوده است

این گزارش اخیر از جانب کاخ سفید مورد استقبال قرار خواهد گرفت ....


گزارش 5ـ شکایت یمن از «شبه نظامیان رژیم ایران» به شورای امنیت 


دولت یمن به شورای امنیت شکایت کرد و خواستار جلوگیری از فعالیتهای مخرب و آشوبگرانه شبه نظامیان مورد حمایت رژیم ایران شد. این شبه نظامیان رفت و آمد در آبهای بین المللی را به مخاطره انداخته اند:

خالد الیمانی وزیر خارجه یمن گفت کشورش برای مقابله با جنایت های شبه نظامیان کودتاچی در ساحل غربی اقداماتی فوری را در پیش خواهد گرفت. او اضافه کرد شبه نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران امنیت کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ را به خطر انداخته اند.

وزیر خارجه یمن در گفتگوی تلفنی با «الشرق الاوسط» افزود، نماینده کشورش در سازمان ملل در کنار دولت کویت بعنوان تنها عضو عرب شورای امنیت، اقداماتی را برای شکایت علیه شبه نظامیان حوثی به «شورای امنیت»‌ آغاز کرده است . این شکایت به خاطر حمله شبه نظامیان کودتاچی به کشتی های تجاری و به خطر انداختن امنیت کشتیرانی بین المللی انجام است.  او گفت « ما از شورای امنیت می خواهیم تا با اقدامات فوری جلوی این حملات را بگیرد، این حملات نقض قراردادهای بین المللی و نادیده گرفتن آشکار قوانین کشتیرانی بین المللی به شمار می رود.

الیمانی تاکید کرد «دولت یمن مسئولیت کامل اقدامات جنایتکارانه کودتاچیان حوثی در گذرگاه های آبی در جنوب دریای سرخ را به عهده جامعه بین المللی و شورای امنیت قرار می دهد.

وی خاطر نشان کرد «دولت یمن چندین بار به جامعه جهانی درباره اقدامات و حمله های مکرر شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران در یمن به کشتی های تجاری در این گذرگاه بین المللی هشدار داده است . او افزود شبه نظامیان حوثی ضمن تهاجم به کشتی های تجاری مین های دریایی نیز کاشته اند و این بر خلاف قوانین بین المللی است و برای کشتیرانی در آبهای بین المللی خطرناک است .

او خاطر نشان کرد شبه نظامیان کودتاگر حوثی به دستور «تهران» این اقدامات را انجام می دهند.

 

گزارش6 ـ تظاهرات عراق خاموش نمی شود


وعده هایی که دولت عراق به تظاهرکنندگان داده برای خاموش کردن خشم آنها کافی نبوده است

 در استان بصره تظاهرات در مقابل شرکت ملی نفت از سر گرفته شد . مردم خواهان فرصت های شغلی بودند . آنها همچنین خواهان راه حل برای بحران بی آبی و بی برقی نیز بودند. تظاهرکنندگان علیه احزاب وابسته به رژیم ایران و دخالتهای این رژیم هستند:

سایت العربیه 

در شمال بصره در بخش هویره عراقیان بازهم تظاهرات کردند.

 ساکنان این بخش می گویند در بصره بعنوان منبع اصلی نفت تظاهرات فروکش نخواهد کرد

 روز جمعه در استان‎های جنوبی، مرکزی و پایتخت عراق، تظاهرات برای مطالبه «حقوق» مردم ادامه یافت.

در حالی که در بصره، تظاهرکنندگان معترض جاده منتهی به میدان نفتی غرب منطقه القرنه algornah را بسته بودند، نیروهای امنیتی آنها را با زور متفرق کردند.

 پیش از این تظاهرکنندگان عراقی علیه اوضاع بد معیشتی ،بیکاری، فساد و فقر و محرومیت گسترده در این کشور اعتراض کرده بودند.

شهر بصره اولین شهری بود که در آن تظاهرات شروع شد و پس از آن به استان‌های مرکزی و جنوبی عراق گسترش یافت. خشم مردم استان‌های جنوب و مرکز عراق به دلیل گسترش فساد در ساختار حکومت این کشور روز به روز بیشتر می‌شود.

تظاهر کنندگان می‎گویند تا زمانی که خواسته‌های آنها برآورده نشده به تظاهرات و اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

انحلال شورای استانی و مجازات مسئولان امنیتی که به تظاهرکنندگان حمله کرده و برخی را کشته وزخمی کردند، از مهمترین خواسته‎های تظاهر کنندگان در شهر بصره بود. آنان همچنین علیه احزاب سیاسی وابسته به رژیم ایران هستند و طی دو هفته اخیر دهها دفتر آنها را به آتش کشیدند

در همین حال اهالی منطقه «الهویر» در شمال بصره روز جمعه در مقابل ساختمان دولتی منطقه با برافراشتن چند خیمه اعتصاب کردند.

 اعتصاب کنندگان اعلام کردند که مدت اعتصاب آنها نامحدود خواهد بود و تا زمانی که دولت به خواسته‌های آنها رسیدگی نکند به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

جوانان تظاهرکننده می گویند : «مردم بصره دیگر به هیچکدام از کسانی‌ که در دولت‌های گذشته بودند اعتماد ندارند. جوانان بصره کمیته‌های به نام «جوانان بصره» برای هماهنگی وانسجام بین همه تظاهرکنندگان تشکیل دادند».

 

گزارش7 - نرم افزارهای تشخیص چهره


نرم افزارهای تشخیص چهره جنجال برانگیز شده است. برخی می گویند این نقض آزادیهاست. برخی دیگر می گویند برای شناسایی تروریستها و جنایتکاران ضروری است:

هم اکنون بحثهای زیادی در رابطه با اجرای قانون، در موردٍ اینکه تا کجا از تکنولوژیهای بالقوه تهاجمیِ و پرقدرت، برای گرفتنِ جنایت کاران باید استفاده شود، وجود دارد.

طرفداران آزادی مدنی میگویند نرم افزارهای تشخیص هویت، مرزهای آزادی های مدنی آمریکا را رد کرده است. آنها اخیراً نامه یی به ”آمازون “ ارسال کرده اند و درخواست کرده اند فروش نرم افزارهای تشخیص هویت ، به ادارهٍ پلیس را ، متوقف کند.

”جف تالبوت Jeff Talbot“ از اداره پلیس حومه واشنگتن، به ما نشان داد این نرم افزار چگونه کار میکند و تا حدی شگفت انگیز است.

مسئله ِچندین جنایت، با گرفتن این تصاویر ،حتی قبل از اینکه پلیس آنها را دستگیر کند ، حل شد .

 این برنامه توانایی آن را دارد که بتواند 300 هزار تصاویرِ ثبت شده را ، در مدت چند ثانیه با هم مقایسه کند.

 جف تالبوت : «ما میخواهیم در خط مقدمِ جنگ، با جنایت باشیم تا جامعه مان را امن کنیم.

ما جنایت کاران را تعیین هویت میکنیم و همیشه در تلاش هستیم راهی پیدا کنیم که جلوتر از تحقیقات باشیم».

شما انتظار ندارید که دولت چهره شما را به امید اینکه یک نفر بدی را دستگیر کند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

شانکر نارایان Shankar Narayan   از اتحادیه آزادی های مدنی در واشنگتن گفت: اگر ما میخواهیم یک جامعه آزاد را باقی نگاه داریم ، ما بطور ساده مجبور خواهیم بود از این وسائل پلیس که فقط برای اینکه آنها مجرمین بیشتری را بگیرند ، فاصله بگیریم .

آمازون از این نرم افزار دفاع میکند و میگوید استفاده از این ابزار، مستلزم این است که مشتریان از قانون تبعیت کنند.

 

گزارش8-لغو ۲۰۰ پرواز فرودگاه مونیخ در پی مشکل امنیتی


خبرگزاری رویتر: فرودگاه مونیخ اعلام کرد یک نقض امنیتی موجب بسته شدن ترمینال ۲ شد و براثر آن ۲۰۰ پرواز لغو گردید. پس از تردد یک زن بدون بازرسی امنیتی و در شرایطی که گذرنامه وی مورد بررسی قرار نگرفته بود، ماموران بخش‌هایی از فرودگاه را تعطیل کردند.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: